Page 11 - ver1
P. 11

‫בחלקה האחרון של הפסקה נאמר כי האובייקטים שהפחד מהם אינו מולד‪ ,‬כי אם נרכש על‬
                    ‫ידי למידה‪ ,‬הם על פי רוב אובייקטים הדומים לאלה שאנו פוחדים מהם מלידה‪ .‬מיד לאחר‬
                 ‫מכן נאמר כי "קשה מאוד‪ ,‬למשל‪ ,‬ללמד קופים לפחד מפרחים" (שורה ‪ .)21‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין‬
                   ‫שהפרחים מובאים כדוגמה לאובייקטים שאינם דומים לאובייקטים שהפחד מפניהם מולד‪,‬‬

                            ‫שהרי אם היו דומים להם‪ ,‬אזי שלמידת הפחד מפניהם לא הייתה כרוכה בקושי רב‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬במשפט ממנו לקוחה ההפניה דובר על הקושי בלימוד הפחד מפרחים‪,‬‬
                                           ‫מכאן שלא ייתכן כי מדובר בדוגמה לאובייקטים שהפחד מהם מולד‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מכך שלימוד הפחד מפרחים כרוך בקושי רב‪ ,‬ניתן להבין כי הם אינה‬
                 ‫מובאים כדוגמה לאובייקטים שהפחד מהם מולד‪ ,‬שהרי לו אכן היו דומים להם‪ ,‬למידת הפחד‬

                                                                             ‫מפניהם לא הייתה כרוכה בקושי רב‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הפרחים שנזכרים בשורה ‪ 21‬מובאים כדוגמה לאובייקטים שאינם‬

                                                                          ‫דומים לאובייקטים שהפחד מהם מולד‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא דובר על אובייקטים שהפחד מהם אינו יכול להילמד כלל‪,‬‬
                 ‫כי אם על מהירות למידת הפחד והקשר שלה למידת דמיון האובייקטים לאובייקטים שהפחד‬

                                                                                                         ‫מהם מולד‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                 ‫כדי לקבוע מהו הדבר שאת הדמיון בינו ובין ההתנהגות ההגנתית משמשות המילים "אף הם"‬

                                               ‫(שורה ‪ )22‬לציין‪ ,‬עלינו לקרוא תחילה את החלק הרלוונטי בקטע‪.‬‬
                         ‫במשפט שפותח את הפסקה האחרונה נאמר כי – "במידה מסוימת‪ ,‬אופני ההתנהגות‬
                  ‫ההגנתית המופעלים בתגובה מיידית למצב המפחיד אף הם מולדים"‪ .‬אם כן‪ ,‬הדמיון האמור‬
                   ‫נוגע ליכולת אחרת‪ ,‬שגם היא מולדת (אף = גם)‪ ,‬וניתן להבין כי מדובר ביכולת הפרט לזהות‬
                       ‫סכנת חיים‪ ,‬אשר נידונה בפסקה שקדמה לפסקה זו ("ואכן‪ ,‬לבעלי חיים רבים יש יכולת‬

                                                              ‫מולדת לזהות את טורפיהם הטבעיים" – שורה ‪.)10‬‬

                         ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬התגובה המיידית למצב המפחיד היא חלק מתיאור ההתנהגות‬
                  ‫ההגנתית (אופני ההתנהגות המופעלים בתגובה מיידית)‪ ,‬ומכאן שהמילים "אף הם" לא נועדו‬

                                                              ‫לעמוד על הדמיון בין התנהגות זו לתגובה המיידית‪.‬‬
                          ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הביטוי "אף הם" משמש לציון הדמיון בין‬
                         ‫התנהגות הגנתית ליכולת מולדת אחרת‪ .‬לפיכך לא ייתכן כי הדבר נועד לציין דמיון בין‬

                                                                 ‫התנהגות זו להתנהגות נלמדת (ההיפך ממולדת)‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ההתנהגות שנועדה להשגת מזון הינה התנהגות נלמדת ("‪ ...‬אף שהן‬
                   ‫לומדות בקלות יחסית לבצע פעולה זו כדי לזכות במזון" – שורה ‪ ,)24‬וכאמור‪ ,‬המילים "אף‬

                                                                             ‫הם" נוגעות ליכולת‪/‬התנהגות מולדת‪.‬‬
                        ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המילים "אף הם" אכן משמשות לציון הדמיון בין ההתנהגות‬

                                               ‫ההגנתית ליכולת לזהות סכנה‪ ,‬שכן מדובר בשתי יכולות מולדות‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12