Page 11 - ver1
P. 11
בחלקה האחרון של הפסקה נאמר כי האובייקטים שהפחד מהם אינו מולד ,כי אם נרכש על
ידי למידה ,הם על פי רוב אובייקטים הדומים לאלה שאנו פוחדים מהם מלידה .מיד לאחר
מכן נאמר כי "קשה מאוד ,למשל ,ללמד קופים לפחד מפרחים" (שורה .)21אם כן ,ניתן להבין
שהפרחים מובאים כדוגמה לאובייקטים שאינם דומים לאובייקטים שהפחד מפניהם מולד,
שהרי אם היו דומים להם ,אזי שלמידת הפחד מפניהם לא הייתה כרוכה בקושי רב.
תשובה ( )1אינה נכונה .במשפט ממנו לקוחה ההפניה דובר על הקושי בלימוד הפחד מפרחים,
מכאן שלא ייתכן כי מדובר בדוגמה לאובייקטים שהפחד מהם מולד.
תשובה ( )2אינה נכונה .מכך שלימוד הפחד מפרחים כרוך בקושי רב ,ניתן להבין כי הם אינה
מובאים כדוגמה לאובייקטים שהפחד מהם מולד ,שהרי לו אכן היו דומים להם ,למידת הפחד
מפניהם לא הייתה כרוכה בקושי רב.
תשובה ( )3נכונה .כאמור ,הפרחים שנזכרים בשורה 21מובאים כדוגמה לאובייקטים שאינם
דומים לאובייקטים שהפחד מהם מולד.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה לא דובר על אובייקטים שהפחד מהם אינו יכול להילמד כלל,
כי אם על מהירות למידת הפחד והקשר שלה למידת דמיון האובייקטים לאובייקטים שהפחד
מהם מולד.
.21התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע מהו הדבר שאת הדמיון בינו ובין ההתנהגות ההגנתית משמשות המילים "אף הם"
(שורה )22לציין ,עלינו לקרוא תחילה את החלק הרלוונטי בקטע.
במשפט שפותח את הפסקה האחרונה נאמר כי – "במידה מסוימת ,אופני ההתנהגות
ההגנתית המופעלים בתגובה מיידית למצב המפחיד אף הם מולדים" .אם כן ,הדמיון האמור
נוגע ליכולת אחרת ,שגם היא מולדת (אף = גם) ,וניתן להבין כי מדובר ביכולת הפרט לזהות
סכנת חיים ,אשר נידונה בפסקה שקדמה לפסקה זו ("ואכן ,לבעלי חיים רבים יש יכולת
מולדת לזהות את טורפיהם הטבעיים" – שורה .)10
תשובה ( )1אינה נכונה .התגובה המיידית למצב המפחיד היא חלק מתיאור ההתנהגות
ההגנתית (אופני ההתנהגות המופעלים בתגובה מיידית) ,ומכאן שהמילים "אף הם" לא נועדו
לעמוד על הדמיון בין התנהגות זו לתגובה המיידית.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי הביטוי "אף הם" משמש לציון הדמיון בין
התנהגות הגנתית ליכולת מולדת אחרת .לפיכך לא ייתכן כי הדבר נועד לציין דמיון בין
התנהגות זו להתנהגות נלמדת (ההיפך ממולדת).
תשובה ( )3אינה נכונה .ההתנהגות שנועדה להשגת מזון הינה התנהגות נלמדת (" ...אף שהן
לומדות בקלות יחסית לבצע פעולה זו כדי לזכות במזון" – שורה ,)24וכאמור ,המילים "אף
הם" נוגעות ליכולת/התנהגות מולדת.
תשובה ( )4נכונה .כאמור ,המילים "אף הם" אכן משמשות לציון הדמיון בין ההתנהגות
ההגנתית ליכולת לזהות סכנה ,שכן מדובר בשתי יכולות מולדות.
11