Page 8 - ver1
P. 8

‫טוען כי התחיל לחשוב כך כאשר הבחין ("מעודי לא חשבתי‪ ...‬עד שהבחנתי") שמרבית‬
       ‫הלקוחות הפוקדים את חנותו מוודאים היטב כי המוצרים שהם קונים כן נחוצים להם‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
    ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות אינה מחלישה את מסקנת החוקרים‪,‬‬

                    ‫עלינו תחילה לעמוד על מסקנה זו‪ ,‬וכן על הממצאים עליהם היא מתבססת‪.‬‬
‫בשנת ‪ 2007‬פרסמה חברת הממתקים "מגדנולית" את מוצריה במדינת תופיניה רק באמצעות‬

      ‫הרדיו‪ ,‬ואילו במדינת מנעמיה‪ ,‬פרסמה החברה את מוצריה רק בעיתונים‪ .‬מכיוון שבסוף‬
 ‫השנה נמצא כי שיעור הגידול במכירות מוצרי החברה במנעמיה היה גבוה משיעורו בתופיניה‪,‬‬

    ‫הסיקו אנשי השיווק של החברה כי הפרסום בעיתונים יעיל מן הפרסום ברדיו‪ .‬כלומר‪ ,‬הם‬
                                ‫קושרים בין המדיום בו פורסמו המוצרים לגידול במכירותיהם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם תושבי מנעמיה נוהגים להאזין לשידורי הרדיו של מדינת תופיניה‪,‬‬
‫פירוש הדבר שהם נחשפו למסע הפרסום בשני ערוצים (רדיו ועיתונים)‪ ,‬בעוד שתושבי תופיניה‬

      ‫נחשפו למסע הפרסום בערוץ אחד בלבד (הרדיו)‪ .‬לפיכך‪ ,‬הדבר מחליש את המסקנה‪ ,‬שכן‬
  ‫ייתכן כי שיעור הגידול במכירות במדינת מנעמיה היה גבוה משיעורו בתופיניה מכיוון שהוא‬

          ‫הושפע הן מהפרסום ברדיו והן מהפרסום בעיתונים‪ ,‬ולא משום שהפרסום בעיתונים‬
                                                                 ‫כשלעצמו‪ ,‬יעיל מהפרסום ברדיו‪.‬‬

        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם במדינת תופיניה הושק בשנת ‪ 2007‬מסע פרסום על הסיכון‬
 ‫שבאכילת ממתקים‪ ,‬אזי שהדבר מחליש את המסקנה‪ ,‬שכן ניתן להניח כי בעקבות פרסום זה‬
  ‫נמנעו רבים מתושבי תופיניה מקניית ממתקים‪ ,‬ולפיכך שיעור הגידול במכירות מוצרי חברת‬

                                    ‫מגדנולית היה נמוך במדינה זו בהשוואה לשיעורו במנעמיה‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬העובדה כי בהשוואה לשנים קודמות‪ ,‬בשנת ‪ 2007‬חלה ירידה במדינת‬
‫מנעמיה בתפוצת העיתונים אינה מחלישה את המסקנה‪ ,‬כי אם מחזקת אותה במידת מה‪ ,‬שכן‬
    ‫אם על אף הירידה בתפוצת העיתונים‪ ,‬הפרסום באמצעי זה נמצא בהלימה עם שיעור גבוה‬
   ‫יותר של מכירות‪ ,‬בהשוואה לשיעורו במדינה בה הפרסום נעשה ברדיו‪ ,‬אזי שניתן להניח כי‬
     ‫הפרסום בעיתונים אכן יעיל יותר מפרסום ברדיו‪ ,‬כפי שהסיקו אנשי השיווק של החברה‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי בשנת ‪ 2007‬החלה חברת הממתקים "מטעמונים" לשווק‬
      ‫את מוצריה במדינת תופיניה אכן מחלישה את המסקנה‪ ,‬שכן ייתכן כי רבים מהתושבים‬
    ‫במדינה העדיפו את המוצרים החדשים על פני מוצריה של מגדנולית‪ ,‬ולפיכך שיעור הגידול‬

                                       ‫במכירות החברה בתופיניה היה נמוך משיעורו במנעמיה‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
  ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לתיאור היחסים‬

                 ‫בין ארבע העובדות שמוצגות בשאלה‪ ,‬נבחן כל אחת מהן לאור העובדות הללו‪.‬‬

           ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה כי ככל שהשטח המיוער בעולם גדול יותר‪ ,‬כך נפלט‬
      ‫לאטמוספרה פחות חמצן (עובדה ב)‪ ,‬משקפת מגמה כללית‪ ,‬ולכן כשלעצמה‪ ,‬אינה יכולה‬

        ‫להסביר את הירידה בכמות החמצן שנפלטה לאטמוספרה במאה ה‪( 14-‬עובדה ד)‪ ,‬שכן‬

                                                                                                                       ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12