Page 10 - ver1
P. 10

‫להתגונן מפניו (שורות ‪ .)2-3‬מכאן‪ ,‬שכלל לא ייתכן כי שתי השאלות לגביהן נשאלנו נוספות על‬
                 ‫השאלה הנוגעת לאופן בו אנו לומדים לעשות כן (דבר הנזכר בפסקה השנייה)‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬כחלק מההסבר לשאלה העוסקת בסיבה לקיומה של תופעת הפחד‪,‬‬
         ‫נאמר כי הפחד עומד בבסיסן של מערכות אשר התפתחו אצל בעלי החיים כדי שיוכלו‬
                            ‫להתגונן מפני טורפים‪ ,‬ואין כל התייחסות לאופן שבו הם עושים כן‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
          ‫כדי להבין מדוע החוקרים המוזכרים בפסקה השנייה לא בדקו את תגובות הפחד של‬
   ‫העכברים שהם לכדו‪ ,‬אלא את תגובות הפחד של צאצאיהם‪ ,‬עלינו לקרוא תחילה פסקה זו‪,‬‬

                                                            ‫ולעמוד על הסיבה לכך מתוך האמור‪.‬‬
      ‫בחלקה הראשון של הפסקה נאמר כי יכולתו של מין מסוים לזהות במהירות סכנת חיים‬
 ‫(כלומר טורפים) היא מולדת‪ .‬כחלק מביסוס קביעה זו הוצג בהמשך מחקר שבחן את תגובות‬
‫הפחד של צאצאי עכברים משתי אוכלוסיות החשופות כל אחת לסוג שונה של טורפים‪ .‬מכיוון‬
       ‫שצאצאי העכברים לא נתקלו בטורף מימיהם‪ ,‬ובכל זאת הפגינו פחד רק מפני הטורפים‬
   ‫האופייניים לבת הגידול של אוכלוסיית המוצא שלהם‪ ,‬יש בממצאי המחקר כדי לאשש את‬
‫הקביעה האמורה‪ .‬לפיכך‪ ,‬ניתן להבין כי בחירת החוקרים לבדוק את תגובות הפחד של צאצאי‬
‫העכברים שאותם לכדו‪ ,‬נבעה מכך שסביר כי העכברים שנלכדו נתקלו בעבר בטורפים‪ ,‬והדבר‬

                               ‫לא יאפשר לחוקרים לקבוע כי היכולת לזהות סכנה היא מולדת‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שהמעבדה אינה סביבת מחייתם הטבעית של הצאצאים‬
  ‫מסבירה באופן חלקי ועקיף את העדפת בדיקת תגובות הצאצאים (פועל יוצא של הדבר הוא‬

    ‫היעדר החשיפה לטורפים)‪ ,‬אך מכיוון שסביבה זו גם אינה סביבתם הטבעית של העכברים‬
                       ‫שנלכדו‪ ,‬אין בכך כדי להסביר מדוע החוקרים לא בדקו את תגובותיהם‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬החוקרים לא בדקו את תגובות הפחד של העכברים שהם לכדו‪ ,‬כי‬
  ‫אם את תגובת צאצאיהם מפני שסביר כי הראשונים כבר התנסו במפגש עם טורפים‪ ,‬והדבר‬

                       ‫לא יאפשר לחוקרים לקבוע כי היכולת לזהות את טורפיהם היא מולדת‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי החוקרים ביקשו לבדוק האם תגובת העכברים‬
  ‫לסכנת החיים המוכרת לכל מין היא מולדת‪ ,‬ולא את תגובתם לאיומים שאי אפשר להיתקל‬
 ‫בהם בטבע‪ .‬לפיכך‪ ,‬לא ייתכן כי זו הסיבה בגינה העדיפו לבדוק את תגובות הפחד של צאצאי‬

                                                                                 ‫העכברים שלכדו‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי העכברים שנלכדו השתייכו לאוכלוסיות שמקורן‬
  ‫בשני בתי גידול שונים‪ ,‬ושחשופות כל אחת לטורפים טבעיים מסוג שונה – נחשים וסמורים‪.‬‬
  ‫אין פירוש הדבר כי כל העכברים שנלכדו נתקלו טרם המחקר רק בנחשים ובסמורים‪ ,‬ומכאן‬

        ‫שלא ייתכן כי זו הסיבה שבגינה העדיפו החוקרים לבדוק את תגובות צאצאי העכברים‬
                                                                                           ‫שנלכדו‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
       ‫בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע לאיזה מן האובייקטים המופיעים בתשובות משמשים‬
‫הפרחים (שורה ‪ )21‬כדוגמה‪ .‬לפיכך‪ ,‬עלינו לקרוא תחילה את החלק הרלוונטי בפסקה השנייה‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12