Page 12 - ver1
P. 12

‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫בפסקה האחרונה נאמר כי חולדה קופאת במקומה כבר במפגש הראשון שלה עם חתול‪ ,‬וכי יש‬

   ‫היגיון בתגובה זו שכן חתולים נמשכים לעצמים נעים‪ .‬כלומר‪ ,‬מדובר בתגובה מולדת למצב‬
  ‫מפחיד‪ ,‬אשר משרתת את החולדה ומסייעת לה לחמוק מהסכנה‪ .‬כמו כן‪ ,‬נאמר כי היא תגיב‬
‫באותו האופן גם כאשר יתעורר בה פחד עקב שוק חשמלי מכאיב – תגובה שאין בה כל היגיון‪,‬‬

               ‫שהרי הדבר כלל אינו מועיל ומסייע לה להתרחק מן הסכנה‪ ,‬אלא בדיוק להיפך‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מהשלמת המשפט באמצעות האפשרות שמוצעת בתשובה זו עולה כי‬
   ‫החולדה קופאת במקומה בתגובה למצב מפחיד רק כאשר תגובה זו יעילה‪ ,‬ואילו מן האמור‬
 ‫עולה כי העובדה שהחולדה מגיבה כך בעקבות שוק חשמלי מלמדת כי תגובה זו מתעוררת גם‬

                                                                  ‫כאשר אין היא מועילה לחולדה‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי מהעובדה שחולדה קופאת במקומה בעקבות שוק‬

       ‫חשמלי אפשר ללמוד כי תגובה מולדת למצב מפחיד מתעוררת גם כאשר תגובה זו אינה‬
                                                                                             ‫יעילה‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי מהעובדה שחולדה קופאת במקומה בעקבות שוק‬
                  ‫חשמלי אפשר ללמוד לגבי תגובה מולדת‪ ,‬ולא נלמדת‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי מהעובדה שחולדה קופאת במקומה בעקבות שוק‬
                  ‫חשמלי אפשר ללמוד לגבי תגובה מולדת‪ ,‬ולא נלמדת‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
    ‫כדי לקבוע לאיזו מן הטענות שמופיעות בתשובות מובא חיזוק בפסקה האחרונה‪ ,‬נבחן כל‬

                                                                       ‫אחת מהן לאור האמור בה‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬לטענה כי קשה ללמד בעלי חיים דרכים חדשות להתגוננות מפני איום לא‬
    ‫מוכר‪ ,‬אכן מובא חיזוק בפסקה האחרונה‪ ,‬נאמר כי "חולדות מתקשות ללמוד דרכי תגובה‬

                                                           ‫אחרות למצבים מפחידים" (שורה ‪.)25‬‬
    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה האחרונה אין כל התייחסות להבחנה בין יכולתם של בעלי‬
     ‫חיים שגדלו בשבי לזהות איומים המצויים בסביבת מוצאם הטבעית‪ ,‬ובין יכולתם של בני‬

          ‫מינם לעשות כן‪ ,‬אלא רק לאופני ההתנהגות אשר מתעוררים בתגובה לזיהוי איומים‬
                                                                            ‫בסביבתם באופן כללי‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה הוצגו שני סוגי איומים שונים שתגובת החולדות להם הייתה‬
‫זהה‪ .‬מכאן שסביר כי בתגובה לגירוי מאיים ולא מוכר תתקבל אותה תגובה‪ ,‬והדבר מערער על‬

                  ‫הטענה לפיה בעלי חיים מגיבים באופן שונה לגירוי מוכר ולגירוי שאינו מוכר‪.‬‬
        ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי החולדות מתקשות ללמוד דרכי תגובה שונות‬
    ‫למצבים מפחידים‪ ,‬אף שלא יתקשו יותר מדי לבצע פעולה שעשויה לסייע להם בכך לצורך‬
     ‫מטרה אחרת (למשל להקיש על לחצן כדי לזכות במזון)‪ ,‬ולא כי הן עלולות לנקוט בתגובה‬

                                                                     ‫מסוימת גם כשאינן מפחדות‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12