Page 12 - ver1
P. 12
.22התשובה הנכונה היא (.)2
בפסקה האחרונה נאמר כי חולדה קופאת במקומה כבר במפגש הראשון שלה עם חתול ,וכי יש
היגיון בתגובה זו שכן חתולים נמשכים לעצמים נעים .כלומר ,מדובר בתגובה מולדת למצב
מפחיד ,אשר משרתת את החולדה ומסייעת לה לחמוק מהסכנה .כמו כן ,נאמר כי היא תגיב
באותו האופן גם כאשר יתעורר בה פחד עקב שוק חשמלי מכאיב – תגובה שאין בה כל היגיון,
שהרי הדבר כלל אינו מועיל ומסייע לה להתרחק מן הסכנה ,אלא בדיוק להיפך.
תשובה ( )1אינה נכונה .מהשלמת המשפט באמצעות האפשרות שמוצעת בתשובה זו עולה כי
החולדה קופאת במקומה בתגובה למצב מפחיד רק כאשר תגובה זו יעילה ,ואילו מן האמור
עולה כי העובדה שהחולדה מגיבה כך בעקבות שוק חשמלי מלמדת כי תגובה זו מתעוררת גם
כאשר אין היא מועילה לחולדה.
תשובה ( )2נכונה .מן האמור אכן עולה כי מהעובדה שחולדה קופאת במקומה בעקבות שוק
חשמלי אפשר ללמוד כי תגובה מולדת למצב מפחיד מתעוררת גם כאשר תגובה זו אינה
יעילה.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן האמור עולה כי מהעובדה שחולדה קופאת במקומה בעקבות שוק
חשמלי אפשר ללמוד לגבי תגובה מולדת ,ולא נלמדת ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור עולה כי מהעובדה שחולדה קופאת במקומה בעקבות שוק
חשמלי אפשר ללמוד לגבי תגובה מולדת ,ולא נלמדת ,כפי שנטען בתשובה זו.
.23התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע לאיזו מן הטענות שמופיעות בתשובות מובא חיזוק בפסקה האחרונה ,נבחן כל
אחת מהן לאור האמור בה.
תשובה ( )1נכונה .לטענה כי קשה ללמד בעלי חיים דרכים חדשות להתגוננות מפני איום לא
מוכר ,אכן מובא חיזוק בפסקה האחרונה ,נאמר כי "חולדות מתקשות ללמוד דרכי תגובה
אחרות למצבים מפחידים" (שורה .)25
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה האחרונה אין כל התייחסות להבחנה בין יכולתם של בעלי
חיים שגדלו בשבי לזהות איומים המצויים בסביבת מוצאם הטבעית ,ובין יכולתם של בני
מינם לעשות כן ,אלא רק לאופני ההתנהגות אשר מתעוררים בתגובה לזיהוי איומים
בסביבתם באופן כללי.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה הוצגו שני סוגי איומים שונים שתגובת החולדות להם הייתה
זהה .מכאן שסביר כי בתגובה לגירוי מאיים ולא מוכר תתקבל אותה תגובה ,והדבר מערער על
הטענה לפיה בעלי חיים מגיבים באופן שונה לגירוי מוכר ולגירוי שאינו מוכר.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי החולדות מתקשות ללמוד דרכי תגובה שונות
למצבים מפחידים ,אף שלא יתקשו יותר מדי לבצע פעולה שעשויה לסייע להם בכך לצורך
מטרה אחרת (למשל להקיש על לחצן כדי לזכות במזון) ,ולא כי הן עלולות לנקוט בתגובה
מסוימת גם כשאינן מפחדות.
12