Page 8 - ver1
P. 8

‫האומנות הגאוניות שנולדו מהם‪ ,‬ולא כי יצירות האמנות משפיעות על תהליכים אלה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות להשפעה של יצירות האמנות שנולדו בכל תקופה‪ ,‬כי אם‬

           ‫להשפעת צביון תהליכי השינוי שהתרחשו על היקף יצירות האומנות הגאוניות שנולדו במהלכם‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬מן הפסקה אכן עולה כי לאופיים (צביון) של שינויים רחבי היקף (תמורות) בתקופה‬

                ‫מסוימת יש השפעה גם על איכות היצירה התרבותית בה (פחות יצירות אמנות "גאוניות")‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
  ‫נקרא את המשפט ממנו לקוחה ההפניה‪" :‬לטענתו‪ ,‬התבוננות באובייקט יכולה לגרום לנו הנאות שונות‪:‬‬
‫אנו עשויים ליהנות מהתבוננות בו לאחר שהבנו שיש בו כדי לשמש אותנו לסיפוק צרכינו‪ ,‬ללמד אותנו דבר‬

      ‫חדש או לעורר בנו רגשות נעלים‪ ,‬כלומר להביא אותנו לידי סיפוק תועלתי‪ ,‬אינטלקטואלי או רגשי"‬
‫(שורות ‪ .)2-4‬במשפט זה מוסברים תחילה סוגי ההנאות שניתן להפיק מהתבוננות באובייקט לאור ההבנה‬

    ‫כי הוא יכול לשמש לכמה דברים (סיפוק צרכים‪ ,‬למידת דבר חדש או עירור רגשות נעלים)‪ .‬לאחר מכן‬
      ‫מופיעה המילה "כלומר" המעידה כי האמור בהמשך מסביר במילים אחרות את מה שנאמר בתחילת‬
‫המשפט‪ .‬אם כן‪ ,‬הסיפוק התועלתי‪ ,‬האינטלקטואלי או הרגשי נוצרים לאור ההבנה שדבר יפה יכול לשמש‬
       ‫לאחד מהדברים שצוינו קודם לכן‪ ,‬וסדר הופעתם במשפט תואם לסדר הופעת הדברים הללו‪ .‬מכאן‪,‬‬

             ‫שסיפוק תועלתי נוצר כאשר אנו מבינים שאובייקט מסוים יכול לשמש אותנו לסיפוק צרכינו‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪" ,‬סיפוק תועלתי" אכן נוצר כאשר אנו מבינים שהאובייקט יכול לספק את‬
                                                                                                         ‫צרכינו‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור בפסקה וכן מן ההסבר שלעיל‪ ,‬ניתן להבין כי הסיפוק התועלתי נוצר‬
   ‫כאשר אנו מבינים שהאובייקט יכול לספק את צרכינו‪ ,‬והדבר גורם להנאה‪ .‬כלומר‪ ,‬ההנאה היא תוצאה‬

                                                    ‫של הבנת קיום הסיפוק התועלתי‪ ,‬ולא הגורם לסיפוק זה‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן ההסבר שלעיל ניתן להבין כי ההבנה שאובייקט יכול ללמד אותנו דבר חדש‬

                                                             ‫יוצרת סיפוק אינטלקטואלי‪ ,‬ולא סיפוק תועלתי‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור בפסקה וכן מן ההסבר שלעיל‪ ,‬ניתן להבין כי הסיפוק התועלתי נוצר‬
    ‫כאשר אנו מבינים שהאובייקט יכול לספק את צרכינו‪ ,‬והדבר גורם להנאה‪ ,‬ולא כי כאשר אובייקט לא‬

                                                                         ‫מעורר בנו הנאה נוצר סיפוק תועלתי‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫בפסקה הראשונה נאמר כי הקביעה כי אובייקט כלשהו הוא "יפה" היא למעשה ביצוע של שיפוט אסתטי‪.‬‬
 ‫אמנם התבוננות באובייקט יכולה לגרום לכמה סוגים של הנאה‪ ,‬אך הקביעה כי האובייקט "יפה" מקורה‬

            ‫בהנאה מסוג אחר‪ ,‬שרק כאשר שלושת מאפייני השיפוט האסתטי מתקיימים ניתן לקבוע זאת‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬למידת דבר מה חדש מהווה אחד משלושת סוגי ההנאות שניתן להפיק מהתבוננות‬
                         ‫באובייקט כלשהו‪ ,‬ולא את ההנאה הייחודית לצורך קביעה כי דבר מה הוא "יפה"‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ההבנה כי דבר מה עשוי לגרום לנו לחוש סיפוק תועלתי מהווה את הבסיס לאחד‬

                                                                                                                           ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11