Page 8 - ver2
P. 8
בסוגיות שונות כשוות מעמד ,שכן זה מאפשר לצרכן התקשורת להכריע בין העמדות הללו
בעצמו .לאחר מכן נאמר כי לעתים ,הצגת העמדות באופן מאוזן דווקא מקשה עליו לעשות כן,
והובאה דוגמה שמתארת כיצד הדבר בא לידי ביטוי – כאשר מוצגת עמדה רווחת בסוגיה
מסוימת ("..האדם תורם להתחממות העולמית מקובלת על הרוב המכריע של הקהילה
המדעית") כשוות מעמד לעמדה שיש רק מעטים המחזיקים בה ("מדען החולק על כך") ,נוצר
אצל צרכן התקשורת הרושם השגוי שהן שוות מעמד גם במציאות ,ולפיכך ,בבואו להכריע בין
העמדות הללו ,הוא יתבסס על תמונה שאינה משקפת את המציאות.
אם כן ,ניתן להבין כי הטענה המרכזית שנטענת בפסקה הינה שהצגה מאוזנת של עמדות
הנוגעות לסוגיה כלשהי בתקשורת ,כאשר במציאות אין ביניהן איזון ,מטעה את צרכני
התקשורת.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה לא נאמר כי הצגת עמדות מנוגדות כשוות מעמד אינה הצגה
מאוזנת כאשר ידוע בוודאות שהסברה לה נוגעות העמדות הללו נכונה ,אלא שבאופן כללי,
הצגה מאוזנת של עמדות כאשר אינה משקפת נאמנה את מעמדן במציאות עשויה להטעות את
צרכני התקשורת.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה נטען כי הצגה מאוזנת של סוגיות באמצעי התקשורת נועדה
לאפשר לצרכנים להכריע בהן בעצמם .אך הטענה המרכזית נוגעת לכך שאמנם זו מטרת
ההצגה המאוזנת של העמדות ,אך לעתים היא עשויה דווקא להקשות על הצרכן לעשות כן.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה אין כל התייחסות למורכבות הסוגיה לקושי להציג אותה
באופן מאוזן ונאמן למציאות.
תשובה ( )4נכונה .כאמור ,הטענה המרכזית בפסקה הינה שכלי תקשורת המציגים הצגה
מאוזנת של סוגיה שבמציאות אין בה איזון ,עלולים להטעות את צרכניהם.
.15התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע באיזו מן התשובות מוצג דימוי המשקף נאמנה את דבריה של סנדרה ,עלינו תחילה
לעמוד על ההיגיון שעומד בבסיסם וכן על האופן בו הדבר מתקשר לסיטואציה שבה נאמרו.
מנהלת בית הספר סיפרה לסנדרה שהופתעה לשמוע מתלמיד שנכח בשיעור חשבון אשר
הועבר על ידי מורה לספרות ,כי השיעור היה מוצלח (מאלף = שאפשר להחכים וללמוד ממנו).
בתגובה עונה לה סנדרה ש"מטייל מנוסה אינו מסתפק בפטרייה אחת על אדמת היער כדי
לקבוע שאמש ירד גשם" .משימושה של סנדרה במשל ,אנו מבינים כי היא למעשה מבקרת את
דברי המנהלת -סנדרה סבורה שהמנהלת לא צריכה למהר להסיק שהשיעור אכן היה מוצלח
רק על סמך ביקורת של תלמיד אחד ,כשם שמטייל מנוסה לא ממהר לקבוע שאמש ירד גשם
על סמך הופעתה של פטריה אחת על אדמת היער .אם כן ,היא מדמה את המנהלת למטייל
מנוסה ,ואת התלמיד לפטרייה ,שכן על סמך חוות הדעת של התלמיד היא מבססת את
הקביעה אשר לטיבו של השיעור ,כשם שעל סמך הופעת הפטרייה (לא) קובע המטייל שירד
גשם.
8