Page 8 - ver2
P. 8

‫בסוגיות שונות כשוות מעמד‪ ,‬שכן זה מאפשר לצרכן התקשורת להכריע בין העמדות הללו‬
‫בעצמו‪ .‬לאחר מכן נאמר כי לעתים‪ ,‬הצגת העמדות באופן מאוזן דווקא מקשה עליו לעשות כן‪,‬‬

     ‫והובאה דוגמה שמתארת כיצד הדבר בא לידי ביטוי – כאשר מוצגת עמדה רווחת בסוגיה‬
       ‫מסוימת ("‪..‬האדם תורם להתחממות העולמית מקובלת על הרוב המכריע של הקהילה‬

 ‫המדעית") כשוות מעמד לעמדה שיש רק מעטים המחזיקים בה ("מדען החולק על כך")‪ ,‬נוצר‬
‫אצל צרכן התקשורת הרושם השגוי שהן שוות מעמד גם במציאות‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬בבואו להכריע בין‬

                           ‫העמדות הללו‪ ,‬הוא יתבסס על תמונה שאינה משקפת את המציאות‪.‬‬

      ‫אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי הטענה המרכזית שנטענת בפסקה הינה שהצגה מאוזנת של עמדות‬
        ‫הנוגעות לסוגיה כלשהי בתקשורת‪ ,‬כאשר במציאות אין ביניהן איזון‪ ,‬מטעה את צרכני‬
                                                                                        ‫התקשורת‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא נאמר כי הצגת עמדות מנוגדות כשוות מעמד אינה הצגה‬
    ‫מאוזנת כאשר ידוע בוודאות שהסברה לה נוגעות העמדות הללו נכונה‪ ,‬אלא שבאופן כללי‪,‬‬
‫הצגה מאוזנת של עמדות כאשר אינה משקפת נאמנה את מעמדן במציאות עשויה להטעות את‬

                                                                                 ‫צרכני התקשורת‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נטען כי הצגה מאוזנת של סוגיות באמצעי התקשורת נועדה‬

      ‫לאפשר לצרכנים להכריע בהן בעצמם‪ .‬אך הטענה המרכזית נוגעת לכך שאמנם זו מטרת‬
   ‫ההצגה המאוזנת של העמדות‪ ,‬אך לעתים היא עשויה דווקא להקשות על הצרכן לעשות כן‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות למורכבות הסוגיה לקושי להציג אותה‬
                                                                    ‫באופן מאוזן ונאמן למציאות‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הטענה המרכזית בפסקה הינה שכלי תקשורת המציגים הצגה‬
                    ‫מאוזנת של סוגיה שבמציאות אין בה איזון‪ ,‬עלולים להטעות את צרכניהם‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫כדי לקבוע באיזו מן התשובות מוצג דימוי המשקף נאמנה את דבריה של סנדרה‪ ,‬עלינו תחילה‬

   ‫לעמוד על ההיגיון שעומד בבסיסם וכן על האופן בו הדבר מתקשר לסיטואציה שבה נאמרו‪.‬‬

       ‫מנהלת בית הספר סיפרה לסנדרה שהופתעה לשמוע מתלמיד שנכח בשיעור חשבון אשר‬
‫הועבר על ידי מורה לספרות‪ ,‬כי השיעור היה מוצלח (מאלף = שאפשר להחכים וללמוד ממנו)‪.‬‬

     ‫בתגובה עונה לה סנדרה ש"מטייל מנוסה אינו מסתפק בפטרייה אחת על אדמת היער כדי‬
‫לקבוע שאמש ירד גשם"‪ .‬משימושה של סנדרה במשל‪ ,‬אנו מבינים כי היא למעשה מבקרת את‬
‫דברי המנהלת ‪ -‬סנדרה סבורה שהמנהלת לא צריכה למהר להסיק שהשיעור אכן היה מוצלח‬

  ‫רק על סמך ביקורת של תלמיד אחד‪ ,‬כשם שמטייל מנוסה לא ממהר לקבוע שאמש ירד גשם‬
    ‫על סמך הופעתה של פטריה אחת על אדמת היער‪ .‬אם כן‪ ,‬היא מדמה את המנהלת למטייל‬
        ‫מנוסה‪ ,‬ואת התלמיד לפטרייה‪ ,‬שכן על סמך חוות הדעת של התלמיד היא מבססת את‬
   ‫הקביעה אשר לטיבו של השיעור‪ ,‬כשם שעל סמך הופעת הפטרייה (לא) קובע המטייל שירד‬
                                                                                              ‫גשם‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13