Page 10 - ver2
P. 10

‫למרות שמהלשון בה נעשה שימוש במקורות בתקופה בה הייתה נפוצה הקסניה‪ ,‬משתמע‬
        ‫שהיא קשרה קשרי חברות בין אנשים‪ ,‬היא מעולם לא נועדה לשמש לכך‪ .‬מכאן‪ ,‬שאכן‬
                                ‫מאזכוריה במקורות הללו אכן עולה הרושם של חברות קרובה‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי "היוונים החשיבו את הקסניה לאחת מקטגוריות‬
        ‫המשנה של הידידות‪ ,‬ואריסטו אף ראה בה את החשובה שבהן"‪ ,‬כלומר‪ ,‬אריסטו ראה‬

 ‫בקסניה את קטגוריית המשנה החשובה ביותר של הידידות ולא סוג קשר חשוב יותר מקשרי‬
                                                                  ‫ידידות‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי בעולם היווני‪-‬רומי "הייתה נפוצה הקסניה – קשר‬
    ‫בין פרטים הבאים מיחידות חברתיות נפרדות שבא לידי ביטוי בחילופי סחורות ושירותים‬
‫ביניהם"‪ .‬אם כן‪ ,‬מכך שהקסניה הייתה נפוצה‪ ,‬ניתן להניח שהיא דווקא כן הצליחה לחבר בין‬

                              ‫פרטים מיחידות חברתיות נפרדות‪ ,‬שהרי זה הביטוי המעשי שלה‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי תכליתה (מטרתה) של הקסניה הייתה לתת בידי‬
   ‫הצדדים (פרטים מיחידות חברתיות נפרדות) מנוף חוץ חברתי לקידום האינטרסים שלהם‪,‬‬
   ‫ולעולם לא הייתה אמורה לעשותם חברים קרובים באמת‪ .‬מכאן‪ ,‬שמטרתה הייתה לאפשר‬
      ‫לפרטים מקהילות שונות לסחור ולהחליף שירותים מחוץ ליחידה החברתית שממנה הם‬
 ‫באים‪ ,‬ולא ליצור קירוב בין קהילות נפרדות באמצעות קשרים כלכליים‪ ,‬כפי שנטען בתשובה‬

                                                                                                 ‫זו‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
      ‫בפסקה הראשונה הועלתה שאלה בדבר העובדה שעוסקים בכתיבה לגיל הרך מתעקשים‬
   ‫להשתמש בחריזה בספריהם‪ ,‬אף שאמצעי אמנותי זה אינו תורם כלל ליצירותיהם‪ .‬בהמשך‬
       ‫לכך נאמר כי במאמר שפרסמה יעל דר "היא מונה כמה מן הסיבות לתופעה" (שורה ‪.)4‬‬
    ‫כלומר‪ ,‬בספרה‪ ,‬היא מציגה כמה מן הסיבות לתופעה שתוארה קודם לכן – סיפורים רבים‬

                            ‫לגיל הרך נכתבים בחרוזים גם כאשר החריזה אינה משרתת אותם‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬ה"תופעה" הנזכרת בשורה ‪ 4‬הינה שסיפורים רבים שסיפורים לגיל‬
                           ‫הרך רבים נכתבים בחרוזים גם כאשר החריזה אינה משרתת אותם‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה כלל לא נאמר כי מספר הסיפורים לגיל הרך שנכתבים‬
                 ‫בחרוזים עולה‪ ,‬אלא שבאופן כללי‪ ,‬רבים מהסיפורים הללו נכתבים בחרוזים‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא נאמר כי כותבים לפעוטות רואים בחרוזים אמצעי אמנותי‬
    ‫גרידא‪ ,‬אלא שהכותב תוהה מדוע רבים מהם משתמשים בחריזה בכתיבתם‪ ,‬ואינם רואים‬
                                                                       ‫בכך אמצעי אמנותי בלבד‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי הכותב מתקשה להבין מדוע כותבי הסיפורים לגיל‬
    ‫הרך משתמשים בחרוזים ובוחרים באמצעי זה במודע לאחר שנשקלו גם אמצעים אחרים‪,‬‬

‫שכן החריזה כלל אינה משרתת את הסיפורים הללו‪ ,‬ולא מדוע הם כותבים בחרוזים רק אחרי‬
 ‫ששקלו גם אפשרויות אחרות‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא מציין את בחינת האמצעים הנוספים כדי להדגיש‬
                                                            ‫עד כמה הבחירה בחרוזים לא ברורה‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14