Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי סנדרה מדמה בדבריה את התלמיד (ולא את‬
                                                                                        ‫המורה לספרות) לפטרייה‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי סנדרה מדמה בדבריה את שביעות רצונו של‬
                    ‫התלמיד להופעת הפטרייה (ולא לפטרייה עצמה)‪ ,‬ואת הצלחת השיעור לגשם (ולא את כלל‬

                       ‫התלמידים בכתה לגשם)‪ ,‬שכן כדי לקבוע שהשיעור היה מוצלח יש צורך בחוות דעת של‬
                    ‫תלמידים רבים‪ ,‬כשם שכדי לקבוע שהגשם אכן ירד‪ ,‬יש צורך בהופעתן של פטריות נוספות‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי סנדרה מדמה בדבריה את המנהלת למטייל‬

                                                                                       ‫ואת הצלחת השיעור לגשם‪.‬‬
                        ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי סנדרה מדמה את המנהלת למטייל‪ ,‬ולא את‬
                     ‫המורה לספרות למטייל‪ ,‬ואת שביעות רצונו של התלמיד להופעת הפטרייה (ולא לפטרייה‬

                                                                                                            ‫עצמה)‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                        ‫כדי לקבוע השמטתה של איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות תותיר סתירה בין שלוש‬
                        ‫הטענות הנותרות‪ ,‬נשמיט כל אחת מהן בתורה‪ ,‬ונבדוק האם קיימת סתירה פנימית בין‬

                                                                                                          ‫האחרות‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מהשמטת הטענה המופיעה בתשובה זו מתקבל מצב חסר סתירה‬
                    ‫פנימית‪ ,‬שכן בהחלט ייתכן שימימה מסדרת את חדרה בעצמה לפעמים (טענה ‪ )4‬אף שהיא‬
                    ‫לעולם אינה רוצה לעשות זאת (טענה ‪ )3‬ואילו הוריה כן רוצים שהיא תעשה זאת (טענה ‪,)2‬‬

                                                      ‫שהרי לא פעם אנשים עושים דברים שאינם רוצים לעשות‪.‬‬
                    ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מהשמטת הטענה המופיעה בתשובה זו הסתירה הפנימית נותרת בעיניה‪,‬‬
                 ‫שכן‪ ,‬אם ימימה לעולם אינה עושה דבר שהיא אינה רוצה לעשותו (טענה ‪ ,)1‬והיא לעולם אינה‬
                 ‫רוצה לסדר את החדר שלה (טענה ‪ ,)3‬אזי שלא ייתכן כי לפעמים היא כן עושה זאת (טענה ‪.)4‬‬

                      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מהשמטת הטענה המופיעה בתשובה זו מתקבל מצב חסר סתירה‬
                ‫פנימית‪ ,‬שכן בהחלט ייתכן שהוריה של ימימה רוצים שהיא תסדר את חדרה בעצמה (טענה ‪)2‬‬

                  ‫וגם היא רוצה לעשות כן‪ ,‬ולפיכך היא מסדרת את חדרה לפעמים (טענה ‪ ,)4‬ואין הדבר סותר‬
                                   ‫את הטענה שהיא לעולם אינה עושה דבר שהיא אינה רוצה לעשות (טענה ‪.)1‬‬

                      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מהשמטת הטענה המופיעה בתשובה זו מתקבל מצב חסר סתירה‬
                  ‫פנימית שהרי בהחלט ייתכן שהוריה של ימימה אמנם רוצים שהיא תסדר את חדרה בעצמה‬
                   ‫(טענה ‪ ,)2‬אך היא לעולם אינה רוצה לעשות זאת (טענה ‪ ,)3‬ומכיוון שלא נאמר לנו דבר אשר‬
                ‫על עשיית הדבר בפועל‪ ,‬אזי שאפשר שימימה אינה מסדרת את חדרה בעצמה‪ ,‬שכן היא לעולם‬

                                                                  ‫אינה עושה דבר שאינה רוצה לעשותו (טענה ‪.)1‬‬

                                                                                         ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                 ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות משתמעת מן הפסקה בנוגע לקסניה‪ ,‬נבחן כל‬

                                            ‫אחת מהן לאור האמור בה‪ ,‬ונבדוק האם היא משתמעת מן האמור‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי "היא (הקסניה) לא היתה אמורה מעולם – חרף שכיחותה‬

                       ‫של רטוריקה ברוח זו במקורות מתקופה זו – לעשותם לחברים קרובים באמת" כלומר‪,‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14