Page 11 - ver2
P. 11
.19התשובה הנכונה היא (.)1
בפסקה השנייה מוצגת תחילה הטענה לפיה ייתכן שכותבי הסיפורים לגיל הרך משתמשים
בחרוזים מכיוון שהם מקלים על הילדים לזכור את היצירה ואולי אף להבינה .ואולם ,בהמשך
נאמר כי לעתים קרובות מדי קורה ההיפך ,שכן החריזה מאלצת את הכותב להפוך את סדר
המילים או להעדיף מילים שמשמעותן מתאימה פחות לרעיון שהוא מבקש להביע .נאמר כי
"במקרים אלו החריזה אינה מסייעת לילד להבין את הטקסט ,ולא זו בלבד אלא שהיא אף
מקשה עליו בכך" .אם כן ,ניתן להבין כי הביטוי "במקרים אלו" מתייחס למקרים שבהם
הכותבים יוצרים משפטים שסדר המילים בהם מאולץ ומלאכותי ,וכן מקרים שהם בוחרים
במילים שמשמעותן פחות מתאימה לרעיון המובע ,שהרי מדובר במצבים שמדגימים את
הטענה לפיה השימוש בחרוזים מקשה דווקא על הבנת הדברים.
תשובה ( )1נכונה .מן האמור אכן עולה כי יצירת משפט שסדר המילים בו מאולץ ומלאכותי
הוא אחד מ"מקרים אלו" ,כלומר ,ממקרים בהם החריזה מקשה על הבנת הרעיון שמובע
בטקסט.
תשובה ( )2אינה נכונה .ניצול החריזה להדגשת מילים חשובות ורגעים דרמטיים הוא דוגמה
למקרה שבו החריזה מסייעת להבנת הדברים.
תשובה ( )3אינה נכונה .היעזרות בחריזה כדי להקל על ילדים לזכור את היצירה אינה מהווה
דוגמה למקרה שבו החרוזים מקשים על הבנת הדברים ,כי אם מקרה שבו לשימוש בחריזה
יש תכלית בכתיבת ספרי ילדים.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור עולה כי "מקרים אלו" הן מקרים שבהם החריזה אינה
תורמת להבנת היצירה ולעתים אף מקשה עליה ,והדבר נגרם בין השאר על ידי שימוש במילים
שפוגעות ברעיון שהכותב מעוניין להביע .מכאן ששימוש במילים שאינן פוגעות בכך ,הוא
דווקא דוגמה למקרה שבו החריזה כן תורמת להבנת היצירה.
.20התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מהפסקה השלישית ,נבחן כל אחת מהן
לאור האמור בפסקה זו.
תשובה ( )1נכונה .פעוט יכול ליהנות מהצלילים הנחרזים גם אם אינו מבין את משמעות
המילים .בפסקה נאמר כי "חרוזים ופטפוטי לשון מהנים מאוד את הפעוט ומספקים את
הצורך הפנימי שלו להשתמש בשפתיים ,בלשון ובמיתרי הקול וליצור בעזרתם קולות וצלילים
של חרוזים מצטלצלים .גם כשמילות החרוזים אינן מובנות ,הילדים מפזמים אותן כמעין
מנגינות ליווי לפעילותם" (שורות .)12-15מכאן ,שהחריזה מאפשרת לפעוטות לעסוק בפעילות
שגורמת להם הנאה ,גם אם אינם מבינים את משמעות המילים.
תשובה ( )2אינה נכונה .כדי שיצירה מחורזת תעורר שמחה אצל פעוטות עליה לומר דבר-מה.
הטענה שמופיעה בתשובה זו למעשה הפוכה לטענה שמופיעה בתשובה ( .)1מכאן ,שאם
החריזה גורמת הנאה לפעוטות גם אם אינם מבינים את משמעות המילים ,אזי שאין הכרח כי
עליה לומר דבר-מה כדי שתעורר אצלם שמחה.
11