Page 11 - ver2
P. 11

‫‪ .19‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

                    ‫בפסקה השנייה מוצגת תחילה הטענה לפיה ייתכן שכותבי הסיפורים לגיל הרך משתמשים‬
                 ‫בחרוזים מכיוון שהם מקלים על הילדים לזכור את היצירה ואולי אף להבינה‪ .‬ואולם‪ ,‬בהמשך‬

                    ‫נאמר כי לעתים קרובות מדי קורה ההיפך‪ ,‬שכן החריזה מאלצת את הכותב להפוך את סדר‬
                    ‫המילים או להעדיף מילים שמשמעותן מתאימה פחות לרעיון שהוא מבקש להביע‪ .‬נאמר כי‬
                    ‫"במקרים אלו החריזה אינה מסייעת לילד להבין את הטקסט‪ ,‬ולא זו בלבד אלא שהיא אף‬

                      ‫מקשה עליו בכך"‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי הביטוי "במקרים אלו" מתייחס למקרים שבהם‬
                   ‫הכותבים יוצרים משפטים שסדר המילים בהם מאולץ ומלאכותי‪ ,‬וכן מקרים שהם בוחרים‬

                      ‫במילים שמשמעותן פחות מתאימה לרעיון המובע‪ ,‬שהרי מדובר במצבים שמדגימים את‬
                                                 ‫הטענה לפיה השימוש בחרוזים מקשה דווקא על הבנת הדברים‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי יצירת משפט שסדר המילים בו מאולץ ומלאכותי‬
                      ‫הוא אחד מ"מקרים אלו"‪ ,‬כלומר‪ ,‬ממקרים בהם החריזה מקשה על הבנת הרעיון שמובע‬
                                                                                                           ‫בטקסט‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ניצול החריזה להדגשת מילים חשובות ורגעים דרמטיים הוא דוגמה‬
                                                                    ‫למקרה שבו החריזה מסייעת להבנת הדברים‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬היעזרות בחריזה כדי להקל על ילדים לזכור את היצירה אינה מהווה‬
                    ‫דוגמה למקרה שבו החרוזים מקשים על הבנת הדברים‪ ,‬כי אם מקרה שבו לשימוש בחריזה‬

                                                                                   ‫יש תכלית בכתיבת ספרי ילדים‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי "מקרים אלו" הן מקרים שבהם החריזה אינה‬
                 ‫תורמת להבנת היצירה ולעתים אף מקשה עליה‪ ,‬והדבר נגרם בין השאר על ידי שימוש במילים‬
                       ‫שפוגעות ברעיון שהכותב מעוניין להביע‪ .‬מכאן ששימוש במילים שאינן פוגעות בכך‪ ,‬הוא‬

                                                   ‫דווקא דוגמה למקרה שבו החריזה כן תורמת להבנת היצירה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .20‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                 ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מהפסקה השלישית‪ ,‬נבחן כל אחת מהן‬

                                                                                           ‫לאור האמור בפסקה זו‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬פעוט יכול ליהנות מהצלילים הנחרזים גם אם אינו מבין את משמעות‬
                      ‫המילים‪ .‬בפסקה נאמר כי "חרוזים ופטפוטי לשון מהנים מאוד את הפעוט ומספקים את‬
                 ‫הצורך הפנימי שלו להשתמש בשפתיים‪ ,‬בלשון ובמיתרי הקול וליצור בעזרתם קולות וצלילים‬
                      ‫של חרוזים מצטלצלים‪ .‬גם כשמילות החרוזים אינן מובנות‪ ,‬הילדים מפזמים אותן כמעין‬
                 ‫מנגינות ליווי לפעילותם" (שורות ‪ .)12-15‬מכאן‪ ,‬שהחריזה מאפשרת לפעוטות לעסוק בפעילות‬

                                                ‫שגורמת להם הנאה‪ ,‬גם אם אינם מבינים את משמעות המילים‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כדי שיצירה מחורזת תעורר שמחה אצל פעוטות עליה לומר דבר‪-‬מה‪.‬‬

                        ‫הטענה שמופיעה בתשובה זו למעשה הפוכה לטענה שמופיעה בתשובה (‪ .)1‬מכאן‪ ,‬שאם‬
                 ‫החריזה גורמת הנאה לפעוטות גם אם אינם מבינים את משמעות המילים‪ ,‬אזי שאין הכרח כי‬

                                                                   ‫עליה לומר דבר‪-‬מה כדי שתעורר אצלם שמחה‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14