Page 3 - ver2
P. 3

‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                    ‫כדי לקבוע איזו מן השאלות שמוצעות בתשובות היא המתאימה ביותר להיות זו שהפסקה‬

                                                ‫נועדה להשיב עליה‪ ,‬עלינו לעמוד על תוכן הדברים שמובעים בה‪.‬‬

                    ‫בחלקה הראשון של הפסקה נאמר כי ישנן ציפורים ממינים מסוימים אשר נודדות עם בוא‬
                     ‫הסתיו ממרכז אירופה לאפריקה ואינן בוחרות במסלול הקצר ביותר‪ ,‬במסלולים ארוכים‬
                ‫יותר ("עפות תחילה מערבה או מזרחה ‪ ...‬ורק אז פונות דרומה לעבר אפריקה")‪ .‬בחלקה השני‬
                ‫מתוארת הסיבה לבחירתן לעשות כן – הבחירה לעוף מעל מצר ג'יברלטר מאפשרת להן לחצות‬
                 ‫את הים התיכון בנקודה הצרה ביותר‪ ,‬והבחירה לעוף מעל חופי ישראל מאפשרת להן להימנע‬
                    ‫לגמרי מלעוף מעל הים‪ ,‬וכך הן נמנעות מסכנת טביעה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שהפסקה נועדה‬
                      ‫להשיב על שאלה העוסקת במניע של ציפורים ממינים מסוימים להארכת מסלול הנדידה‬

                                                                                  ‫שלהן ממרכז אירופה לאפריקה‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אמנם בפסקה מתוארות הסיבות לבחירה במעבר מעל מצר ג'יברלטר‬
                   ‫ומעל חופי ישראל‪ ,‬אך אין התייחסות להעדפתן של מסלול אחד על פני האחר מבין השניים‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין כל התייחסות לסיבות העומדות בבסיס נדידתן של‬
                                                                           ‫ציפורים מסוימים מאירופה לאפריקה‪.‬‬

                      ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הפסקה אכן נועדה להשיב על השאלה "מדוע ציפורים ממינים‬
                  ‫מסוימים‪ ,‬הנודדות מאירופה לאפריקה‪ ,‬מאריכות את מסלול הנדידה שלהן?"‪ ,‬שהרי תוארה‬

                                                                       ‫בה הסיבה לכך – הימנעות מסכנת טביעה‪.‬‬
                     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬אמנם ניתן להסיק מן האמור בפסקה כי ציפורים הנודדות ממרכז‬

                        ‫אירופה לאפריקה מצויות בסכנת טביעה (שהרי זו הסיבה שחלקן מאריכות את מסלול‬
                      ‫הנדידה שלהן)‪ ,‬אך הפסקה אינה עוסקת בפירוט הסכנות השונות‪ ,‬כי אם בכך שהימנעות‬

                                        ‫מסכנה מסוימת במהלך הנדידה היא שעומדת בבסיס הארכת מסלולה‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                        ‫כדי לקבוע באיזו מן התשובות מתוארים המאפיינים של המדע אשר חורגים מתפקידיו‬

                                                     ‫המסורתיים‪ ,‬על פי מרטין‪ ,‬נבין תחילה את האמור בפסקה‪.‬‬
                          ‫לדבריה של מרטין‪" ,‬המדע אינו רק ניסיון תמים לתאר תופעות ולהעניק להן מסגרת‬
                       ‫תאורטית התחומה בחוקיו של עולם הטבע" – כלומר אלה הם תפקידיו המסורתיים של‬
                 ‫המדע‪" .‬אלא‪ ,‬בדומה לאמצעי התקשורת‪ ,‬הוא משקף את החברה שבה נוצר‪ ,‬ובה במידה הוא‬
                    ‫גם מעצב אותה‪ .‬יש כאן מערכת של ראי כפול‪ :‬המדע הוא בבואתה של החברה‪ ,‬אך גם הוא‬
                   ‫עצמו משקף אותה" – הוא חורג מתפקידיו המסורתיים בכך שהוא משקף את החברה שבה‬

                                                                                  ‫נוצר ובה בעת הוא משפיע עליה‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי ניסיון לתאר תופעות באמצעות מסגרת חוקיו של‬
                                                         ‫עולם הטבע הוא חלק מתפקידיו המסורתיים של המדע‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי מרטין סבורה ששיקוף החברה בה פועל המדע ובה‬
                                           ‫בעת השפעה עליה‪ ,‬הם המאפיינים שחורגים מתפקידיו המסורתיים‪.‬‬

‫‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8