Page 12 - ver2
P. 12

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬החריזה מסבה לילדים יותר הנאה מכל פטפוטי הלשון למיניהם‪.‬‬
   ‫בפסקה נאמר כי "חרוזים ופטפוטי לשון למיניהם מהנים מאוד את הפעוט ומספקים ‪ ...‬של‬

     ‫חרוזים מצטלצלים" (שורות ‪ ,)12-14‬ולא נעשתה הבחנה במידת ההנאה שהחריזה מסבה‬
          ‫לילדים בהשוואה לשאר פטפוטי הלשון‪ ,‬כפי שעולה מן הטענה שמופיעה בתשובה זו‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ילדים בוגרים נהנים בדרך כלל ממילים מחורזות גם אם אין בהן‬
‫אמירה של ממש‪ .‬בפסקה נאמר כי "שמחת רכישת השפה אינה רלוונטית אם הילד גדול וכבר‬
‫אמון לא רק על עצם הדיבור אלא גם על אמירת דבר‪-‬מה"‪ .‬וכי "בכתיבה לילדים גדולים יותר‬
‫החריזה אינה משמשת אפוא לסיוע ברכישת שפה" (שורות ‪ .)17-19‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי בעוד‬

         ‫שפעוטות נהנים מחריזה משום תרומתה לרכישת השפה ולפיכך אין הכרח שיבינו את‬
         ‫משמעות המילים‪ ,‬ילדים בוגרים‪ ,‬אשר סיימו את תהליך רכישת השפה ייהנו ממילים‬

                                                            ‫מחורזות רק כאשר יש להן משמעות‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
  ‫כדי לקבוע באיזו מן התשובות מוסבר מה תפקידה של השאלה "איזה הורה לא סיפר לילדו‬

      ‫סיפור פרי דמיונו?" שמופיעה בשורה ‪ ,22‬נקרא את ההקשר שבו נשאלה שאלה זו בקטע‪.‬‬
      ‫הפסקה הרביעית נפתחת בטענה שלפיה סיבה נוספת לבחירתם של כותבים בחריזה היא‬
   ‫ההנחה שהחריזה מעידה על מאמץ אמנותי‪ .‬בהמשך נאמר כי רבים טועים לחשוב שכתיבת‬
     ‫סיפור לילדים היא משימה קלה‪ ,‬ונשאלה השאלה "איזה הורה לא סיפר לילדו סיפור פרי‬
      ‫דמיונו?"‪ .‬כלומר‪ ,‬מדובר בשאלה רטורית שמניחה כי אין הורה שלא חיבר בעצמו סיפור‪,‬‬
      ‫שהרי זו משימה קלה לכאורה‪ ,‬ולכן‪ ,‬יש יוצרים שמשתמשים בחרוזים כדי להקשות את‬

                                                                                   ‫תהליך היצירה‪.‬‬
 ‫אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי השאלה נועדה להמחיש את הטענה שחיבור סיפורי ילדים הוא משימה‬

                                                                                     ‫קלה לכאורה‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬תפקידה השאלה "איזה הורה לא סיפר לילדו סיפור פרי דמיונו?"‬
                                 ‫הוא להמחיש שחיבור סיפור ילדים הוא משימה קלה לכאורה‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שכתיבה בחריזה מקשה על תהליך היצירה מובאת בקטע‬
    ‫כסיבה לבחירתם של כותבים לעשות כן‪ ,‬משום שאנשים סבורים שכתיבת סיפור היא דבר‬
    ‫פשוט לכאורה‪ ,‬שהרי אין הורה שלא סיפר לילדו סיפור פרי דמיונו‪ .‬כלומר‪ ,‬השאלה נועדה‬
   ‫להמחיש שחיבור סיפור לילדים הוא משימה קלה לכאורה‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬כותבים רבים משלבים‬
‫חריזה ביצירותיהם‪ ,‬שהרי היא מקשה על תהליך היצירה‪ ,‬ולא לרמוז שיש הורים שבוודאי לא‬

                                                ‫יצליחו לכתוב בחרוזים‪ ,‬גם אילו ניסו לעשות כן‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה אין הבחנה בין חשיבות השימוש בדמיון ובין חשיבות השימוש‬

     ‫בחריזה‪ ,‬כי אם בין מידת הקושי שכרוכה בשימוש של כל אחד מהם‪ .‬מכאן‪ ,‬שהשאלה לא‬
  ‫נועדה לרמוז שהשימוש בדמיון חשוב יותר מהשימוש בחריזה בכתיבת סיפור ילדים מוצלח‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬ההתייחסות להורים מובאת בפסקה כחלק מהטענה שחיבור סיפורי‬
 ‫ילדים הוא דבר פשוט לכאורה‪ ,‬כלומר מדובר על היכולת לחבר סיפור‪ ,‬ולא על התאמתו לילד‬

                                                                              ‫מתוך ההיכרות עמו‪.‬‬

                                                                                                                      ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14