Page 12 - ver2
P. 12
תשובה ( )3אינה נכונה .החריזה מסבה לילדים יותר הנאה מכל פטפוטי הלשון למיניהם.
בפסקה נאמר כי "חרוזים ופטפוטי לשון למיניהם מהנים מאוד את הפעוט ומספקים ...של
חרוזים מצטלצלים" (שורות ,)12-14ולא נעשתה הבחנה במידת ההנאה שהחריזה מסבה
לילדים בהשוואה לשאר פטפוטי הלשון ,כפי שעולה מן הטענה שמופיעה בתשובה זו.
תשובה ( )4אינה נכונה .ילדים בוגרים נהנים בדרך כלל ממילים מחורזות גם אם אין בהן
אמירה של ממש .בפסקה נאמר כי "שמחת רכישת השפה אינה רלוונטית אם הילד גדול וכבר
אמון לא רק על עצם הדיבור אלא גם על אמירת דבר-מה" .וכי "בכתיבה לילדים גדולים יותר
החריזה אינה משמשת אפוא לסיוע ברכישת שפה" (שורות .)17-19אם כן ,ניתן להבין כי בעוד
שפעוטות נהנים מחריזה משום תרומתה לרכישת השפה ולפיכך אין הכרח שיבינו את
משמעות המילים ,ילדים בוגרים ,אשר סיימו את תהליך רכישת השפה ייהנו ממילים
מחורזות רק כאשר יש להן משמעות.
.21התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע באיזו מן התשובות מוסבר מה תפקידה של השאלה "איזה הורה לא סיפר לילדו
סיפור פרי דמיונו?" שמופיעה בשורה ,22נקרא את ההקשר שבו נשאלה שאלה זו בקטע.
הפסקה הרביעית נפתחת בטענה שלפיה סיבה נוספת לבחירתם של כותבים בחריזה היא
ההנחה שהחריזה מעידה על מאמץ אמנותי .בהמשך נאמר כי רבים טועים לחשוב שכתיבת
סיפור לילדים היא משימה קלה ,ונשאלה השאלה "איזה הורה לא סיפר לילדו סיפור פרי
דמיונו?" .כלומר ,מדובר בשאלה רטורית שמניחה כי אין הורה שלא חיבר בעצמו סיפור,
שהרי זו משימה קלה לכאורה ,ולכן ,יש יוצרים שמשתמשים בחרוזים כדי להקשות את
תהליך היצירה.
אם כן ,ניתן להבין כי השאלה נועדה להמחיש את הטענה שחיבור סיפורי ילדים הוא משימה
קלה לכאורה.
תשובה ( )1נכונה .כאמור ,תפקידה השאלה "איזה הורה לא סיפר לילדו סיפור פרי דמיונו?"
הוא להמחיש שחיבור סיפור ילדים הוא משימה קלה לכאורה.
תשובה ( )2אינה נכונה .העובדה שכתיבה בחריזה מקשה על תהליך היצירה מובאת בקטע
כסיבה לבחירתם של כותבים לעשות כן ,משום שאנשים סבורים שכתיבת סיפור היא דבר
פשוט לכאורה ,שהרי אין הורה שלא סיפר לילדו סיפור פרי דמיונו .כלומר ,השאלה נועדה
להמחיש שחיבור סיפור לילדים הוא משימה קלה לכאורה ,ולפיכך ,כותבים רבים משלבים
חריזה ביצירותיהם ,שהרי היא מקשה על תהליך היצירה ,ולא לרמוז שיש הורים שבוודאי לא
יצליחו לכתוב בחרוזים ,גם אילו ניסו לעשות כן.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה אין הבחנה בין חשיבות השימוש בדמיון ובין חשיבות השימוש
בחריזה ,כי אם בין מידת הקושי שכרוכה בשימוש של כל אחד מהם .מכאן ,שהשאלה לא
נועדה לרמוז שהשימוש בדמיון חשוב יותר מהשימוש בחריזה בכתיבת סיפור ילדים מוצלח.
תשובה ( )4אינה נכונה .ההתייחסות להורים מובאת בפסקה כחלק מהטענה שחיבור סיפורי
ילדים הוא דבר פשוט לכאורה ,כלומר מדובר על היכולת לחבר סיפור ,ולא על התאמתו לילד
מתוך ההיכרות עמו.
12