Page 18 - index
P. 18

‫מועד חורף ‪2022‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                    ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

    ‫בחפירות שנעשו בסין בראשית המאה העשרים נתגלו מצבורים של עצמות שעליהן חקוקות מילים בכתב סיני‬                   ‫(‪)	1‬‬
    ‫קדום‪ .‬חוקרים מעריכים שעצמות אלה‪ ,‬המכונות "עצמות ניחוש"‪ ,‬שימשו בטקסים פולחניים של ניבוי במאה‬                  ‫(‪	)5‬‬
  ‫ה‪ 13-‬לפנה"ס‪ :‬המלך בחן סדקים בעצם ו ָחזה באמצעותם את העתיד לקרות‪ .‬נבואה שהתממשה תועדה על גבי‬

       ‫העצם בידי ַרֹ ָשּמי החצר‪ ,‬פקידים מיוחדים של המלך‪ ,‬ולאחר מכן נקברה העצם באדמה‪ .‬גם כלי ברונזה מן‬
   ‫המאה ה‪ 11-‬לפנה"ס מלמדים כי בסין הייתה מסורת של תיעוד אירועים כחלק מפולחן דתי‪ :‬בכתובות שחקקו‬
    ‫עליהם סיפרו הרשמים לאלים על הישגיהם של בעלי הכלים‪ .‬עצמות הניחוש וכלי הברונזה הם אמצעי תיעוד‬
‫"בררניים"‪ :‬תפקידם בטקס הפולחן הוא שהכתיב אילו אירועים יתועדו בהם‪ .‬למשל‪ ,‬בכלי ברונזה לא נמצא עדות‬
  ‫לתבוסתו של בעל הכלי בקרב‪ .‬עם זאת‪ ,‬אמינות המידע שתועד בעצמות ובכלים נחשבת לגבוהה‪ ,‬שכן הכתובות‬

                                                                        ‫יועדו לאלים בלבד‪ ,‬והם נתפסו כיודעי כול‪.‬‬

 ‫במאה השמינית לפנה"ס החלו לנהל בסין תיעוד נרחב ושיטתי יותר של אירועים‪" .‬האביבים והסתווים"‪ ,‬מן‬                    ‫(‪)	10‬‬
  ‫היצירות הכתובות החשובות של התרבות הסינית העתיקה‪ ,‬היא אולי הדוגמה הבולטת ביותר לכך‪ .‬ביצירה‬                      ‫(‪	)15‬‬
‫מתועדים האירועים החשובים שהתרחשו בחבל לּו שבסין מהמאה השמינית עד המאה החמישית לפנה"ס‪ ,‬לפי‬
‫סדר עונות השנה ובהתאם לכללים קבועים‪ :‬הרשמים הקפידו לציין בכל שנה את כל העונות‪ ,‬גם אם לא אירע‬

    ‫בהן שום אירוע חשוב; רק אירועים שדווחו לרשם כנדרש תועדו; כל אירוע תואר במילים ספורות שנבחרו‬
  ‫בקפידה‪ .‬השמירה הקפדנית על כללים אלה מלמדת על הטקסיות שאפיינה את הליך הרישום‪ .‬טקסיות זו‪,‬‬
  ‫והעובדה שאת היצירה כתבו רשמים‪ ,‬קושרות את "האביבים והסתווים" למסורת התיעוד הפולחני‪ .‬ואולם‪,‬‬

                      ‫יצירה זו יועדה לא רק לאלים אלא גם לעיני בני האדם ותיעדה מגוון רחב של אירועים‪.‬‬

       ‫יצירות היסטוריות כמו "האביבים והסתווים" עוררו עניין רב בקרב הסינים בני התקופה‪ ,‬ובעיקר בקרב‬                    ‫	‬
‫המדינאים‪ .‬אלה קיוו שכך יוכלו ללמוד ממעשי קודמיהם‪ .‬אך היה קשה להפיק לקחים מרשימות האירועים‬                        ‫(‪	)20‬‬
‫התמציתיות‪ ,‬שכן הקשר בין האירועים לא הוסבר‪ .‬הסיפור שמאחוריהם היה חסר‪ .‬במאה החמישית לפנה"ס‬

      ‫החלו הרשמים לחבר גם מסמכים סיפוריים יותר‪ .‬אחד מהם הוא ה"דזו ג'ואן"‪ ,‬המבוסס על "האביבים‬
‫והסתווים"‪ .‬מסמך זה מוסיף מידע היסטורי בנוגע לאירועים המוזכרים ביצירה וקושר ביניהם‪ .‬ב"דזו ג'ואן"‬

                ‫וביצירות דומות הוחלפו הדיווחים היבשים בסיפורים קולחים שיש בהם עלילה ומוסר השכל‪.‬‬

    ‫בתחילת המאה הרביעית לפנה"ס התערער הסדר הפוליטי בסין‪ ,‬וקבוצות פוליטיות‪ ,‬חברתיות ורעיוניות החלו‬                    ‫	‬
‫להיאבק אלה באלה‪ .‬מוסר ההשכל של הסיפורים ההיסטוריים נעשה כלי מרכזי בידי קבוצות אלה‪ ,‬שניסו למצוא‬                   ‫(‪	)25‬‬
 ‫באירועי העבר סימוכין לעמדותיהן‪ .‬גל של כתיבה היסטורית שטף את סין‪ .‬כל אחת מן הקבוצות ניסתה לכתוב‬
‫את ההיסטוריה הסינית באופן שידגיש את צדקת דרכה ואת עוולת מתחרותיה‪ .‬לראשונה איבדו רשמי החצר את‬                     ‫(‪	)30‬‬

    ‫המונופול על כתיבת ההיסטוריה‪ ,‬והיא איבדה את אופייה הטקסי‪ .‬הניסוח המדויק ואמינות הדיווחים נדחקו‬
        ‫מפני הרצון להבליט את המסר הרעיוני‪ .‬השימוש הפוליטי בכתיבה ההיסטורית הוליד עד מהרה זרם נגדי‬

 ‫של זלזול בה ובאפשרות ללמוד ממנה‪ .‬ריבוי הסיפורים ההיסטוריים הגיע ל ִקצו במאה השלישית לפנה"ס‪ ,‬כאשר‬
‫אוחדה סין מחדש תחת שושלת צ'ין‪ .‬השליטים החדשים ביקשו לשים קץ לריבוי הסיפורים הסותרים והשיבו את‬

                                                                                  ‫כתיבת ההיסטוריה לרשמי החצר‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬היסטוריון שחקר את סין העתיקה אמר‪" :‬לעצמות הניחוש היה תפקיד כפול בפולחן הנבואה"‪.‬‬

                        ‫למה סביר שההיסטוריון התכוון?‬                                                             ‫	‬

                                     ‫(‪ 	)1‬שעצמות הניחוש שימשו גם לניבוי האירוע וגם לתיעודו‬
                ‫(‪ 	)2‬שהמלך גם בחן את הסדקים שבעצמות וגם חזה על פיהם את העתיד לקרות‬

                                           ‫(‪ )	3‬שעצמות הניחוש הן כלי תיעוד גם בררני וגם אמין‬
‫(‪ 	)4‬שעצמות הניחוש שימשו גם את רשמי החצר בעבר הרחוק וגם את החוקרים במאה העשרים‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23