Page 18 - index
P. 18
מועד חורף 2022 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
בחפירות שנעשו בסין בראשית המאה העשרים נתגלו מצבורים של עצמות שעליהן חקוקות מילים בכתב סיני () 1
קדום .חוקרים מעריכים שעצמות אלה ,המכונות "עצמות ניחוש" ,שימשו בטקסים פולחניים של ניבוי במאה ( )5
ה 13-לפנה"ס :המלך בחן סדקים בעצם ו ָחזה באמצעותם את העתיד לקרות .נבואה שהתממשה תועדה על גבי
העצם בידי ַרֹ ָשּמי החצר ,פקידים מיוחדים של המלך ,ולאחר מכן נקברה העצם באדמה .גם כלי ברונזה מן
המאה ה 11-לפנה"ס מלמדים כי בסין הייתה מסורת של תיעוד אירועים כחלק מפולחן דתי :בכתובות שחקקו
עליהם סיפרו הרשמים לאלים על הישגיהם של בעלי הכלים .עצמות הניחוש וכלי הברונזה הם אמצעי תיעוד
"בררניים" :תפקידם בטקס הפולחן הוא שהכתיב אילו אירועים יתועדו בהם .למשל ,בכלי ברונזה לא נמצא עדות
לתבוסתו של בעל הכלי בקרב .עם זאת ,אמינות המידע שתועד בעצמות ובכלים נחשבת לגבוהה ,שכן הכתובות
יועדו לאלים בלבד ,והם נתפסו כיודעי כול.
במאה השמינית לפנה"ס החלו לנהל בסין תיעוד נרחב ושיטתי יותר של אירועים" .האביבים והסתווים" ,מן () 10
היצירות הכתובות החשובות של התרבות הסינית העתיקה ,היא אולי הדוגמה הבולטת ביותר לכך .ביצירה ( )15
מתועדים האירועים החשובים שהתרחשו בחבל לּו שבסין מהמאה השמינית עד המאה החמישית לפנה"ס ,לפי
סדר עונות השנה ובהתאם לכללים קבועים :הרשמים הקפידו לציין בכל שנה את כל העונות ,גם אם לא אירע
בהן שום אירוע חשוב; רק אירועים שדווחו לרשם כנדרש תועדו; כל אירוע תואר במילים ספורות שנבחרו
בקפידה .השמירה הקפדנית על כללים אלה מלמדת על הטקסיות שאפיינה את הליך הרישום .טקסיות זו,
והעובדה שאת היצירה כתבו רשמים ,קושרות את "האביבים והסתווים" למסורת התיעוד הפולחני .ואולם,
יצירה זו יועדה לא רק לאלים אלא גם לעיני בני האדם ותיעדה מגוון רחב של אירועים.
יצירות היסטוריות כמו "האביבים והסתווים" עוררו עניין רב בקרב הסינים בני התקופה ,ובעיקר בקרב
המדינאים .אלה קיוו שכך יוכלו ללמוד ממעשי קודמיהם .אך היה קשה להפיק לקחים מרשימות האירועים ( )20
התמציתיות ,שכן הקשר בין האירועים לא הוסבר .הסיפור שמאחוריהם היה חסר .במאה החמישית לפנה"ס
החלו הרשמים לחבר גם מסמכים סיפוריים יותר .אחד מהם הוא ה"דזו ג'ואן" ,המבוסס על "האביבים
והסתווים" .מסמך זה מוסיף מידע היסטורי בנוגע לאירועים המוזכרים ביצירה וקושר ביניהם .ב"דזו ג'ואן"
וביצירות דומות הוחלפו הדיווחים היבשים בסיפורים קולחים שיש בהם עלילה ומוסר השכל.
בתחילת המאה הרביעית לפנה"ס התערער הסדר הפוליטי בסין ,וקבוצות פוליטיות ,חברתיות ורעיוניות החלו
להיאבק אלה באלה .מוסר ההשכל של הסיפורים ההיסטוריים נעשה כלי מרכזי בידי קבוצות אלה ,שניסו למצוא ( )25
באירועי העבר סימוכין לעמדותיהן .גל של כתיבה היסטורית שטף את סין .כל אחת מן הקבוצות ניסתה לכתוב
את ההיסטוריה הסינית באופן שידגיש את צדקת דרכה ואת עוולת מתחרותיה .לראשונה איבדו רשמי החצר את ( )30
המונופול על כתיבת ההיסטוריה ,והיא איבדה את אופייה הטקסי .הניסוח המדויק ואמינות הדיווחים נדחקו
מפני הרצון להבליט את המסר הרעיוני .השימוש הפוליטי בכתיבה ההיסטורית הוליד עד מהרה זרם נגדי
של זלזול בה ובאפשרות ללמוד ממנה .ריבוי הסיפורים ההיסטוריים הגיע ל ִקצו במאה השלישית לפנה"ס ,כאשר
אוחדה סין מחדש תחת שושלת צ'ין .השליטים החדשים ביקשו לשים קץ לריבוי הסיפורים הסותרים והשיבו את
כתיבת ההיסטוריה לרשמי החצר.
השאלות
. 18היסטוריון שחקר את סין העתיקה אמר" :לעצמות הניחוש היה תפקיד כפול בפולחן הנבואה".
למה סביר שההיסטוריון התכוון?
( )1שעצמות הניחוש שימשו גם לניבוי האירוע וגם לתיעודו
( )2שהמלך גם בחן את הסדקים שבעצמות וגם חזה על פיהם את העתיד לקרות
( ) 3שעצמות הניחוש הן כלי תיעוד גם בררני וגם אמין
( )4שעצמות הניחוש שימשו גם את רשמי החצר בעבר הרחוק וגם את החוקרים במאה העשרים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

