Page 16 - index
P. 16

‫מועד חורף ‪2022‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                                                                                  ‫הוראות לשאלות ‪:14-12‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫‪ .	12‬רציתי לדעת אם כדאי לי לצפות בסרט "אגון"‪ ,‬ומדבריה של חמוטל‪" ,‬הוא אינו מן הסרטים ההונגריים ה‬

            ‫ביותר שנעשו בעשור האחרון"‪ ,‬הבנתי שהתשובה לשאלתי ‪ ,‬שהרי ‪ ,‬עד ש ‪.‬‬

‫(‪ )	1‬גרועים ‪ /‬שלילית ‪ /‬בעשור האחרון התדרדרה כל כך איכותם של הסרטים ההונגריים ‪ /‬אפילו הגרוע שבהם‬

                                                                                  ‫כנראה אינו מוצלח במיוחד‬

   ‫(‪ 	)2‬מוצלחים ‪ /‬שלילית ‪ /‬הקולנוע ההונגרי נהנה בעשור האחרון מפריחה כה מרשימה ‪ /‬אפילו סרט הונגרי‬

                                                                                           ‫בינוני ראוי לצפייה‬

    ‫(‪ 	)3‬גרועים ‪ /‬חיובית ‪ /‬חמוטל סולדת כל כך מהקולנוע ההונגרי ‪ /‬תשובה כזו מפיה משמעה שהסרט עשוי‬

                                                                                             ‫למצוא חן בעיניי‬

‫(‪ )	4‬מוצלחים ‪ /‬חיובית ‪ /‬חמוטל מעריצה את הקולנוע ההונגרי כל כך ‪ /‬אם אפילו היא מסתייגת מהסרט‪ ,‬יש	‬

                                                                                      ‫בכך כדי להעיד על טיב	ו‬

                ‫זה‪ ,‬שאין בו שמץ של ‪ ,‬הוא למרבה הפלא של ‪.‬‬                                                       ‫‪	.13‬‬

                   ‫רעיון ‪ /‬היגיון ‪ /‬נקודת התורפה ‪ /‬התאוריה‬                 ‫(‪)	1‬‬                                         ‫	‬
                     ‫עונש ‪ /‬צדק ‪ /‬תוצאה שכיחה ‪ /‬עיוות דין‬                  ‫(‪)	2‬‬                                         ‫	‬
                     ‫חיבור ‪ /‬חדשנות ‪ /‬פרי עטו ‪ /‬כותב שמרני‬                 ‫(‪	)3‬‬                                         ‫	‬
                                                                           ‫(‪	)4‬‬                                         ‫	‬
                ‫אדם ‪ /‬שאפתנות ‪ /‬תוצר ישיר ‪ /‬החינוך ההישג	י‬

‫‪ ,‬החליט‬  ‫המומחים בסוכנות החלל הלאומית סברו שמסעה של מעבורת החלל "קלינסקי"‬  ‫‪ 	.14‬הגם ש‬

                ‫הנשיא שלא מימון הפרויקט‪ ,‬וזאת בטענה כי ‪.‬‬

  ‫(‪ )	1‬חלק הארי של ‪ /‬נחל כישלון ‪ /‬להשעות לעת עתה את המשך ‪ /‬עד שלא ישמע גם את דעת המיעוט‪ ,‬לא‬

                                                                                     ‫יוסיף לתמוך בפרויקט‬

  ‫(‪ )	2‬מיעוט מבוטל בלבד מקרב ‪ /‬נחל כישלון ‪ /‬להפסיק את ‪ /‬אין לו ספק בדבר טעותם של אותם מומחים‬

                                                                                                     ‫מעטים‬

‫(‪ )	3‬מיעוט מבוטל בלבד מקרב ‪ /‬הוכתר בהצלחה ‪ /‬לעכב ולו לרגע את ‪ /‬הוא מייחס אך משקל מועט לדעתם‬

                                                                                 ‫של אותם מומחים מעטים‬

      ‫(‪ 	)4‬רוב ‪ /‬הוכתר בהצלחה ‪ /‬להמשיך ב‪ / -‬הקולות המעטים שגרסו כי המסע נכשל שכנעו אותו יות 	ר‬

‫במאמר נכתב‪" :‬דרכם של חוקרי הטבע שהם בוחנים מקרים פרטיים‪ ,‬ומהם הם מגיעים בדרך ההכללה וההפשטה‬                    ‫‪.	15‬‬
 ‫אל החוקיות שכל אותם מקרים סרים למשמעתה‪ .‬מחברי ספרים להוראת מדעי הטבע נוקטים על פי רוב גישה‬

‫הפוכה‪ :‬הם מקדימים לתיאור המקרים הפרטיים מבוא המציג את החוקיות‪ .‬בסדר זה כוח השכנוע נמצא אומנם‬
                                                                             ‫מפסיד‪ ,‬אך הבהירות נמצאת נשכרת‪".‬‬

                        ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה?‬                                                    ‫	‬

‫(‪ 	)1‬שלא כחוקרי הטבע‪ ,‬מחברי ספרים להוראת מדעי הטבע סבורים שהחוקיות חשובה מן המקרים הפרטיים‬
    ‫(‪ )	2‬על מחברי ספרים להוראת מדעי הטבע לשנות את מנהגם‪ ,‬ולדחות את הצגת החוקיות עד לאחר הצגת‬
                                                                  ‫המקרים הפרטיים שהביאו לידי מציאתה‬

  ‫(‪ )	3‬לו היו מחברי ספרים להוראת מדעי הטבע מקדימים את המקרים הפרטיים לחוקיות הנובעת מהם‪ ,‬היו‬
                                                                                    ‫הספרים משכנעים יותר‬

                           ‫(‪ )	4‬בספרים להוראת מדעי הטבע מובעת ביקורת על דרך עבודתם של חוקרי הטבע	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21