Page 17 - index
P. 17

‫מועד חורף ‪2022‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫במאמר נכתב‪" :‬במסתו 'גילוי וכיסוי בלשון' ביאליק טוען כי מקור השפה האנושית הוא בפחד של האדם ממה‬              ‫‪.	16‬‬
‫שאינו בשליטתו‪ .‬לדידו‪ ,‬האדם שרוי במעין ריקוד מתמיד בין ההכרה בכוחות הבלתי מובנים שמאיימים עליו‬
‫לבין הניסיון להימלט מהם באמצעות הדיבור‪ .‬אף על פי שביאליק אינו מצהיר זאת‪ ,‬דומה שתפיסתו הושפעה‬
  ‫מדפוס המאפיין את העם היהודי ‪ -‬עם שהחרדה לגורלו מעוגנת היטב בתודעתו ההיסטורית‪ ,‬ואשר שרד‪ ,‬בין‬

                                          ‫השאר‪ ,‬בזכות אחיזתו בלשון ובתרבות טקסטואלית ודיונית עשירה‪".‬‬

                ‫לפי העולה מהפסקה‪ ,‬מה אינו נכון בנוגע לטענה שביאליק טוען במסה "גילוי וכיסוי בלשון"?‬         ‫	‬

                ‫(‪ )	1‬היא מצביעה על קשר בין השפה ובין פחד קיומי‪ ,‬קשר הקיים גם בהיסטוריה היהודית‬
                           ‫(‪ 	)2‬היא מתארת את הלשון כמנגנון נפשי המסייע לאדם להתמודד עם חרדותיו‬

                 ‫(‪ )	3‬היא מניחה שהאדם חש כל העת שכוחות לא מובנים שאינם בשליטתו מאיימים עליו‬
                         ‫(‪ )	4‬היא מרחיבה את טענתו של ביאליק על תפקידה של השפה בתרבות היהודית	‬

  ‫בראשית המאה העשרים סברו מרבית המוזיקאים כי מוזיקה שהולחנה במאה ה‪ 17-‬מבוצעת בזמנם טוב יותר‬                ‫‪.	17‬‬
‫מבזמן חיבורה‪ ,‬משום שכלי הנגינה העתיקים אינם יכולים להתחרות באיכותם בכלים המודרניים‪ .‬עם זאת‪ ,‬היו‬

      ‫שהאמינו שאף על פי כן מוטב לשחזר את הכלים העתיקים‪ ,‬בשם הנאמנות למקור‪ .‬בימינו קהה עוקצו של‬
 ‫הוויכוח לאחר ששני הצדדים נסוגו מכמה מהנחות היסוד שלהם‪ :‬חסידי ה״ ִקדמה״ קיבלו את הרעיון שלכל דור‬
‫יש אמצעים נאותים לביטוי רוחו‪ ,‬ואילו חסידי ה״אותנטיות״ התפכחו מן האשליה שאפשר לשחזר את המוזיקה‬

                                                                         ‫העתיקה כפי שבוצעה בתקופת הלחנתה‪.‬‬

                        ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה?‬                                                ‫	‬

‫(‪ )	1‬בראשית המאה ה‪ 20-‬לא קיבלו המוזיקאים שצידדו ב״קדמה״ את הטענה שהניסיון לתת ביטוי הולם לרוח‬
                                            ‫התקופה שיצירה הולחנה בה מצדיק פגיעה באיכות הביצוע שלה‬

      ‫(‪ )	2‬בראשית המאה ה‪ 20-‬חשבו רוב המוזיקאים שמן הראוי לבצע יצירות עתיקות בכלי נגינה דומים ככל‬
                                                           ‫האפשר לאלה שהיו קיימים בתקופה שבה הולחנו‬

  ‫(‪ 	)3‬בימינו רוב המוזיקאים סבורים כי מוטב לבצע מוזיקה מהמאה ה‪ 17-‬בכלים מודרניים‪ ,‬וזאת משום שהם‬
                         ‫דוחים את הרעיון שכלי הנגינה ששימשו בזמן ההוא ביטאו היטב את רוח התקופה‬

 ‫(‪ 	)4‬בימינו עדיין ניטש ויכוח בין מוזיקאים הטוענים שאפשר לשחזר את המוזיקה מהמאה ה‪ 17-‬שחזור מדויק‬
                           ‫ובין מי שטוענים שהדבר בלתי אפשרי‪ ,‬אם כי עוצמתו של הוויכוח פחותה מבעב 	ר‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22