Page 11 - index
P. 11

‫מועד חורף ‪2022‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון‬

                           ‫‪ 	.19‬לשם מה מצוין בשורות ‪ 9-8‬כי "תורת האבולוציה ‪ ...‬עדיין הייתה בחיתוליה"?‬

                ‫(‪ 	)1‬כדי להסביר מדוע נדחתה הטענה שבעבר לא הייתה ראייתם של בני האדם מפותחת כשלנו‬
                                                   ‫(‪ )	2‬כדי להסביר כיצד השפיעה טענתו של גלדסטון על המדע‬

                                ‫(‪ 	)3‬כדי להסביר כיצד התפתחו תכונותיהם של כל מיני החיים במרוצת הדורות‬
                                                     ‫(‪ )	4‬כדי להסביר מדוע הייתה טענתו של גלדסטון מהפכנית	‬

                                 ‫‪ .	20‬מה נובע מן הטענה ש"ביחס לזמן הדרוש … הוא זניח" (שורות ‪?)16-15‬‬

             ‫(‪ 	)1‬שלא ייתכן שהכתבים העתיקים ביותר שבחן גייגר נכתבו בתקופה שהוא סבר שהם נכתבו בה‬
‫(‪ 	)2‬שלא ייתכן שבתקופה שבה נכתבו הכתבים שבחן גייגר עוד היו תרבויות רבות כל כך שלא היה בשפתן שם‬

                                                                                                ‫לצבע הכחול‬
                   ‫(‪ 	)3‬שלא ייתכן ששמות הצבעים נוספו לשפותיהן של התרבויות השונות בדיוק באותו הסדר‬
 ‫(‪ 	)4‬שלא ייתכן שמאז חיבורם של הכתבים העתיקים ביותר שבחן גייגר חל שינוי של ממש ביכולת הראייה של‬

                                                                                                   ‫בני האדם‬

                        ‫‪ .	21‬איזה מן התיאורים הבאים מתאים גם למחקר של גלדסטון וגם למחקר של גייגר?‬

                                                                      ‫(‪ )	1‬המחקר בחן כתבים של תרבויות רבות‬
                                                                                ‫(‪ )	2‬המחקר בחן כתבים עתיקים‬

                                                   ‫(‪ 	)3‬המחקר התמקד בתיאורים משונים של צבעם של עצמים‬
                                                                               ‫(‪ )	4‬המחקר התמקד בצבע הכחול	‬

   ‫‪ .	22‬איזה מן המשפטים שלהלן מסכם באופן הטוב ביותר את הממצאים המובאים בפסקה השלישית בנוגע לבני‬

                                                                 ‫השבטים שלא היה בשפותיהם שם לצבע הכחול?‬

                      ‫(‪ 	)1‬הם יכלו לזהות את הצבע הכחול‪ ,‬אך תיארו אותו באמצעות שמות של צבעים אחרים‬
                        ‫(‪ )	2‬הם הצליחו לזהות עצמים כחולים רק אם השוו אותם לעצמים ירוקים או שחורים‬
                                    ‫(‪ 	)3‬הם יכלו לזהות את צבעם של עצמים כחולים‪ ,‬אך לא את צבע השמיים‬

            ‫(‪ 	)4‬הם הצליחו לקבוע אילו צבעים דומים לצבע הכחול‪ ,‬אך לא יכלו לקבוע איזה מהם כחול ממש	‬

   ‫‪ .	23‬איזו מהטענות שלהלן נכונה על פי ההסבר שהציע דויטשר לסדר התווספות שמות הצבעים לשפות השונות?‬

  ‫(‪ )	1‬אילו היה צבעו של הדם ירוק והצבע האדום לא היה מסמן סכנה כלל‪ ,‬סביר ששמו של הצבע האדום לא‬
                                                     ‫היה מתווסף לשפות השונות לפני שמו של הצבע הירוק‬

  ‫(‪ 	)2‬אילו פירות היו נשארים ירוקים לאורך כל תהליך ההבשלה שלהם‪ ,‬סביר ששמו של הצבע הירוק לא היה‬
                                                         ‫מתווסף לשפות השונות לפני שמו של הצבע הכחול‬

  ‫(‪ 	)3‬אילו הצבע הכחול היה חשוב להישרדות יותר מהצבע הירוק‪ ,‬סביר שבני האדם היו מפתחים את היכולת‬
             ‫הפיזיולוגית לראות את הצבע הכחול לפני שהיו מפתחים את היכולת לראות את הצבע הירוק‬

‫(‪ )	4‬אילו היו בעולם אזורים שהצמחייה שלהם בעיקרה כחולה‪ ,‬סביר שהשפות שהיו מתפתחות באזורים האלה‬
                                                    ‫היו מייחדות שם לצבע הכחול לפני כל שאר	הצבעים	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16