Page 18 - index
P. 18

‫מועד חורף ‪2020‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫מחקרים חדשים מלמדים שהשפעת החיידקים על שאר היצורים החיים גדולה לאין שיעור משהיה נהוג לחשוב‪,‬‬                      ‫(‪	)1‬‬
 ‫ולעיתים הביטויים שלה מעוררי השתאות‪ .‬את אחד המחקרים האלה ערך פרופסור ּברּוס גֶרמן‪ ,‬שביקש לפתור‬                   ‫(‪	)5‬‬
‫תעלומה ישנה‪ :‬מה ההסבר לתופעה שכחמישית מהסוכרים בחלב ֵאם אינם ניתנים לעיכול אצל תינוקות‪" .‬שנים‬                   ‫(‪	)10‬‬
‫האמינו שסוכרים אלו אינם מביאים כל תועלת לתינוק"‪ ,‬אומר גֶרמן‪" ,‬אולם חלב אם הוא תוצר של ‪ 200‬מיליון‬

    ‫שנות אבולוציה‪ ,‬ולא סביר שיש בו רכיב שאינו משרת כל תכלית"‪ .‬גֶרמן הציע כיוון חדש‪ :‬ייתכן שהסוכרים‬
‫האלה אינם מיועדים לתינוק כלל‪ .‬ואכן‪ ,‬לאחר שבודד את הסוכר הבלתי מתעכל ממאות דגימות חלב אם‪ ,‬הוא‬

   ‫מצא שחיידק ושמו ּביפידֹובקטריום לֹונגּום‪ ,‬החי במערכת העיכול של התינוק‪ ,‬ניזון ממנו‪" .‬זו עסקת החליפין‬
 ‫הראשונה בחיינו"‪ ,‬אומר גֶרמן‪" .‬מאחר שזה החיידק היחיד שמסוגל לפרק את הסוכר הזה‪ ,‬יש לו יתרון על פני‬
‫חיידקים אחרים ‪ -‬ובהם חיידקים מזיקים רבים‪ :‬הוא משגשג במערכת העיכול של התינוק‪ ,‬ולחיידקים האחרים‬

    ‫לא נותר מרחב מחיה שם‪ .‬בחודשי חייו הראשונים עדיין לא התפתחה אצל התינוק מערכת חיסון‪ ,‬ולמעשה‪,‬‬
                                                                                        ‫החיידק הוא שמגן עליו"‪.‬‬

‫מחקר אחר המעיד על השפעתם המפתיעה של חיידקים על יצורים חיים אחרים נוגע לדפוסי המשיכה המינית של‬                   ‫(‪	)15‬‬
   ‫זבובים‪ .‬בשנת ‪ 1989‬הראתה פרופסור דיאן דֹוד שאצל הזבובים‪ ,‬הזכרים נמשכים לנקבות שניזונות מאותו סוג‬              ‫(‪	)20‬‬
     ‫מזון שהם עצמם ניזונים ממנו יותר מלנקבות שניזונות ממזונות אחרים‪ .‬ברם‪ ,‬הסיבה לכך נותרה עלומה עד‬
   ‫למחקר המשך שערכו חוקרים ישראלים בשנת ‪ .2010‬החוקרים ׁשִחזרו את הניסוי של דֹוד‪ :‬הם הפרידו זבובים‬

 ‫לכמה קבוצות‪ ,‬האכילו כל קבוצה בסוג מזון אחר‪ ,‬ולאחר זמן ממושך איחדו את הקבוצות‪ .‬כמו בניסוי המקורי‪,‬‬
  ‫הזכרים זיהו את הנקבות שאכלו מזון דומה לשלהם‪ ,‬והזדווגו איתן‪ .‬אלא שהפעם הוסיפו החוקרים לניסוי עוד‬

     ‫שלב‪ :‬הם האכילו את כל הזבובים באנטיביוטיקה כדי לחסל את החיידקים בגופם‪ .‬האנטיביוטיקה העלימה‬
       ‫באחת את ההעדפות המיניות של הזבובים‪ .‬החוקרים שיערו שהחיידקים הם שגורמים לזבוב בדרך כלשהי‬

        ‫להעדיף נקבה הניזונה מאותו מזון שהוא ניזון ממנו‪ ,‬והם עושים זאת כדי לחזק את אחיזתם באוכלוסיית‬
  ‫הזבובים‪ :‬אם שני זבובים הניזונים מאותו מזון מזדווגים‪ ,‬יש סיכוי גבוה שההעדפה למזון זה תעבור לצאצאיהם‬

    ‫בתורשה‪ ,‬וכך יעלו סיכוייהם של החיידקים המתמחים בפירוק המזון הזה להתקיים גם בגופם של הצאצאים‪.‬‬

‫נוסף על המחקרים החושפים את עומק השפעתם של חיידקים על יצורים חיים אחרים‪ ,‬בשנים האחרונות נערכים‬                   ‫(‪	)25‬‬
   ‫גם מחקרים המבקשים להתחקות אחר דרכי הפעולה שלהם‪ .‬אחד החשובים שבהם הוא מחקרה של פרופסור‬                        ‫(‪	)30‬‬

‫ּבֹוני ָבּסלֶר‪ ,‬המראה שהחיידקים מעבירים ביניהם מידע באמצעות שחרור חומרים כימיים לסביבתם‪ ,‬ולמעשה הם‬
      ‫מתקשרים ב"שפה" כימית‪ .‬לכל זן חיידקים שפה משלו‪ ,‬ובאמצעותה הפרטים במושבת חיידקים מסוגלים‪,‬‬
      ‫למשל‪ ,‬להזהיר זה את זה מפני סכנות‪ .‬אולם כיצד החיידקים מצליחים לתאם פעולות מורכבות המצריכות‬

    ‫שיתוף פעולה של חיידקים מזנים שונים? עששת ("חור בשן")‪ ,‬למשל‪ ,‬נוצרת בפעולה מתואמת של מאות זנים‬
 ‫שונים של חיידקים‪ :‬כמה מהם מנטרלים את הרוק‪ ,‬כמה מפרישים חומצות לחירור ציפוי השן‪ ,‬ואחרים מפרקים‬
   ‫סוכר‪ָ .‬בּסלֶר מצאה תשובה גם לכך‪" :‬הופתענו לגלות שיש לחיידקים עוד שפה כימית‪ ,‬שונה לגמרי‪ .‬את השפה‬

    ‫הזאת כל החיידקים יכולים להבין‪ ,‬וכך מתאפשר קיומה של תקשורת חוצת זנים המאפשרת לחיידקים לעבוד‬
                                                                 ‫בתיאום מופתי‪ ,‬דבר המקנה להם עוצמה אדירה"‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬על פי המשתמע מן הפסקה הראשונה‪ ,‬מדוע "האמינו שסוכרים אלו אינם מביאים כל תועלת לתינוק" (שורה ‪?)4‬‬

                                                    ‫(‪ 	)1‬מכיוון שבחלב אם יש סוכרים אחרים למכביר‬
                     ‫(‪ )	2‬מכיוון שלא הצליחו לבודד סוכרים אלו משאר הסוכרים המצויים בחלב אם‬
                ‫(‪ 	)3‬מכיוון שהניחו שהחומרים שבחלב האם מועילים לתינוק רק אם הוא מעכל אותם‬

                            ‫(‪ 	)4‬מכיוון שלא ידעו שחלב האם התפתח בתהליך אבולוציוני ארוך כל כך	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23