Page 18 - index
P. 18
מועד חורף 2019 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
לעתים קרובות בני אדם מביעים רגש של קרבה או של ריחוק במונחים של חום וקור .הורים רוצים שהגננת ( )1
תעניק לילדם חום ואהבה ,ואדם נעלב אם חברו הטוב מתייחס אליו בקרירות .מהו מקור הקשר בין רגש ( )5
לטמפרטורה? התשובה הפשוטה היא שלפעמים קרבה נפשית מלווה במגע פיזי ,והמגע יוצר תחושה ממשית של
חום .למשל ,תינוק שאמו מחבקת אותו חש בעת ובעונה אחת הן את אהבתה ,הרגש המופשט ,הן את התחושה
הפיזית של חמימות נעימה .לא מכבר נמצא לקשר הזה גם בסיס פיזיולוגי :התברר כי אזור אחד במוח -המכונה
״ה ִאי״ -אחראי גם לעיבוד התחושות של קרבה נפשית וגם לעיבוד התחושות הפיזיות של חום וקור .לנוכח
ממצאים אלו שיערו הפסיכולוגים ההולנדים הנס איזרמן וגון סמין שהטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על
מידת הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו .כדי לבחון זאת הם עשו שני ניסויים.
בניסוי הראשון ביקש הנסיין מכל נבדק שנכנס לחדר הניסוי להחזיק עבורו כוס משקה בעוד הוא מתקין דבר-
מה במחשב .חצי מהנבדקים התבקשו להחזיק כוס קפה חמימה ,וחצי התבקשו להחזיק כוס של קפה קר .לאחר ( )10
מכן התבקש כל נבדק לחשוב על אדם שהוא מכיר היטב ,ולדרג את מידת הקרבה הנפשית שהוא חש כלפיו.
התברר כי הנבדקים שהחזיקו בכוס חמימה דיווחו בממוצע על קרבה נפשית רבה יותר כלפי האדם שחשבו עליו
מהנבדקים שהחזיקו בכוס קרה.
בניסוי השני ביקשו החוקרים לבדוק אם קשר דומה יימצא גם אם הקרבה הנפשית שהנבדקים חשים תימדד
בדרך אחרת :ניתוח דרכי הביטוי שלהם .הם התבססו על מחקרים שהראו כי ככל שאדם חש קרבה נפשית רבה ( )15
יותר כלפי זולתו ,כך הוא נוטה לדבר בשפה מוחשית יותר .בניסוי זה הוכנסו חצי מהנבדקים לחדר קריר,
והשאר -לחדר חמים .הנבדקים משתי הקבוצות צפו בסרטון ,ובסופו התבקשו לתאר במילים שלהם מה ראו בו.
תיאורי הנבדקים נותחו בשיטה מקובלת לניתוח שפה ,ולפיה אפשר לסווג תיאורים של אירועים לארבע רמות של ( )20
הפשטה .בתיאורים ברמה הראשונה ,המוחשית ביותר ,נעשה שימוש בפעלים המציינים פעולה אחת ממוקדת
(הלך ,אכל) .כזה הוא למשל התיאור ״יוסי הרביץ למנשה״ .ברמה השנייה אותו אירוע יכול להיות מתואר ( )25
במילים ״יוסי הכאיב למנשה״ .לרמה זו מסווגים פעלים המתארים קבוצה כללית של התנהגויות בלוויית
התוצאות הרגשיות שלהן (עזר ,העליב) .התיאור ״יוסי שונא את מנשה״ יסווג לרמת ההפשטה השלישית ,שבה
נעשה שימוש בפעלים המתארים מצב רגשי מתמשך ללא נקודות התחלה או סיום ברורות (מחבב ,מעריץ) .ברמה
הרביעית ,רמת התיאור המופשטת ביותר ,לא נעשה שימוש בפעלים ,אלא בתארים המייחסים לאדם תכונה
כלשהי (רגיש ,עצלן) .ברמה זו אפשר לתאר את שהתרחש במילים ״יוסי אלים״.
מניתוח ממצאי הניסוי עלה כי בממוצע ,הנבדקים ששהו בחדר החמים תיארו את הסרטון במונחים מוחשיים
יותר מהנבדקים ששהו בחדר הקריר .משני הניסויים גם יחד הסיקו איזרמן וסמין שיש קשר בין הטמפרטורה ( )30
בסביבת האדם ובין הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו .״עדיין רב הנסתר על הגלוי,״ סיכמו השניים ,״אך
לעת עתה אנו קוראים לעמיתינו החוקרים לתת את דעתם להשפעה האפשרית של הטמפרטורה בחדר הניסוי על
תוצאות מחקריהם.״
השאלות
. 18על פי הפסקה הראשונה ,מה רצו איזרמן וסמין לבדוק בניסויים המתוארים בקטע?
( ) 1את ההשערה ,שעלתה בעקבות גילוי התפקידים של ״ה ִאי״ ,שהטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על מידת
הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו
( ) 2איזה מן ההסברים -ההסבר הפשוט או ההסבר הפיזיולוגי -מסביר טוב יותר את הקשר בין קרבה נפשית
לתחושה פיזית של חום וקו ר
( ) 3כיצד בני אדם מבטאים רגש של קרבה או של ריחוק במונחים של חום וקור
( )4את ההשערה שרגש מופשט יוצר תחושה פיזית של חמימות נעימה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

