Page 18 - index
P. 18

‫מועד חורף ‪2019‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

     ‫לעתים קרובות בני אדם מביעים רגש של קרבה או של ריחוק במונחים של חום וקור‪ .‬הורים רוצים שהגננת‬               ‫(‪	)1‬‬
        ‫תעניק לילדם חום ואהבה‪ ,‬ואדם נעלב אם חברו הטוב מתייחס אליו בקרירות‪ .‬מהו מקור הקשר בין רגש‬               ‫(‪	)5‬‬

 ‫לטמפרטורה? התשובה הפשוטה היא שלפעמים קרבה נפשית מלווה במגע פיזי‪ ,‬והמגע יוצר תחושה ממשית של‬
 ‫חום‪ .‬למשל‪ ,‬תינוק שאמו מחבקת אותו חש בעת ובעונה אחת הן את אהבתה‪ ,‬הרגש המופשט‪ ,‬הן את התחושה‬
‫הפיזית של חמימות נעימה‪ .‬לא מכבר נמצא לקשר הזה גם בסיס פיזיולוגי‪ :‬התברר כי אזור אחד במוח ‪ -‬המכונה‬

     ‫״ה ִאי״ ‪ -‬אחראי גם לעיבוד התחושות של קרבה נפשית וגם לעיבוד התחושות הפיזיות של חום וקור‪ .‬לנוכח‬
   ‫ממצאים אלו שיערו הפסיכולוגים ההולנדים הנס איזרמן וגון סמין שהטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על‬

                              ‫מידת הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו‪ .‬כדי לבחון זאת הם עשו שני ניסויים‪.‬‬

   ‫בניסוי הראשון ביקש הנסיין מכל נבדק שנכנס לחדר הניסוי להחזיק עבורו כוס משקה בעוד הוא מתקין דבר‪-‬‬                  ‫	‬
‫מה במחשב‪ .‬חצי מהנבדקים התבקשו להחזיק כוס קפה חמימה‪ ,‬וחצי התבקשו להחזיק כוס של קפה קר‪ .‬לאחר‬                     ‫(‪	)10‬‬

      ‫מכן התבקש כל נבדק לחשוב על אדם שהוא מכיר היטב‪ ,‬ולדרג את מידת הקרבה הנפשית שהוא חש כלפיו‪.‬‬
 ‫התברר כי הנבדקים שהחזיקו בכוס חמימה דיווחו בממוצע על קרבה נפשית רבה יותר כלפי האדם שחשבו עליו‬

                                                                                   ‫מהנבדקים שהחזיקו בכוס קרה‪.‬‬

     ‫בניסוי השני ביקשו החוקרים לבדוק אם קשר דומה יימצא גם אם הקרבה הנפשית שהנבדקים חשים תימדד‬                      ‫	‬
  ‫בדרך אחרת‪ :‬ניתוח דרכי הביטוי שלהם‪ .‬הם התבססו על מחקרים שהראו כי ככל שאדם חש קרבה נפשית רבה‬                   ‫(‪	)15‬‬

        ‫יותר כלפי זולתו‪ ,‬כך הוא נוטה לדבר בשפה מוחשית יותר‪ .‬בניסוי זה הוכנסו חצי מהנבדקים לחדר קריר‪,‬‬                 ‫	‬
‫והשאר ‪ -‬לחדר חמים‪ .‬הנבדקים משתי הקבוצות צפו בסרטון‪ ,‬ובסופו התבקשו לתאר במילים שלהם מה ראו בו‪.‬‬
                                                                                                                   ‫	‬
‫תיאורי הנבדקים נותחו בשיטה מקובלת לניתוח שפה‪ ,‬ולפיה אפשר לסווג תיאורים של אירועים לארבע רמות של‬                ‫(‪	)20‬‬
    ‫הפשטה‪ .‬בתיאורים ברמה הראשונה‪ ,‬המוחשית ביותר‪ ,‬נעשה שימוש בפעלים המציינים פעולה אחת ממוקדת‬
      ‫(הלך‪ ,‬אכל)‪ .‬כזה הוא למשל התיאור ״יוסי הרביץ למנשה״‪ .‬ברמה השנייה אותו אירוע יכול להיות מתואר‬              ‫(‪	)25‬‬
        ‫במילים ״יוסי הכאיב למנשה״‪ .‬לרמה זו מסווגים פעלים המתארים קבוצה כללית של התנהגויות בלוויית‬
   ‫התוצאות הרגשיות שלהן (עזר‪ ,‬העליב)‪ .‬התיאור ״יוסי שונא את מנשה״ יסווג לרמת ההפשטה השלישית‪ ,‬שבה‬

‫נעשה שימוש בפעלים המתארים מצב רגשי מתמשך ללא נקודות התחלה או סיום ברורות (מחבב‪ ,‬מעריץ)‪ .‬ברמה‬
      ‫הרביעית‪ ,‬רמת התיאור המופשטת ביותר‪ ,‬לא נעשה שימוש בפעלים‪ ,‬אלא בתארים המייחסים לאדם תכונה‬
                                  ‫כלשהי (רגיש‪ ,‬עצלן)‪ .‬ברמה זו אפשר לתאר את שהתרחש במילים ״יוסי אלים״‪.‬‬

   ‫מניתוח ממצאי הניסוי עלה כי בממוצע‪ ,‬הנבדקים ששהו בחדר החמים תיארו את הסרטון במונחים מוחשיים‬                      ‫	‬
 ‫יותר מהנבדקים ששהו בחדר הקריר‪ .‬משני הניסויים גם יחד הסיקו איזרמן וסמין שיש קשר בין הטמפרטורה‬                  ‫(‪	)30‬‬
  ‫בסביבת האדם ובין הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו‪ .‬״עדיין רב הנסתר על הגלוי‪,‬״ סיכמו השניים‪ ,‬״אך‬
‫לעת עתה אנו קוראים לעמיתינו החוקרים לתת את דעתם להשפעה האפשרית של הטמפרטורה בחדר הניסוי על‬

                                                                                             ‫תוצאות מחקריהם‪.‬״‬

                                                                                ‫השאלות‬
                ‫‪ .	18‬על פי הפסקה הראשונה‪ ,‬מה רצו איזרמן וסמין לבדוק בניסויים המתוארים בקטע?‬

‫(‪ )	1‬את ההשערה‪ ,‬שעלתה בעקבות גילוי התפקידים של ״ה ִאי״‪ ,‬שהטמפרטורה בסביבת האדם משפיעה על מידת‬
                                                                        ‫הקרבה הנפשית שהוא חש כלפי זולתו‬

 ‫(‪ )	2‬איזה מן ההסברים ‪ -‬ההסבר הפשוט או ההסבר הפיזיולוגי ‪ -‬מסביר טוב יותר את הקשר בין קרבה נפשית‬
                                                                                 ‫לתחושה פיזית של חום וקו 	ר‬

                                 ‫(‪ )	3‬כיצד בני אדם מבטאים רגש של קרבה או של ריחוק במונחים של חום וקור‬
                                           ‫(‪ 	)4‬את ההשערה שרגש מופשט יוצר תחושה פיזית של חמימות נעימה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23