Page 16 - index
P. 16

‫מועד חורף ‪2019‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

 ‫בעבודת הגמר שלו בבוטניקה בדק גיל את מספר החרקים הפוקדים פרגים אדומים‪ ,‬כלניות אדומות וצבעונים‬                        ‫‪.	13‬‬
‫אדומים‪ .‬גיל מצא כי מספר החרקים הפוקדים צבעונים אדומים נמוך במידה ניכרת ממספר החרקים הפוקדים‬

 ‫פרגים וכלניות אדומים‪ ,‬ושיער כי הגוון האדום הייחודי של הצבעוני אינו מושך חרקים ואולי אף דוחה אותם‪.‬‬

                ‫איזה מן הממצאים הבאים אינו יכול לחזק את מסקנתו של גיל?‬                                               ‫	‬

‫(‪ )	1‬חרקים מסוג מסוים‪ ,‬חסרי חוש ראייה‪ ,‬נמצאו לעתים תכופות בפרגים ובכלניות אדומים אך לא נמצאו‬
                                                                                      ‫בצבעונים אדומים‬

          ‫(‪ 	)2‬בצבעונים סגולים נמצאו יותר חרקים מבצבעונים אדומים‪ ,‬אף כי לכל הצבעונים אותו הריח‬
‫(‪ 	)3‬מרבית החרקים שנמצאו בצבעונים אדומים היו חסרי חוש ראייה‪ ,‬שלא כמו החרקים שנמצאו 		‬

                                                                               ‫בפרגים ובכלניות אדומים‬
‫(‪ )	4‬מספר החרקים שביקרו בצלוחית שבה הונח צוף חסר צבע של צבעונים אדומים היה גדול במידה 		‬

                                             ‫ניכרת ממספר החרקים שביקרו בצבעונים האדומים עצמם‬

                                               ‫צליל קולי הוא צליל שבעת הפקתו הדובר מרטיט את מיתרי הקול‪.‬‬              ‫‪.	14‬‬
                                       ‫צלילים המשתייכים לקבוצת הצלילים הקוליים הם למשל‪ּ :‬ב‪ ,‬ב‪ ,‬ג‪ ,‬ד‪ ,‬מ‪ ,‬נ‬
                                  ‫צלילים המשתייכים לקבוצת הצלילים הלא‪-‬קוליים הם למשל‪ :‬ח‪ ,‬ט‪ ,‬ס‪ּ ,‬פ‪ ,‬פ‪ ,‬ק‬
‫בזמן הדיבור מתרחשת לעתים תופעה המכונה הידמות בקוׂליּות‪ :‬צליל הופך מקולי ללא‪-‬קולי אם הצליל שמופיע‬
 ‫מיד אחריו ברצף הדיבור אינו קולי‪ ,‬או הופך מלא‪-‬קולי לקולי אם הצליל שמופיע מיד אחריו ברצף הדיבור הוא‬

                                                                                                              ‫קולי‪.‬‬

                ‫איזו מהנטיות הבאות אינה מדגימה הידמות בקוליות?‬                                                       ‫	‬

                         ‫(‪ )	1‬הנטייה לומר " ִמדבח" במקום מטבח‬
                        ‫(‪ )	2‬הנטייה לומר "מוגדם" במקום מוקדם‬

                           ‫(‪ 	)3‬הנטייה לומר " ִעמבל" במקום ענבל‬
                          ‫(‪ )	4‬הנטייה לומר "ִרפקה" במקום רבקה	‬

    ‫בישראל‪ ,‬חלקו של תקציב המדינה המופנה לחינוך הוא הגבוה ביותר בקרב מדינות המערב‪ .‬השיעור מתקציב‬                      ‫‪.	15‬‬
 ‫המדינה המופנה לחינוך הוא המדד המקובל להשוואת ההשקעה בחינוך בין מדינות‪ ,‬אך בנוגע לישראל השימוש‬
‫במדד זה בעייתי‪ :‬שיעור התלמידים באוכלוסייתה גבוה משיעורם במרבית מדינות המערב‪ ,‬ולכן הגיוני שחלק גדול‬

   ‫יותר מתקציבה מופנה לחינוך‪ .‬לפיכך‪ ,‬מדד נכון יותר יהיה ההוצאה הציבורית הממוצעת לתלמיד בכל מדינה‪.‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות משקפת את דעתו של כותב הפסקה?‬                                                    ‫	‬

‫(‪ 	)1‬לדעתו‪ ,‬חלקו של תקציב המדינה המופנה לחינוך הוא המדד המתאים ביותר להשוואת ההשקעה בחינוך בין‬
                                                  ‫מדינות ששיעורי התלמידים באוכלוסיותיהן שונים זה מזה‬

   ‫(‪ )	2‬לדעתו‪ ,‬סביר שאם תושווה ההוצאה הציבורית הממוצעת לתלמיד בישראל להוצאה הציבורית הממוצעת‬
                                            ‫לתלמיד בשאר מדינות המערב‪ ,‬לא תדורג ישראל במקום הראשון‬

‫(‪ )	3‬לדעתו‪ ,‬יהיה אפשר להשוות את ההשקעה בחינוך בישראל להשקעה בחינוך בשאר מדינות המערב רק כאשר‬
                               ‫שיעור התלמידים באוכלוסייתה יהיה דומה לשיעור התלמידים במדינות אלו‬

‫(‪ 	)4‬לדעתו‪ ,‬העובדה שישראל נמצאת במקום הראשון במערב בהשקעה בחינוך אפילו לפי המדד המקובל‪ ,‬שהוא‬
                                                          ‫מדד בעייתי‪ ,‬היא הישג למערכת החינוך הישראלית	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21