Page 17 - index
P. 17
מועד חורף 2019 - 16 - חשיבה מילולית -פרק שני
יש הטוענים שמאז החל הביקוש ליצירות אמנות ,החלו להופיע גם זיופי אמנות ,אך טענה זו אינה מדויקת .בעת . 16
העתיקה אספו רבים יצירות אמנות ,אך נראה שהם היו אדישים לשאלה אם היצירה שבידיהם היא מקור או
העתק .כדי להבחין בין מקור להעתק דרושה מומחיות שלא הייתה קיימת באותם ימים .לא זו בלבד ,אלא
שהמונח "זיוף" באמנות מבוסס על הרעיון ,החדש יחסית ,שליצירה מקורית יש תכונות שהעתק -ולו המדויק
ביותר -אינו ניחן בהן.
לפי הפסקה ,מדוע נטען בשורה הראשונה כי "טענה זו אינה מדויקת"?
( ) 1משום שאמנם כבר בעת העתיקה נהגו ליצור העתקים של יצירות ,אך אספני האמנות באותם ימים לא כינו
אותם "זיופים" ולא היו להם לא דרך ולא עניין להבחין בין מקור להעתק
( ) 2משום שאספני האמנות בעת העתיקה ידעו שממילא לא יוכלו להבחין בין מקור לזיוף ,ולכן לא ייחסו למקור
תכונות עדיפות
( )3משום שאילו היו לאספני האמנות בעת העתיקה הכלים להבחין בין מקור להעתק סביר שהיו עושים זאת,
אך מכל מקום ,באותם ימים לא נשא המונח "זיוף" משמעות שלילית
( ) 4משום שבעת העתיקה לא היה הידע הדרוש כדי ליצור העתקים מדויקים ,וממילא אספני האמנות לא
התעניינו בהבחנה זו
המשפטן הבריטי סמית" :השאלה אם אפשר לראות במנהג רווח כלשהו כלל חברתי מחייב אינה תלויה רק . 17
בשאלה עד כמה הוא רווח .השוו בין מנהגם של האנגלים לשתות תה בחמש אחר הצהריים ובין מנהגם להוריד
את הכובע בכניסה לכנסייה :רוב האנגלים נוהגים לשתות תה בכל יום בחמש אחר הצהריים ,אך אי-אפשר לומר
שהם קיבלו על עצמם כלל שדורש מהם לעשות זאת .מנהג כלשהו הוא ביטוי של כלל חברתי מחייב רק אם מי
שנוהג לפיו מכיר בכך שהכלל מחייב אותו ,ורואה בו הצדקה להתנהגותו וסיבה לגינוי של מי שאינו מציית לו".
איזו מהטענות הבאות אינה משתמעת מדבריו של סמית?
( ) 1ככל הנראה ,אנגלי שיראה אנגלי אחר שאינו שותה תה בחמש אחר הצהריים לא יחשוב שיש לגנות אותו
( )2גם אם אדם רואה בהתנהגות כלשהי כלל חברתי מחייב ,הוא ככל הנראה לא יחשוב שיש סיבה לגנות את
מי שאינו מציית לו
( )3ייתכן שאדם יקפיד באדיקות על מנהג כלשהו ובכל זאת לא יראה בו כלל חברתי מחייב
( ) 4ככל הנראה ,אנגלי שמוריד את הכובע בכניסה לכנסייה יטען שהוא עושה כך משום שכלל חברתי קובע שכך
יש לנהו ג
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

