Page 10 - 1217
P. 10
מועד דצמבר 2017 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
אחת הבעיות העיקריות של המדע המודרני היא מורכבותו של הקשר בין ההשערות לבין הראיות שאמורות ( )1
לאשש אותן .מורכבות זו נובעת במידה רבה ממורכבותו של היחס בין טכנולוגיה למדע ,שאינו חד-כיווני .מאז ( )5
ומתמיד התקדמות המדע היא זו שאפשרה את התקדמות הטכנולוגיה ,אולם כיום קיים גם מצב הפוך :מחקרים () 10
מדעיים רבים תלויים לחלוטין במכשור טכנולוגי המיוצר במיוחד בעבורם .מכשור זה מבצע פעולות שלאדם אין
יכולת לבקר -לדוגמה ,מדידת מהירותם של חלקיקי אלפא שאותם איננו מסוגלים לראות .תלותם של החוקרים
במכשור כזה בניסיונם לגלות תופעות ולמדוד אותן הופכת את הקשר בין ההשערות הנבדקות לראיות המתקבלות
לקשר עקיף ,ומכאן שנכונות ההסקה המדעית מותנית באמינות המכשור ,וזאת בניגוד לימים שבהם התבססו
החוקרים על מדידות הניתנות לבקרה באמצעות החושים .כדוגמה למאפיינים אלו של הקשר בין המדע המודרני
לטכנולוגיה אפשר להביא את טלסקופ החלל ששוגר בשנות התשעים של המאה ה .20-בטלסקופ שולבו
חידושים טכנולוגיים מתקדמים ביותר לשעתם ,שאפשרו לו למלא את ייעודו -קידום המחקר האסטרונומי.
מדידות קרינה שנערכו באמצעות מערכת זו חשפו את התופעה שאותה קיוו האסטרופיזיקאים לגלות -שינויים
זעירים בעוצמת הקרינה הקוסמית -תופעה שלדעתם תומכת בהשערה של היווצרות היקום במפץ גדול.
ואולם ,ההישענות על הציוד הטכנולוגי אינה הבעיה היחידה של המחקר המודרני .גם אם נניח שמדידותיו של
טלסקופ החלל הן אמינות ,עדיין אין בעצם קיומם של שינויים בעוצמת הקרינה הקוסמית כדי להוכיח את נכונות ( )15
ההשערה שהיקום נוצר במפץ גדול .כדי לבנות הוכחה כזו יש צורך בהשערות נוספות ,העוסקות במקור הקרינה
ובמשמעות ההבדלים בה ,השערות שגם הן נשענות על מגוון רחב של ראיות והיסקים .מכאן שאף שהמדע אמור
להיות מושתת על המציאות ,נוצר מצב שבו הוכחה מדעית היא למעשה שרשרת של השערות שתקפותה תלויה
בנכונותן של כל החוליות שמהן היא מורכבת.
קושי דומה קיים גם בתהליכי הסקת מסקנות בחיי היומיום .נדמיין מקרה שבו אדם א׳ שומע מאדם ב׳ דיווח,
שלפיו אדם ג׳ השמיע הערות מעליבות אודות אדם א׳ .כל תגובה שיגיב אדם א׳ מתבססת על תהליך היסק, () 20
שנכונותו תלויה בנכונותן של כמה השערות שייתכן שלא נבדקו ,כמו למשל שאדם ב׳ הבין היטב את דבריו של
אדם ג׳ ,או שאדם ב׳ אינו משקר לו בנושא זה ,וכדומה.
מן האמור לעיל עולה שבהסקת מסקנות יש תמיד סיכון לטעות ,ולכן נשאלת השאלה מהי ההצדקה לשימוש
בהסקה .התשובה לגבי הסקות יומיומיות היא שהמציאות מחייבת אותנו לעשות כן; בחיי היומיום עלינו לקבל () 25
החלטות מעשיות ,ולשם קבלתן אנו נאלצים לעיתים להסיק מסקנות בלי לבדוק את כל ההשערות שעליהן הן
מתבססות ,שכן לרוב מספרן עצום ובדיקתן קשה ולעיתים בלתי אפשרית .תשובה זו אינה תקפה בתחום המדע,
שבו רק לעתים נדירות המציאות מחייבת נקיטת פעולות דחופות בהסתמך על השערות חדשות .הצידוק לשימוש
בהסקה בתחום זה הוא שאין דרך אחרת להתקדמות -המדע יקפא על שמריו אם לא יסתמך על מארג ההשערות
ועל הציוד הטכנולוגי המתוחכם כחלק מתהליך אישורן של השערות חדשות.
השאלות
. 18איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה הראשונה?
( )1הטכנולוגיה מתבססת על ממצאי מחקרים מדעיים ,והדבר פסול מעיקרו
( )2מראשיתו נעזר המחקר המדעי המודרני במכשור אמין ,וטוב שכך
( )3המחקר המדעי המודרני מתבסס על אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ,ויש בכך בעייתיות מסוימת
( )4התעשייה הטכנולוגית אינה מנצלת תגליות מדעיות ,והדבר מגביל את הישגיה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.