Page 10 - 1217
P. 10

‫מועד דצמבר ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 9 -‬‬

                              ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                 ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

       ‫אחת הבעיות העיקריות של המדע המודרני היא מורכבותו של הקשר בין ההשערות לבין הראיות שאמורות‬                 ‫(‪	)1‬‬
  ‫לאשש אותן‪ .‬מורכבות זו נובעת במידה רבה ממורכבותו של היחס בין טכנולוגיה למדע‪ ,‬שאינו חד‪-‬כיווני‪ .‬מאז‬              ‫(‪	)5‬‬
 ‫ומתמיד התקדמות המדע היא זו שאפשרה את התקדמות הטכנולוגיה‪ ,‬אולם כיום קיים גם מצב הפוך‪ :‬מחקרים‬                   ‫(‪)	10‬‬
 ‫מדעיים רבים תלויים לחלוטין במכשור טכנולוגי המיוצר במיוחד בעבורם‪ .‬מכשור זה מבצע פעולות שלאדם אין‬
‫יכולת לבקר ‪ -‬לדוגמה‪ ,‬מדידת מהירותם של חלקיקי אלפא שאותם איננו מסוגלים לראות‪ .‬תלותם של החוקרים‬
‫במכשור כזה בניסיונם לגלות תופעות ולמדוד אותן הופכת את הקשר בין ההשערות הנבדקות לראיות המתקבלות‬

     ‫לקשר עקיף‪ ,‬ומכאן שנכונות ההסקה המדעית מותנית באמינות המכשור‪ ,‬וזאת בניגוד לימים שבהם התבססו‬
 ‫החוקרים על מדידות הניתנות לבקרה באמצעות החושים‪ .‬כדוגמה למאפיינים אלו של הקשר בין המדע המודרני‬

          ‫לטכנולוגיה אפשר להביא את טלסקופ החלל ששוגר בשנות התשעים של המאה ה‪ .20-‬בטלסקופ שולבו‬
     ‫חידושים טכנולוגיים מתקדמים ביותר לשעתם‪ ,‬שאפשרו לו למלא את ייעודו ‪ -‬קידום המחקר האסטרונומי‪.‬‬
  ‫מדידות קרינה שנערכו באמצעות מערכת זו חשפו את התופעה שאותה קיוו האסטרופיזיקאים לגלות ‪ -‬שינויים‬

          ‫זעירים בעוצמת הקרינה הקוסמית ‪ -‬תופעה שלדעתם תומכת בהשערה של היווצרות היקום במפץ גדול‪.‬‬

   ‫ואולם‪ ,‬ההישענות על הציוד הטכנולוגי אינה הבעיה היחידה של המחקר המודרני‪ .‬גם אם נניח שמדידותיו של‬                 ‫	‬
‫טלסקופ החלל הן אמינות‪ ,‬עדיין אין בעצם קיומם של שינויים בעוצמת הקרינה הקוסמית כדי להוכיח את נכונות‬              ‫(‪	)15‬‬

 ‫ההשערה שהיקום נוצר במפץ גדול‪ .‬כדי לבנות הוכחה כזו יש צורך בהשערות נוספות‪ ,‬העוסקות במקור הקרינה‬
 ‫ובמשמעות ההבדלים בה‪ ,‬השערות שגם הן נשענות על מגוון רחב של ראיות והיסקים‪ .‬מכאן שאף שהמדע אמור‬

   ‫להיות מושתת על המציאות‪ ,‬נוצר מצב שבו הוכחה מדעית היא למעשה שרשרת של השערות שתקפותה תלויה‬
                                                                      ‫בנכונותן של כל החוליות שמהן היא מורכבת‪.‬‬

‫קושי דומה קיים גם בתהליכי הסקת מסקנות בחיי היומיום‪ .‬נדמיין מקרה שבו אדם א׳ שומע מאדם ב׳ דיווח‪,‬‬                    ‫	‬
   ‫שלפיו אדם ג׳ השמיע הערות מעליבות אודות אדם א׳‪ .‬כל תגובה שיגיב אדם א׳ מתבססת על תהליך היסק‪,‬‬                  ‫(‪)	20‬‬

 ‫שנכונותו תלויה בנכונותן של כמה השערות שייתכן שלא נבדקו‪ ,‬כמו למשל שאדם ב׳ הבין היטב את דבריו של‬
                                                         ‫אדם ג׳‪ ,‬או שאדם ב׳ אינו משקר לו בנושא זה‪ ,‬וכדומה‪.‬‬

     ‫מן האמור לעיל עולה שבהסקת מסקנות יש תמיד סיכון לטעות‪ ,‬ולכן נשאלת השאלה מהי ההצדקה לשימוש‬                     ‫	‬
 ‫בהסקה‪ .‬התשובה לגבי הסקות יומיומיות היא שהמציאות מחייבת אותנו לעשות כן; בחיי היומיום עלינו לקבל‬                ‫(‪)	25‬‬

    ‫החלטות מעשיות‪ ,‬ולשם קבלתן אנו נאלצים לעיתים להסיק מסקנות בלי לבדוק את כל ההשערות שעליהן הן‬
 ‫מתבססות‪ ,‬שכן לרוב מספרן עצום ובדיקתן קשה ולעיתים בלתי אפשרית‪ .‬תשובה זו אינה תקפה בתחום המדע‪,‬‬
‫שבו רק לעתים נדירות המציאות מחייבת נקיטת פעולות דחופות בהסתמך על השערות חדשות‪ .‬הצידוק לשימוש‬
‫בהסקה בתחום זה הוא שאין דרך אחרת להתקדמות ‪ -‬המדע יקפא על שמריו אם לא יסתמך על מארג ההשערות‬

                                      ‫ועל הציוד הטכנולוגי המתוחכם כחלק מתהליך אישורן של השערות חדשות‪.‬‬

                 ‫השאלות‬

                 ‫‪ .	18‬איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה הראשונה?‬

                        ‫(‪ )1‬הטכנולוגיה מתבססת על ממצאי מחקרים מדעיים‪ ,‬והדבר פסול מעיקרו‬                        ‫	‬
                                ‫(‪ )2‬מראשיתו נעזר המחקר המדעי המודרני במכשור אמין‪ ,‬וטוב שכך‬                     ‫	‬
                                                                                                               ‫	‬
‫(‪ )3‬המחקר המדעי המודרני מתבסס על אמצעים טכנולוגיים מתקדמים‪ ,‬ויש בכך בעייתיות מסוימת‬                            ‫	‬
                   ‫(‪ )4‬התעשייה הטכנולוגית אינה מנצלת תגליות מדעיות‪ ,‬והדבר מגביל את הישגיה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15