Page 14 - 1217
P. 14

‫מועד דצמבר ‪2017‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                 ‫‪ .	5‬שבת ‪ׁ :‬שֶבע ‪-‬‬

                                 ‫(‪ )1‬בכור ‪ :‬אחת‬
                                 ‫(‪ )2‬צמד ‪ :‬שניים‬
                              ‫(‪ )3‬משולש ‪ :‬שלוש‬
                                ‫(‪ )4‬רבעון ‪ :‬ארבע	‬

                                 ‫‪ .	6‬נושה ‪ :‬חייב ‪-‬‬

                               ‫(‪ )1‬מורשע ‪ :‬אשם‬
                                      ‫(‪ )2‬בן ‪ :‬אב	‬

                         ‫(‪ )3‬אפוטרופוס ‪ :‬אחרא	י‬
                                 ‫(‪ )4‬שופט ‪ :‬בור 	ר‬

                         ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

   ‫"אפקט הקונצנזוס השגוי" נובע מנטייתם של בני אדם להשליך את השקפותיהם על בני אדם אחרים‪ ,‬כלומר‬              ‫‪	.7‬‬
‫להניח שדעותיהם נפוצות בקרב הציבור הרחב הרבה יותר משהן נפוצות באמת‪ .‬לא פעם הנחה זו מביאה אותם‬
                                                                                                             ‫	‬
                                                         ‫לידי התפיסה המוטעית שדעותיהם מקובלות על הכלל‪.‬‬

                                                         ‫איזו מן התופעות הבאות היא אפקט הקונצנזוס השגוי?‬

                         ‫(‪ )1‬לעיתים קרובות תפיסות מוטעות נעשות מקובלות על הכלל‬                             ‫	‬
                 ‫(‪ )2‬בני אדם נוטים להאמין שרוב האנשים האחרים שותפים לדעותיהם‬                               ‫	‬
                 ‫(‪ )3‬בני אדם נוטים לחשוב שדעות המצויות בקונצנזוס הן דעות שגויות‬                            ‫	‬
                                                                                                           ‫	‬
                                 ‫(‪ )4‬בני אדם נוטים לשנות את דעותיהם לפי הקונצנזוס‬

‫בשנת ‪ 1861‬הבחין הרופא ּפֹול ְבּרֹו ָקה כי ָאפַזיה ‪ -‬קשיים ספציפיים בדיבור ‪ -‬הופיעה בקביעות בעקבות פגיעה‬     ‫‪.	8‬‬
      ‫באזור מסוים בחלק השמאלי של המוח‪ .‬בכך נפתחה הדרך למיפוי של המוח האנושי המבוסס על ייחוס‬
                                                                                                             ‫	‬
   ‫תפקודים ספציפיים (לשוניים‪ ,‬מוטוריים‪ ,‬תפיסתיים וכדומה) ל"מרכזים" ספציפיים במוח‪ .‬האזור האחראי‬
                            ‫לעיבוד שפה‪ ,‬ובעיקר ליכולת דיבור‪ ,‬נקרא "אזור ברוקה" על שם אותו רופא צרפתי‪.‬‬

                                              ‫על פי הפסקה‪ ,‬במה טמונה חשיבות פועלו של הרופא פול ברוקה?‬

 ‫(‪ )1‬הוא גילה אילו אזורים במוח אחראים לתפקודים לשוניים‪ ,‬לתפקודים מוטוריים ולתפקודים תפיסתיים‬
  ‫(‪ )2‬התגלית שלו הביאה לידי הבנה כי מיפוי המוח האנושי עשוי לסייע בריפוי קשיים בשימוש בשפה‪ ,‬כגון‬

                                                                                                    ‫אפזיה‬
‫(‪ )3‬הוא היה הראשון שהצליח לרפא אנשים שלקו בבעיות בדיבור בעקבות פגיעה באזורים מסוימים במוחם‬

  ‫(‪ )4‬תגליתו הייתה הבסיס לתפיסה שלפיה המוח מחולק לאזורים ספציפיים האחראים ליכולות ספציפיות	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19