Page 8 - 1217
P. 8

‫מועד דצמבר ‪2017‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

‫ההיסטוריון מארק ְבּלֹוך כתב‪" :‬העבר הוא נתון שאינו מניח מקום עוד לאפשרי‪ .‬לפני שהוטלה הקובייה‪ ,‬הייתה‬                   ‫‪.	12‬‬
‫הסתברות שווה שתיפול על כל אחד מששת צדדיה; אך משעה שהוטלה הקובייה‪ ,‬הייתה הקושיה כלא הייתה‪".‬‬
                                                                                                                            ‫	‬
‫הדברים שלעיל נכתבו כדי לתמוך בטענה מסוימת‪ .‬איזו מן הטענות שלהלן היא המתאימה ביותר להיות טענה‬
                                                                                                               ‫זו?‬      ‫	‬
                                                                                                                     ‫	‬
                                             ‫(‪ )1‬כל מה שהתרחש נבע באופן בלתי‪-‬נמנע מהנסיבות שקדמו לו‬
           ‫(‪ )2‬יש לבחון את מה שקדם למאורע כדי שיהיה אפשר לחזות את התרחשותם של מאורעות דומים‬                             ‫	‬

                         ‫(‪ )3‬אין טעם בשאלה מה היה קורה אילו אירועים היסטוריים היו משתלשלים אחרת‬
                                 ‫(‪ )4‬מהלכה של ההיסטוריה לא נקבע מראש‪ ,‬והשתלשלותה אקראית לחלוטי	ן‬

   ‫כאשר תאי דם לבנים נלחמים בגורם זר כלשהו ‪ -‬למשל‪ ,‬בווירוס החצבת ‪ -‬חלקם "זוכרים" את הגורם הזר‬                       ‫‪.	13‬‬
  ‫ונעשים מוכוונים לטיפול ספציפי בו‪" .‬תאי זיכרון" כאלה מאריכים ימים יותר מתאי דם לבנים אחרים‪ ,‬הם‬
‫מצטברים בגוף‪ ,‬ושיעורם בגופם של מבוגרים גבוה במיוחד‪ .‬מסיבה זו‪ ,‬ומכיוון שבגוף נשמרת כמות קבועה של‬

                  ‫תאי דם לבנים‪ ,‬מבוגרים מתקשים יותר מצעירים להתמודד עם מחלות שלא לקו בהן בעבר‪.‬‬

‫הליך רפואי חדש מבוסס על סילוק יזום של חלק מ"תאי הזיכרון" מגופם של מבוגרים‪ .‬על פי הפסקה לעיל‪ ,‬מה‬                           ‫	‬
                                                     ‫מהבאים הוא המתאים ביותר להיות הסיבה לסילוק היזום?‬

‫(‪ )1‬ירידה בכמות "תאי הזיכרון" תגרום לגוף לייצר תאי דם לבנים חדשים‪ ,‬המסוגלים להתמודד גם עם גורמים‬
                                                                                ‫זרים שהגוף טרם נתקל בהם‬

    ‫(‪ )2‬סילוק של "תאי זיכרון" לא יפגע ביכולתם של מבוגרים להתמודד עם גורמים זרים שנתקלו בהם בעבר‪,‬‬
                                ‫מפני שתאי הדם הלבנים האחרים בגופם יוכלו להילחם בהם במקרה הצורך‬

   ‫(‪ )3‬סילוק של "תאי זיכרון" יפתור את בעיית ההצטברות שלהם בגופם של מבוגרים‪ ,‬וכך יסייע בשמירה על‬
                                                                     ‫הכמות הרצויה של תאי דם לבנים בגוף‬

  ‫(‪ )4‬ירידה בשיעור "תאי הזיכרון" בקרב תאי הדם הלבנים תעודד יצירה של "תאי זיכרון" חדשים‪ ,‬המוכוונים‬
                                                                     ‫מראש לטיפול בגורמים זרים ספציפיים‬

   ‫בתרבות היוונית הקלאסית ראו בתרגום העברה של המשמעויות הטמונות במילים משפה אחת לשפה אחרת‪.‬‬                          ‫‪.	14‬‬
   ‫המשמעויות נתפסו כקבועות ונצחיות‪ ,‬והמילים הובנו רק כסימנים להן‪ .‬לכן‪ ,‬גם אם משמעות כלשהי מובעת‬
‫במילים אחרות‪ ,‬לרבות מילים בשפה אחרת‪ ,‬היא אינה משתנה‪ .‬בימינו‪ ,‬בלשנים סבורים שאי אפשר להטעין את‬                           ‫	‬

                                      ‫המילים בשפת היעד באותן משמעויות בדיוק שהיו למילים בשפת המקור‪.‬‬

      ‫איזו מהטענות הבאות מוצגת בפסקה לעיל בתור תפיסה של התרבות היוונית הקלאסית שבלשנים בימינו‬
                                                                                                    ‫חולקים עליה?‬

          ‫(‪ )1‬מאחר שהמשמעויות עצמן נצחיות‪ ,‬הסימנים למשמעויות אלה אינם משתנים משפה לשפה‬                                    ‫	‬
‫(‪ )2‬ניסוח מחדש של משמעות כלשהי במילים אחרות ממילות המקור מביא לידי שינוי המשמעות עצמה‬

                 ‫(‪ )3‬מטרת התרגום להעביר את משמעויות המילים משפה לשפה בדיוק רב ככל האפשר‬
            ‫(‪ )4‬אפשר להביע משמעות אחת באמצעות מילים שונות‪ ,‬אפילו אם הן בשפות שונות זו מזו	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13