Page 58 - 1216
P. 58

‫מועד דצמבר ‪2016‬‬                                                                    ‫	‬

                                                    ‫דוגמה לחיבור שרמתו בינונית‬

          ‫מאז ומעולם ניתן להבחין במוצרים אשר מיועדים באופן בולט למין אחד בלבד‪.‬‬
               ‫בתחומים המוכרים מוצרים לילדים ‪ -‬צעצועים‪ ,‬בגדים וכדומה ‪ -‬הולכת‬

        ‫ומתקבעת ההפרדה בין מוצרים המיועדים לבנים ובין מוצרים המיועדים לבנות‪.‬‬
          ‫השוני במוצרים בדרך כלל מופיע בתור גוון מסויים‪ ,‬סוג הצעצוע או הרקע ממנו‬
            ‫מגיע המותג‪ .‬בעקבות ההפרדה הנזכרת לעיל‪ ,‬עולה הדילמה ‪ -‬האם השוני‬

       ‫במיתוג המוצרים שלילי מבחינה מוסרית? לדעתי‪ ,‬ההפרדה טבעית ומשקפת את‬
                                            ‫המציאות הקיימת‪ ,‬בעיקר אצל ילדים‪.‬‬

         ‫ראשית‪ ,‬החלוקה המגדרית מקורה עוד בימי קדם‪ ,‬והיא משקפת נטיות טבעיות‬
             ‫של הילדים‪ .‬עוד בימי יוון העתיקה‪ ,‬תפס הספורט תפקיד משמעותי כאמצעי‬

           ‫בידור‪ ,‬בעיקר לגברים‪ .‬בעקבות נתוניהם הפיזים של הגברים‪ ,‬לרוב הם אלו‬
           ‫שעסקו בתחרויות הגופניות וכך גם ילדי אותה תקופה‪ .‬כמו כן‪ ,‬נשות העבר‬
          ‫העדיפו לבצע משימות הדורשת אינטליגנציה נפשית גבוהה‪ ,‬אכפתיות וסבלנות‬
         ‫וכך גם בנות אותו הדור‪ .‬לדעתי‪ ,‬המוצרים המשווקים למגדרים שונים מייצגים‬
       ‫את הנטיות הטבועות בכל מין‪ ,‬שאינה שונה מאוד מפעם ולכן היא ראויה מבחינה‬

                                                                      ‫מוסרית‪.‬‬

           ‫בנוסף‪ ,‬שיווק ומיתוג מוצרים למגדרים שונים יעיל יותר מבחינה כלכלית‪ .‬אחד‬
           ‫מעמודי התווך בשווק נכון הוא פנייה לקהל יעד הרלוונטי למוצר אותו מוכרים‪.‬‬
         ‫סטטיסטית‪ ,‬ישנם מוצרים אשר בעלי ביקוש רב אצל גברים ולא אצל נשים ולהפך‪.‬‬
            ‫לפיכך‪ ,‬חברות אשר מוכרות מוצרים באופן מופרד‪ ,‬הפונה למגדר ספציפי‪,‬‬
        ‫עושות זאת מתוך חישובים פיננסיים גרידא‪ .‬כמו כן‪ ,‬אין שום חוק המונע מחנות‬
            ‫או חברה מסויימת למכור את מוצריה בצורה מסויימת‪ .‬לכן‪ ,‬לדעתי העיסוק‬

                                        ‫בהפרדה הוא נכון ותקין כלכלית ומוסרית‪.‬‬

           ‫מנגד‪ ,‬ישנם הגורסים כי שיווק ומיתוג מוצרים בצורה מגדרית כופה תבניות‬
        ‫מסוימות על הילדים‪ .‬לדעתם‪ ,‬פרסום מוצרים כמוצרי נשים‪ ,‬או צעצועים מסויימים‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪57‬‬
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63