Page 58 - 1216
P. 58
מועד דצמבר 2016
דוגמה לחיבור שרמתו בינונית
מאז ומעולם ניתן להבחין במוצרים אשר מיועדים באופן בולט למין אחד בלבד.
בתחומים המוכרים מוצרים לילדים -צעצועים ,בגדים וכדומה -הולכת
ומתקבעת ההפרדה בין מוצרים המיועדים לבנים ובין מוצרים המיועדים לבנות.
השוני במוצרים בדרך כלל מופיע בתור גוון מסויים ,סוג הצעצוע או הרקע ממנו
מגיע המותג .בעקבות ההפרדה הנזכרת לעיל ,עולה הדילמה -האם השוני
במיתוג המוצרים שלילי מבחינה מוסרית? לדעתי ,ההפרדה טבעית ומשקפת את
המציאות הקיימת ,בעיקר אצל ילדים.
ראשית ,החלוקה המגדרית מקורה עוד בימי קדם ,והיא משקפת נטיות טבעיות
של הילדים .עוד בימי יוון העתיקה ,תפס הספורט תפקיד משמעותי כאמצעי
בידור ,בעיקר לגברים .בעקבות נתוניהם הפיזים של הגברים ,לרוב הם אלו
שעסקו בתחרויות הגופניות וכך גם ילדי אותה תקופה .כמו כן ,נשות העבר
העדיפו לבצע משימות הדורשת אינטליגנציה נפשית גבוהה ,אכפתיות וסבלנות
וכך גם בנות אותו הדור .לדעתי ,המוצרים המשווקים למגדרים שונים מייצגים
את הנטיות הטבועות בכל מין ,שאינה שונה מאוד מפעם ולכן היא ראויה מבחינה
מוסרית.
בנוסף ,שיווק ומיתוג מוצרים למגדרים שונים יעיל יותר מבחינה כלכלית .אחד
מעמודי התווך בשווק נכון הוא פנייה לקהל יעד הרלוונטי למוצר אותו מוכרים.
סטטיסטית ,ישנם מוצרים אשר בעלי ביקוש רב אצל גברים ולא אצל נשים ולהפך.
לפיכך ,חברות אשר מוכרות מוצרים באופן מופרד ,הפונה למגדר ספציפי,
עושות זאת מתוך חישובים פיננסיים גרידא .כמו כן ,אין שום חוק המונע מחנות
או חברה מסויימת למכור את מוצריה בצורה מסויימת .לכן ,לדעתי העיסוק
בהפרדה הוא נכון ותקין כלכלית ומוסרית.
מנגד ,ישנם הגורסים כי שיווק ומיתוג מוצרים בצורה מגדרית כופה תבניות
מסוימות על הילדים .לדעתם ,פרסום מוצרים כמוצרי נשים ,או צעצועים מסויימים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
57

