Page 6 - 1214
P. 6
מועד דצמבר 2014 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 5 -
. 5חם :לוהט -
( )1חמוץ :חמצמץ
( )2מבוגר :בכור
( )3בינוני :ענק
( )4דק :דקיק
. 6הודיע :מידע -
( )1הזיז :מקום
( )2השביע :רעָב
( )3הדביק :מחלה
( )4היסה :שקט
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
כאשר חולה מקבל טיפול שהוא מאמין שיעזור לו ,לעתים קרובות חל שיפור ממשי במצבו ,גם אם הטיפול אינו .7
אלא טיפול דמה ,כגון מתן גלולות סוכר במסווה של תרופה א ִמתית .תופעה זו ,הקרויה "אפקט ּפְלָ ֶצּבֹו",
מושתתת על ציפיות החולה ,ועוצמתה משתנה בהתאם להן :קבלת זריקה של תרופת דמה ,למשל ,מביאה לידי
שיפור רב יותר במצב החולה מנטילתה בגלולות ,ונראה שהסיבה לכך היא שהזריקה נתפסת כהתערבות רפואית
דרסטית יותר .כמו כן ,נמצא כי גלולות סוכר שמוצגות לחולים כתרופות יקרות הן "יעילות" יותר מגלולות סוכר
שמוצגות כתרופות זולות.
לפי הפסקה ,כיצד אפשר להסביר את הממצא המתואר במשפט האחרון?
( )1נטילת תרופות יקרות נתפסת כהתערבות רפואית דרסטית פחות מזריקה ,ולכן חולים מצפים שהשפעתה
תהיה קטנה יותר
( )2חולים מניחים שיש התאמה בין יוקר הטיפול ובין יעילותו ,וההבדל בציפיות מהטיפול גורם להבדל בהשפעה
שלו
(" )3אפקט פלצבו" גורם לכך שנטילת גלולות הסוכר ,אף שהיא טיפול דמה בלבד ,מחוללת שיפור של ממש
בבריאות המטופלים
( )4הרכבן הכימי של גלולות הסוכר המוצגות לחולים כתרופות יקרות שונה מהרכבן הכימי של גלולות הסוכר
המוצגות להם כתרופות זולות
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.