Page 18 - 1213
P. 18

‫מועד דצמבר ‪2013‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                      ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                         ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫מדוע אותיות האלף‪-‬בית האנגלי במקלדת המחשב הקלאסית מסודרות כפי שהן מסודרות? הסיבה לסדר מסוים‬                        ‫(‪	)1‬‬
  ‫זה‪ ,‬אשר בחלוף הזמן חסרונותיו בולטים יותר ויותר‪ ,‬נעוצה במבנה המכני של מכונות הכתיבה מן המאה ה‪.19-‬‬                ‫(‪	)5‬‬
      ‫במכונות אלו הופעל עם כל הקשה מנוף ובקצהו תבליט של אות‪ .‬המנופים סודרו כך שבעת הפעלתם יפגעו‬                  ‫(‪	)10‬‬
       ‫באותה נקודה‪ ,‬והנייר הוא שזז עם כל הקשה מרחק אות אחת שמאלה‪ .‬לעתים‪ ,‬כאשר נלחצו שני מקשים‬
     ‫סמוכים יחד או בהפרש זמן קטן‪ ,‬נתפסו מנופי האותיות זה בזה‪ ,‬דבר שעיכב במידת‪-‬מה את ההקלדה‪ .‬כדי‬
  ‫לצמצם תופעה זו תוכנן סדר האותיות במקלדת כך שאותיות המרבות להופיע בסמיכות זו לזו בשפה האנגלית‪,‬‬
      ‫מוקמו במקלדת רחוק זו מזו ובשורות נפרדות‪ .‬סדר זה של המקשים נקבע עוד ב‪ ,1874-‬כשחברת רמינגטון‬
 ‫האמריקנית הציגה את האבטיפוס של מכונת הכתיבה המודרנית דאז‪ .‬מאותה עת נשמר הסדר כמות שהוא‪ ,‬גם‬
  ‫לאחר שמחשבים החליפו את מכונות הכתיבה‪ .‬כיום‪ ,‬לנוכח היעדר התקנים האחידים בטכנולוגיות אחרות‪ ,‬יש‬
    ‫מי שמתפעלים מהשתמרות סדר המקשים במקלדת‪ .‬ואולם‪ ,‬רבים רואים בהשתמרות זו קפיאה על השמרים‪.‬‬
     ‫לדבריהם‪ ,‬כל הבאים במגע עם המחשב ‪ -‬פקידים‪ ,‬מנהלים‪ ,‬זבנים וכדומה ‪ -‬מסתגלים‪ ,‬על אף הקושי הכרוך‬
                      ‫בדבר‪ ,‬לשינויים התכופים החלים בו‪ ,‬ורק הקלדנים נחשבים משום מה כמי שאין להטרידם‪.‬‬

  ‫כבר בשנות השלושים של המאה ה‪ 20-‬עמד סטטיסטיקאי אמריקני ושמו דבוז'ק על האבסורד שבהגמוניה של‬                         ‫	‬
    ‫סדר המקשים הקלאסי‪ .‬סדר זה שאב את המוניטין שלו מקצב ההקלדה המהיר יחסית שהתאפשר בזכותו‬                         ‫(‪)	 15‬‬

‫בדגמים המוקדמים של מכונות הכתיבה‪ .‬ואולם‪ ,‬לטענתו של דבוז'ק‪ ,‬אימוץ הסדר במכונות הכתיבה החדישות‪,‬‬                    ‫(‪	)20‬‬
    ‫שהמבנה המכני שלהן שונה‪ ,‬לא רק שאינו תורם לקצב ההקלדה‪ ,‬אלא אף מונע את שיפורו‪ .‬דבוז'ק בדק את‬

‫תדירות הופעתן של האותיות השונות בשפה האנגלית‪ ,‬ועל סמך ממצאיו תכנן סדר אותיות חדש‪ :‬בשורת המקשים‬
   ‫האמצעית מוקמו האותיות בעלות תדירות ההופעה הגבוהה ביותר ‪ -‬בצד שמאל התנועות‪ ,‬ובימין העיצורים‪.‬‬
  ‫זאת משום ששורה זו היא עמדת המוצא של אצבעות המקלידים בשיטה העיוורת‪ ,‬וההקלדה בה נעשית כמעט‬

‫ללא תנועת אצבעות‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬מאחר שתנועת האצבעות לעבר השורה העליונה קלה מתנועתן לעבר השורה‬
‫התחתונה‪ ,‬קבע דבוז'ק בשורה העליונה את האותיות שתדירות הופעתן בינונית‪ ,‬ובשורה התחתונה את האותיות‬

                                 ‫הנדירות‪ .‬על פי הסדר שתכנן יצר דבוז'ק מקלדת חדשה‪ ,‬והיא נקראה על שמו‪.‬‬

  ‫ההקלדה ב"מקלדת דבוז'ק" מהירה יותר ומעייפת פחות מההקלדה במקלדת הקלאסית‪ .‬ברם‪ ,‬נראה שלציבור‬                          ‫	‬
          ‫המשתמשים במחשב‪ ,‬המרה של המקלדת הוותיקה במקלדת בעלת סדר אחר נראית רעיון מהפכני מדי‪.‬‬
                                                                                                                 ‫(‪)	 25‬‬
  ‫המשתמשים מלינים על הזמן הרב שהשקיעו ברכישת מיומנות הקלדה במקלדת הקיימת‪ ,‬זמן שיֵרד לטמיון אם‬                        ‫	‬
 ‫ישונה סדר האותיות‪ .‬הדבר מזכיר את ההתנגדות החריפה להכנסת השיטה ה ֶמ ְטרית לשימוש בבריטניה‪ :‬למרות‬                    ‫	‬
‫הצורך החיוני ‪ -‬שהחריף עם הצטרפות בריטניה לשוק האירופי המשותף ‪ -‬להעמיד את מערכת המידות על בסיס‬
‫אחיד‪ ,‬רבים מהבריטים מתנגדים לכך‪ ,‬ומזכירים את העמל הרב שהושקע בבתי הספר בהקניית מיומנות החישוב‬                    ‫(‪)	 30‬‬

   ‫באינצ'ים ובליברות‪ .‬גם השפה האוניברסלית אספרנטו נחשבת טובה ויעילה יותר מרוב השפות‪ ,‬ובכל זאת לא‬
‫נהפכה לשפה מקובלת בשום מקום בעולם (אם כי לשאלת השפה יש גם היבט אתני ולאומי‪ ,‬המתבטא בזיקה של‬

                                                                                            ‫כל אדם אל שפת עמו)‪.‬‬

                         ‫השאלות‬

                 ‫‪ 	.18‬במכונת הכתיבה שהוצגה ב‪ 1874-‬סדר המקשים התבסס על ‪-‬‬

                                             ‫(‪ )1‬סדר אותיות האלף‪-‬בית האנגלי‬
                                ‫(‪ )2‬תדירות הופעתה של כל אות בשפה האנגלית‬

                                                ‫(‪ )3‬הפרדה בין עיצורים לתנועות‬
                 ‫(‪ )4‬תדירות הופעתן של אותיות בסמיכות זו לזו בשפה האנגלית‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23