Page 15 - 1213
P. 15

‫מועד דצמבר ‪2013‬‬         ‫‪- 14 -‬‬                                      ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                                                                             ‫הוראות לשאלות ‪:11-9‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫בנוגע להצגה האחרונה של גוט‪ .‬עמית סבר שעל חובבי תאטרון‬              ‫מבקרי התאטרון עמית ואביב היו‬        ‫‪.	9‬‬
                                                          ‫לצפייה‪.‬‬
                                                                   ‫ההצגה אינה‬  ‫לדברי אביב‪,‬‬               ‫	‬

‫(‪ )1‬חלוקים בדעותיהם ‪ /‬להדיר רגליהם ממנה‪ ,‬ואילו ‪ /‬למרות הסוגיה המעניינת שבה עוסק המחזה ‪ /‬ראויה‬            ‫	‬
              ‫(‪ )2‬חלוקים בדעותיהם ‪ /‬למהר ולצפות בה‪ ,‬ואילו ‪ /‬המחזה נכתב ברישול‪ ,‬ועל כן ‪ /‬מומלצת‬
                ‫(‪ )3‬תמימי דעים ‪ /‬להדיר רגליהם ממנה‪ ,‬וגם ‪ /‬אף שהמחזה כתוב ברגישות ‪ /‬בלתי ראויה‬

         ‫(‪ 	)4‬תמימי דעים ‪ /‬למהר ולצפות בה‪ ,‬אך ‪ /‬רק בזכות המשחק האמין של השחקנים ‪ /‬בלתי ראוי 	ה‬

‫רוב הנושאים בספר‬  ‫מספר הסרטוטים והאיורים בספר כדי להפוך אותו למובן יותר לקהל הרחב‪,‬‬                     ‫‪	.10‬‬

                        ‫אמצעים חזותיים‪.‬‬                            ‫מכדי שיהיה אפשר להבהירם‬

                                 ‫(‪ 	)1‬די להגדיל את ‪ /‬אם כי ‪ /‬אינם מורכבים ‪ /‬בעזרת‬                      ‫	‬
                                  ‫(‪ )	2‬אין די בהגדלת ‪ /‬שכן ‪ /‬אינם מורכבים ‪ /‬בעזרת‬                      ‫	‬
                        ‫(‪ 	)3‬יש צורך להגדיל את ‪ /‬מאחר ש‪ / -‬אינם מורכבים ‪ /‬גם ללא‬                       ‫	‬
                             ‫(‪ 	)4‬אין די בהגדלת ‪ /‬שכן ‪ /‬מורכבים ומופשטים ‪ /‬בעזרת‬                       ‫	‬

‫התבססות‬           ‫ההפקה וההפצה של ספרי לימוד מתורגמים אורכות בדרך כלל זמן רב‪ .‬מורי החוג לכלכלה‬         ‫‪.	11‬‬

‫של החידושים‬       ‫הקצב‬  ‫בלעדית על ספרי לימוד מתורגמים‪ ,‬מנמקים את עמדתם בטענה כי‬

                  ‫מקום לחשש שהלימודים יתבססו על ספרים לא מעודכנים‪.‬‬  ‫התאורטיים בתחומם‪,‬‬

                                  ‫(‪ )	1‬התומכים ב‪ / -‬למרות ‪ /‬האטי ‪ /‬יש‬                                        ‫	‬
                                  ‫(‪ )	2‬המתנגדים ל‪ / -‬בשל ‪ /‬המהיר ‪ /‬יש‬                                        ‫	‬
                                ‫(‪ )	3‬התומכים ב‪ / -‬בשל ‪ /‬המסחרר ‪ /‬אין‬                                         ‫	‬
                                ‫(‪ 	)4‬המתנגדים ל‪ / -‬למרות ‪ /‬המהיר ‪ /‬אין‬                                       ‫	‬

‫לפי הסטיריקן הנרי מנקן‪ ,‬מוסריות א ִמתית היא מוסריות שאינה תלויה בקיומה של עין מפקחת‪ ,‬שלא כמוסריות‬      ‫‪	.12‬‬
      ‫מזויפת‪ ,‬הנעלמת ברגע שמכבים את מצלמת המעקב ‪ -‬בין שהמצלמה א ִמתית ונתונה למעקב משטרתי‪ ,‬ובין‬

 ‫שמדובר בנוכחותם של הורינו‪ ,‬של המעביד שלנו‪ ,‬או בעצם קיומה של מערכת אכיפת החוק‪ .‬לטענתו‪ ,‬מה שאנו‬
                                 ‫מכנים בשם "מצפון" אינו אלא קול פנימי המזהיר אותנו שאולי מישהו מסתכל‪.‬‬

                  ‫איזו מן הטענות שלהלן משקפת באופן המדויק ביותר את עמדתו של מנקן?‬                      ‫	‬

                                           ‫(‪ )1‬מה שמכונה בפינו "מצפון" מבטא למעשה מוסריות מזויפת	‬            ‫	‬
                                 ‫(‪ )2‬מוסריות ללא עין מפקחת אינה שונה כלל ממוסריות הנתונה לפיקוח‬
         ‫(‪ )3‬מוסריות א ִמתית פירושה שהאדם מקשיב לקולו הפנימי המזהיר אותו שאולי מישהו מסתכל‬
            ‫(‪ )	4‬הקול הפנימי המזהיר אותנו שאולי מישהו מסתכל הוא ביטוי למוסריות ללא עין מפקח 	ת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20