Page 11 - 0916
P. 11
מועד ספטמבר 2016 - 10 - חשיבה מילולית -פרק ראשון
. 19איזו מן הכותרות הבאות היא המתאימה ביותר לפסקה השנייה?
( )1טענותיו של אריאס והעדויות התומכות בהן
( )2גישתו של אריאס והביקורת עליה
( )3השוואה בין גישתו של אריאס לבין גישתו של סטון
( )4ביטויים לגישתו של אריאס באמנות המאה ה16-
החוקרת קנדי טוענת כי העמדה השלטת בימי הביניים ,בדומה לזו הרווחת כיום ,הייתה שבילד שטרם מלאו לו . 20
שבע שנים יש לנהוג ברּכוּת ,אך במאות ה 16-וה 17-צידדה הדעה הרווחת במשמעת נוקשה למן הגיל הרך ביותר.
טענה זו מתיישבת עם -
( )1עמדתו של אריאס
( )2עמדתו של סטון
( )3עמדתה של שולמית שחר
( ) 4עמדתם של "חוקרים אחרים" (שורה )19
. 21מה ההבדל בין טענתו של אריאס לבין טענת מבקריו בנוגע לאופן שבו צוירו ילדים בימי הביניים?
( ) 1לטענת אריאס הציורים הושפעו בעיקר מן ההשקפות החברתיות של זמנם ,ואילו לטענת מבקריו הם
הושפעו בעיקר מתפיסתם האמנותית של הציירים ומן האמצעים שעמדו לרשותם
( )2לטענת אריאס הילדים המופיעים בציורים נראים מבוגרים ,ואילו לטענת מבקריו הם נראים כילדים
( ) 3לטענת אריאס הציירים ביקשו לשקף את מעמדם החברתי של מושאי הציורים ,ואילו לטענת מבקריו הם
ביקשו לשקף נאמנה את המציאות
( )4לטענת אריאס הציורים משקפים את היחס השלילי לילד באותה תקופה ,ואילו לטענת מבקריו הם מעידים
כי היחס לילד היה חיובי ומתחשב
. 22מה הקשר ,המוצג בפסקה הרביעית ,בין התפשטות האוריינות במאות ה 16-וה 17-לבין סוגיית היחס לילדים?
( )1בשל התפשטות האוריינות עלתה חשיבותו של חינוך הילדים בעיני ההורים
( )2עם התפשטות האוריינות השתנתה גם התפיסה הרווחת בדבר היחס לילדים
( )3בעקבות התפשטות האוריינות התפתחה תרבות פנאי ,והורים הקדישו זמן רב יותר לבילוי עם ילדיהם
( )4בזכות התפשטות האוריינות הצליחו גם הורים ממעמד כלכלי-חברתי נמוך לבטא את חיבתם לילדיהם
בכתב
.23מה מבנה הקטע?
( )1הצגת נושא השנוי במחלוקת ← הצגת עמדה אחת במחלוקת ועדויות המחזקות אותה ← ביקורת על
העמדה שהוצגה ← ביקורת על הראיות לעמדה שהוצגה ← סיכום
( )2הצגת פולמוס היסטורי ← הצגת עמדה אחת בפולמוס ← הצגת עדויות התומכות בפן אחד של העמדה
שהוצגה ← הצגת עדויות התומכות בפן אחר של העמדה שהוצגה ← אחרית דבר
( ) 3הצגת ויכוח בין היסטוריונים ← תיאור הרקע לוויכוח ← פירוט הטיעונים בוויכוח ← הצגת ממצאים
התומכים בכמה מן הטיעונים ← מסקנות
( )4הצגת מחלוקת במחקר ← הצגת עמדה אחת במחלוקת ← ביקורת על העמדה שהוצגה ← תגובה לביקורת
על העמדה שהוצגה ← יישוב המחלוקת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.