Page 11 - 0916
P. 11

‫מועד ספטמבר ‪2016‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	‬

                  ‫‪ .	19‬איזו מן הכותרות הבאות היא המתאימה ביותר לפסקה השנייה?‬

                                 ‫(‪ )1‬טענותיו של אריאס והעדויות התומכות בהן‬
                                            ‫(‪ )2‬גישתו של אריאס והביקורת עליה‬

                          ‫(‪ )3‬השוואה בין גישתו של אריאס לבין גישתו של סטון‬
                            ‫(‪ 	)4‬ביטויים לגישתו של אריאס באמנות המאה ה‪16-‬‬

  ‫החוקרת קנדי טוענת כי העמדה השלטת בימי הביניים‪ ,‬בדומה לזו הרווחת כיום‪ ,‬הייתה שבילד שטרם מלאו לו‬                 ‫‪.	20‬‬
‫שבע שנים יש לנהוג ברּכוּת‪ ,‬אך במאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬צידדה הדעה הרווחת במשמעת נוקשה למן הגיל הרך ביותר‪.‬‬

                                                                                           ‫טענה זו מתיישבת עם ‪-‬‬

                                               ‫(‪ )1‬עמדתו של אריאס 	‬
                                                   ‫(‪ )2‬עמדתו של סטון‬

                                          ‫(‪ )3‬עמדתה של שולמית שחר‬
                          ‫(‪ )	4‬עמדתם של "חוקרים אחרים" (שורה ‪)19‬‬

           ‫‪ .	21‬מה ההבדל בין טענתו של אריאס לבין טענת מבקריו בנוגע לאופן שבו צוירו ילדים בימי הביניים?‬

      ‫(‪ )	1‬לטענת אריאס הציורים הושפעו בעיקר מן ההשקפות החברתיות של זמנם‪ ,‬ואילו לטענת מבקריו הם‬
                          ‫הושפעו בעיקר מתפיסתם האמנותית של הציירים ומן האמצעים שעמדו לרשותם‬

       ‫(‪ )2‬לטענת אריאס הילדים המופיעים בציורים נראים מבוגרים‪ ,‬ואילו לטענת מבקריו הם נראים כילדים‬
  ‫(‪ )	3‬לטענת אריאס הציירים ביקשו לשקף את מעמדם החברתי של מושאי הציורים‪ ,‬ואילו לטענת מבקריו הם‬

                                                                          ‫ביקשו לשקף נאמנה את המציאות‬
‫(‪ 	)4‬לטענת אריאס הציורים משקפים את היחס השלילי לילד באותה תקופה‪ ,‬ואילו לטענת מבקריו הם מעידים‬

                                                                           ‫כי היחס לילד היה חיובי ומתחשב‬

‫‪ .	22‬מה הקשר‪ ,‬המוצג בפסקה הרביעית‪ ,‬בין התפשטות האוריינות במאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬לבין סוגיית היחס לילדים?‬

                              ‫(‪ )1‬בשל התפשטות האוריינות עלתה חשיבותו של חינוך הילדים בעיני ההורים	‬
                             ‫(‪ )2‬עם התפשטות האוריינות השתנתה גם התפיסה הרווחת בדבר היחס לילדים‬
   ‫(‪ )3‬בעקבות התפשטות האוריינות התפתחה תרבות פנאי‪ ,‬והורים הקדישו זמן רב יותר לבילוי עם ילדיהם‬
  ‫(‪ 	)4‬בזכות התפשטות האוריינות הצליחו גם הורים ממעמד כלכלי‪-‬חברתי נמוך לבטא את חיבתם לילדיהם‬

                                                                                                      ‫בכתב‬

                                                                             ‫‪ 	.23‬מה מבנה הקטע?‬

      ‫(‪ 	)1‬הצגת נושא השנוי במחלוקת ← הצגת עמדה אחת במחלוקת ועדויות המחזקות אותה ← ביקורת על‬
                                         ‫העמדה שהוצגה ← ביקורת על הראיות לעמדה שהוצגה ← סיכום‬

    ‫(‪ 	)2‬הצגת פולמוס היסטורי ← הצגת עמדה אחת בפולמוס ← הצגת עדויות התומכות בפן אחד של העמדה‬
                           ‫שהוצגה ← הצגת עדויות התומכות בפן אחר של העמדה שהוצגה ← אחרית דבר‬

     ‫(‪ )	3‬הצגת ויכוח בין היסטוריונים ← תיאור הרקע לוויכוח ← פירוט הטיעונים בוויכוח ← הצגת ממצאים‬
                                                                   ‫התומכים בכמה מן הטיעונים ← מסקנות‬

‫(‪ )4‬הצגת מחלוקת במחקר ← הצגת עמדה אחת במחלוקת ← ביקורת על העמדה שהוצגה ← תגובה לביקורת‬
                                                                     ‫על העמדה שהוצגה ← יישוב המחלוקת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16