Page 8 - 0916
P. 8

‫מועד ספטמבר ‪2016‬‬                       ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

‫‪ .	12‬יגאל‪" :‬שמעתי שרוב התלמידים מצליחים במבחן בקורס 'מבנים אלגבריים'‪ ,‬ולכן אני סבור שהקורס ‪".‬‬

‫היה בהם היגיון‪.‬‬   ‫במקום‬  ‫במקום "ולכן"‬  ‫דבריו של יגאל אינם הגיוניים‪ ,‬אך אילו היה אומר‬

‫(‪ )	1‬קשה מאוד ‪" /‬ולפיכך" ‪ /‬או "שרק מעטים מהתלמידים נכשלים" ‪" /‬שרוב התלמידים מצליחים"‪ ,‬או אז‬
                              ‫(‪ )	2‬קשה מאוד ‪" /‬ולמרות זאת" ‪ /‬או "קל למדי" ‪" /‬קשה מאוד"‪ ,‬או אז‬

                            ‫(‪ )	3‬קל למדי ‪" /‬ולמרות זאת" ‪ /‬או לחלופין "אינו קל" ‪" /‬קל למדי"‪ ,‬עדיין‬
               ‫(‪ )4‬קשה למדי ‪" /‬ועם זאת" ‪ /‬ונוסף על כך היה אומר "קל יחסית" ‪" /‬קשה למדי"‪ ,‬או אז	‬

‫לאה גולדברג נתנה דעתה על הבעיות הספרותיות והתאורטיות הכרוכות ביצירת ספרות המיועדת לילדים‪ ,‬ומפעם‬            ‫‪.	13‬‬
     ‫לפעם הביעה את השקפותיה עליהן‪ .‬היא לא גיבשה "תורת ספרות ילדים" משלה בחיבור מרכזי וממצה‪ ,‬אך‬
                                           ‫חשיבתה על בעיות אלו לא הייתה נטולת סדר שיטתי ועקביות רעיונית‪.‬‬

                         ‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם בצורה הטובה ביותר את הנאמר בפסקה?‬                      ‫	‬

‫(‪ 	)1‬אף שלאה גולדברג עסקה רבות בסוגיית הכתיבה לילדים‪ ,‬היא לא כתבה חיבור שהוא בגדר "תורת ספרות‬
                        ‫ילדים"‪ ,‬מכיוון שחשבה שביצירת חיבור כזה כרוכות בעיות ספרותיות ותאורטיות‬

       ‫(‪ )2‬אף שלאה גולדברג עסקה דרך קבע בבעיות הכרוכות ביצירת ספרות לילדים ומעת לעת הביעה את‬
  ‫דעתה בנושא‪ ,‬היא לא העלתה את הדברים על הכתב‪ ,‬וזאת מכיוון שעמדותיה לא היו סדורות ועקביות‬
  ‫(‪ 	)3‬ללאה גולדברג הייתה תפיסה סדורה למדי בנוגע לכתיבה המיועדת לילדים‪ ,‬והיא נתנה לה ביטוי בכמה‬

                                      ‫הזדמנויות‪ ,‬אם כי לא כתבה חיבור המציג את כלל עמדותיה בנושא‬
 ‫(‪ )4‬לאה גולדברג עמדה על הבעיות הכרוכות בכתיבה תאורטית על ספרות הילדים‪ ,‬אך הן לא הרתיעו אותה‬

                                                                              ‫מלעסוק בכתיבה כזו בעצמה‬

    ‫פלגיו של הנהר פרגוליה מחלקים את העיר קניגסברג לארבעה חלקים‪ ,‬ובין ארבעת חלקי העיר נמתחים שבעה‬           ‫‪.	14‬‬
‫גשרים‪ .‬לאורך השנים ניסו תושבי העיר למצוא מסלול שיחצה את כל שבעת הגשרים בלי לעבור יותר מפעם אחת‬

    ‫על אף אחד מהם‪ .‬בשנת ‪ 1735‬הוכיח המתמטיקאי לאונרד אוילר שמסלול כזה אינו אפשרי‪ .‬במאמר שפרסם‬
  ‫אוילר בעקבות גילוי זה הוא קרא לתופעה זו "בעיית הגשרים של קניגסברג" והראה כי היא מתקיימת במצבים‬
   ‫רבים‪ ,‬גם תאורטיים וגם מציאותיים‪ .‬בכך הוא הניח את היסודות לתורת הגרפים ‪ -‬תחום מרכזי במתמטיקה‪.‬‬

                                       ‫איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה?‬                                     ‫	‬

     ‫(‪ )1‬בשנת ‪ 1735‬היה התחום במתמטיקה שנקרא "תורת הגרפים" תחום חדש למדי‪ ,‬ורק מעטים הכירוהו‬
       ‫(‪ )2‬מעולם לא הצליח איש לחצות את כל גשריה של קניגסברג בלי לעבור לפחות פעמיים על אחד מהם‬

‫(‪ )3‬אוילר היה הראשון שהראה כי אפשר לחצות את כל גשריה של קניגסברג‪ ,‬אם עוברים יותר מפעם אחת על‬
                                                                                             ‫גשר אחד בלבד‬

 ‫(‪ )4‬במאמרו הראה אוילר שבערים המחולקות לכמה חלקים וביניהם שבעה גשרים או יותר מתקיימת בעיית‬
                                                                                      ‫הגשרים של קניגסבר	ג‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13