Page 10 - 0916
P. 10

‫מועד ספטמבר ‪2016‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                  ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫“בחברת ימי הביניים לא התקיים מושג הילדּות"‪ ,‬קבע ההיסטוריון פיליפ ָארי ֵאס בספרו “מאות שנים של ילדּות"‬          ‫(‪)	1‬‬
 ‫שראה אור בשנת ‪ .1960‬התפיסה הבאה לידי ביטוי בקביעה זו הציתה פולמוס נרחב סביב היחס לילד ולתקופת‬

                                      ‫הילדות באירופה של ימי הביניים‪ ,‬סוגיה שלא זכתה עד אז למחקר מעמיק‪.‬‬

          ‫אריאס טען כי בימי הביניים לא נתפסה הילדות כתקופה מובחנת‪ :‬הילדים נשאו בנטל העבודה בדומה‬                  ‫	‬
    ‫למבוגרים‪ ,‬ולא נחשבו לבעלי צרכים ייחודיים‪ .‬הילדות “הומצאה" רק במאה ה‪ ,16-‬ורק מאז נתפסו הילדים‬                ‫(‪)	5‬‬
‫כשונים מהותית ממבוגרים‪ .‬אריאס טען כי עדות להתפתחות זו מצויה באמנות‪ :‬בעוד בימי הביניים צוירו ילדים‬
  ‫כמבוגרים קטני‪-‬ממדים‪ ,‬באמנות המאה ה‪ 16-‬הם הוצגו כילדים‪ .‬הוא אף הצביע על העובדה שבאותה תקופה‬                   ‫(‪	)10‬‬
   ‫יוצרו יותר צעצועים מבעבר‪ .‬אריאס ראה בהיסטוריה תהליך של התפתחות מתמדת לקראת קדמה ונאורות‪.‬‬

         ‫ברוח זו הוא טען כי ככל שתקופה מאוחרת יותר‪ ,‬כך יחסם של הורים לילדיהם בה חיובי יותר‪ .‬אריאס‬
   ‫והמצדדים בו טענו כי בימי הביניים היה יחסם של הורים לילדיהם מנוכר‪ ,‬בין השאר מכיוון שאחוז התמותה‬
   ‫הגבוה של פעוטות גרם להורים לפתח קהות חושים כלפי ילדיהם הרכים‪ ,‬כדי להגן על עצמם מן הכאב הכרוך‬
‫באובדנם‪ .‬אחד מממשיכיו של אריאס‪ ,‬לוֹרנס סטוֹן‪ ,‬טען כי מכתבים שנשתמרו מן המאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬משקפים‬
   ‫את השינוי שחל‪ ,‬בין השאר‪ ,‬בעקבות הירידה באחוזי התמותה‪ :‬המכתבים נפתחים בכינויי חיבה דוגמת “ילדי‬

                                                                                ‫היקר"‪ ,‬ולא בלשון רשמית כבעבר‪.‬‬

  ‫מבקריו של אריאס ערערו על הנחות היסוד שלו‪ .‬ההיסטוריונית שולמית שחר קראה תיגר על התפיסה שלפיה‬                  ‫(‪)	15‬‬
     ‫חלה התקדמות רציפה לקראת גישה המתחשבת בצורכי הילד‪ ,‬והראתה שמבחינות מסוימות היו התאוריות‬                    ‫(‪)	20‬‬

  ‫החינוכיות של ימי הביניים קרובות יותר לאלה המקובלות בימינו מלאלה שפותחו במאות ה‪ 16-‬וה‪ .17-‬שחר‬
‫ציינה שמבחינות רבות אמנם נבדלה תפיסת הילדות של ימי הביניים מזו של ימינו‪ ,‬אך לטענתה אין להסיק מכך‬

       ‫כי לא הייתה אז תפיסה כזו‪ .‬חוקרים אחרים גורסים כי לא חלו שינויים מרחיקי לכת ביחסם של הורים‬
  ‫לילדיהם במרוצת הדורות‪ .‬הללו טוענים כי שכיחותה של תמותת הפעוטות לא גרמה לריחוק רגשי בין הורים‬

                    ‫לילדיהם‪ .‬אדרבה‪ ,‬ההורים עשו כל מאמץ כדי להביא מזור לילדיהם והתאבלו מרה במותם‪.‬‬

‫המבקרים מערערים גם על תוקפן של הראיות שהציגו אריאס וממשיכיו‪ .‬לטענתם‪ ,‬יצירות אמנות אמנם יכולות‬                     ‫	‬
‫לשקף את ערכיה של החברה‪ ,‬אך זרמים אמנותיים הם המכתיבים אותן ומידת ההתפתחות הטכנולוגית של זמנן‬                   ‫(‪)	25‬‬

     ‫היא המגבילה אותן‪ .‬בימי הביניים לא חתרו הציירים לתיאור מדויק של המציאות‪ ,‬אלא ביקשו לבטא את‬
   ‫מעמדו הכלכלי‪-‬חברתי של מושא הציור‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬במאות ה‪ 16-‬וה‪ 17-‬ביקשו הציירים לתאר נאמנה את‬
‫המציאות‪ ,‬ולשם כך פיתחו כלים אמנותיים חדשים‪ .‬המבקרים טוענים גם כי הגידול בייצורם של צעצועים אינו‬
 ‫מלמד על שיפור היחס לילדים‪ ,‬אלא מעיד על רווחה כלכלית ועל צמיחתה של גישה חומרנית‪ .‬באופן דומה‪ ,‬הם‬

       ‫טוענים כי השינוי באופן ההתנסחות של הורים במכתבים לילדיהם נבע אך ורק מהתפשטות האוריינות‪*,‬‬
                                                                 ‫שאפשרה גם לפשוטי העם להתבטא ביתר קלות‪.‬‬

    ‫עמדתם של מבקרי אריאס היא המקובלת במחקר בשנים האחרונות‪ ,‬אבל גם כיום רבים מצדדים בגרסתו של‬                   ‫(‪)	30‬‬
‫אריאס לתולדות הילדות‪ .‬הפולמוס עומד בעינו‪ ,‬שכן העדויות המעטות שהשתמרו מימי הביניים אינן חד‪-‬משמעיות‪,‬‬

                       ‫והן מאפשרות פרשנויות הנובעות ממגוון תפיסות בדבר אופן השתלשלותה של ההיסטוריה‪.‬‬

                  ‫	* אוריינות ‪ -‬היכולת לקרוא ולכתוב‬                                                                   ‫	‬

                  ‫השאלות‬

                  ‫‪ 	.18‬מה "השינוי" (שורה ‪ )13‬שאליו התייחס לורנס סטון בדבריו?‬

                         ‫(‪ )1‬הורים לא נמנעו עוד מלהיקשר רגשית לילדיהם‬
                                        ‫(‪ )2‬פשוטי העם למדו לקרוא ולכתוב‬
                                                 ‫(‪ )3‬תמותת הפעוטות פחתה‬

                                 ‫(‪ )4‬הורים החלו להתאבל על אובדן ילדיהם‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15