Page 10 - 0915
P. 10

‫מועד ספטמבר ‪2015‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                               ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                  ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

   ‫הכלכלן ג'ורג' אקרלוף מספר כי פעם היה עליו לשלוח חבילה לידיד‪ ,‬אך הוא מצא עצמו דוחה שוב ושוב את‬                 ‫(‪	)1‬‬
‫המשלוח‪ .‬חוויות כאלה בוודאי מוכרות גם למי שאינם כלכלנים זוכי פרס נובל‪ ,‬ובכל זאת בעיני אקרלוף הייתה‬

    ‫התופעה מסתורית‪" :‬בכל בוקר‪ ,‬לאורך שמונה חודשים‪ ,‬גמרתי אומר שלמחרת אשלח את החבילה"‪ .‬לטענת‬
                     ‫אקרלוף‪ ,‬הדחיינות‪ ,‬מלבד היותה הרגל רע‪ ,‬היא גם סוג מעניין של אופן פעולה לא‪-‬רציונלי‪.‬‬

     ‫לפי תפיסה זו‪ ,‬דחיינות היא מקרה פרטי של התופעה הרחבה המכונה "אקרסיה" (ביוונית‪ :‬חולשת הרצון) ‪-‬‬                 ‫(‪	)5‬‬
   ‫מה שקורה כשאדם מחליט שהוא רוצה לעשות משהו‪ ,‬ובכל זאת אינו עושה זאת‪ .‬למשל‪ ,‬הוא מתפתה לאכול‬                      ‫(‪	)10‬‬
‫בארוחה עוגה‪ ,‬אף שהחליט שיסתפק בסלט פֵּרות‪ .‬בדחיינות‪ ,‬האקרסיה באה לידי ביטוי בדחיית פעולה שאנחנו‬
   ‫חושבים שראוי שנעשה כעת‪ ,‬גם אם אנו יודעים שבדחייתה נחמיר את מצבנו‪ .‬מי שבוחר לדחות פעולה אחת‬
 ‫ולעשות בינתיים פעולה אחרת משום שלדעתו דרך זו טובה יותר לניצול הזמן אינו דחיין‪ .‬הדחיינות מתאפיינת‬
‫בפער בין מה שאנו מבינים שעלינו לעשות לבין מה שאנחנו עושים בפועל‪ ,‬ופער זה עשוי להסביר תכונה מפתיעה‬

                                                ‫שלה‪ :‬אף שהדחיין נמנע ממטלות לא נעימות‪ ,‬הדבר גורם לו סבל‪.‬‬

   ‫הסבר אחד לפער הזה מציע הכלכלן תומס שלינג במונח "האני המפוצל"‪ .‬לפיו‪ ,‬האדם המתכנן והאדם שאינו‬                       ‫	‬
  ‫מצליח להוציא את התכנית לפועל אינם בדיוק אותו אדם‪ :‬אנו מורכבים מכמה "אני"‪ ,‬ולעתים הם מתחרים זה‬                  ‫(‪	)15‬‬

        ‫בזה על השליטה בנו‪ .‬יש "אני" שהאינטרסים שלהם מכוונים לטווח הקצר‪ ,‬למשל "אני" שמעוניין לצפות‬                ‫(‪	)20‬‬
  ‫בטלוויזיה‪ ,‬ו"אני" שמטרותיהם מצויות בטווח הארוך‪ ,‬כמו לימודים או עבודה‪ .‬אלא שאם האינטרסים לטווח‬

      ‫הארוך מטבעם דחופים פחות‪ ,‬כיצד הם מצליחים לפעמים לנצח? הפילוסוף דון רוס מנסה לפתור קושי זה‬
‫באמצעות הטענה שכל ה"אני" נוכחים תמיד ונתונים במשא ומתן כל העת‪ .‬כך‪ ,‬ה"אני" שרוצה לצפות בטלוויזיה‬
‫אינו רוצה רק לצפות בה עכשיו‪ ,‬אלא גם להבטיח שיהיה אפשר לצפות בה בעתיד‪ .‬לכן אפשר לשאת ולתת ּאתו‪:‬‬
‫אם נעבוד עכשיו‪ ,‬יהיה לנו יותר זמן לצפות בטלוויזיה אחר כך‪ .‬לפי הפרשנות הזו‪ ,‬דחיינות היא תולדה של משא‬

                                                                                                   ‫ומתן שהשתבש‪.‬‬

‫הפתרון המתבקש לאקרסיה הוא אולי פיתוח כוח הרצון‪ ,‬אבל רעיון האני המפוצל מעלה דווקא פתרון אחר‪ :‬גיוס‬                    ‫	‬
‫אמצעים חיצוניים שיעזרו ל"אני" שמטרותיהם ייטיבו ִאתנו בטווח הארוך‪ .‬דוגמה קלאסית לכך היא המעשה של‬                  ‫(‪	)25‬‬
                                                                                                                 ‫(‪	)30‬‬
  ‫הגיבור היווני אודיסאוס כשעמדה ספינתו לעבור ליד אי הסירנות ‪ -‬נשים מיתולוגיות ששירתן המתוקה הייתה‬
 ‫מפתה את מלחי הספינות שעברו לידן‪ ,‬עד שהללו היו קופצים מהן אל מותם‪ .‬אודיסאוס ביקש מאנשיו לקשור‬
 ‫אותו לתורן הספינה מפני שידע שכשתתקרב הספינה לאי הסירנות‪ ,‬הוא יתפתה לשירתן‪ .‬הפסיכולוג דן אריאלי‬
‫מצא עדות לשימוש במנגנון כזה בהתמודדות עם דחיינות‪ .‬במחקר שעשה הוצע לתלמידים בקורס אוניברסיטאי‬

     ‫לבחור בין הגשת שלוש העבודות הנדרשות בקורס עד סוף הסמסטר‪ ,‬בכל מועד שירצו‪ ,‬לבין הגשתן בשלושה‬
         ‫תאריכים קבועים לאורכו‪ .‬לתלמידים הובהר שאם יאחרו בהגשה ‪ -‬לא תתקבל עבודתם‪ .‬לכאורה יכלו‬

   ‫התלמידים רק להפסיד מהבחירה בשלושה תאריכים‪ :‬גם מי שלא יבחר באפשרות זו יוכל להגיש את העבודות‬
       ‫במועדים אלו‪ ,‬אך הוא יוכל גם להגיש אותן בסוף הסמסטר‪ .‬למרות זאת בחרו רובם באפשרות המגבילה‪.‬‬

    ‫במקום לסמוך על עצמם‪ ,‬הם הסתמכו על אמצעי חיצוני שיגרום להם לעשות את מה שחשבו שראוי לעשות‪.‬‬

                  ‫השאלות‬

                  ‫‪ .	18‬איזו מן הטענות שלהלן אינה משתמעת מן הפסקה הראשונה?‬

                                                        ‫(‪ )1‬אקרלוף זכה בפרס נובל‬                                        ‫	‬
                              ‫(‪ )2‬דחיית פעולות שוב ושוב היא חוויה מוכרת מאוד‬                                            ‫	‬
                                                                                                                        ‫	‬
                                    ‫(‪ )3‬אקרלוף סבור שדחיינות היא הרגל לא רצוי‬                                           ‫	‬
                  ‫(‪ )4‬הדחיינות היא תופעה מסתורית גם בעיני מי שאינם כלכלנים	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15