Page 10 - 0915
P. 10
מועד ספטמבר 2015 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
הכלכלן ג'ורג' אקרלוף מספר כי פעם היה עליו לשלוח חבילה לידיד ,אך הוא מצא עצמו דוחה שוב ושוב את ( )1
המשלוח .חוויות כאלה בוודאי מוכרות גם למי שאינם כלכלנים זוכי פרס נובל ,ובכל זאת בעיני אקרלוף הייתה
התופעה מסתורית" :בכל בוקר ,לאורך שמונה חודשים ,גמרתי אומר שלמחרת אשלח את החבילה" .לטענת
אקרלוף ,הדחיינות ,מלבד היותה הרגל רע ,היא גם סוג מעניין של אופן פעולה לא-רציונלי.
לפי תפיסה זו ,דחיינות היא מקרה פרטי של התופעה הרחבה המכונה "אקרסיה" (ביוונית :חולשת הרצון) - ( )5
מה שקורה כשאדם מחליט שהוא רוצה לעשות משהו ,ובכל זאת אינו עושה זאת .למשל ,הוא מתפתה לאכול ( )10
בארוחה עוגה ,אף שהחליט שיסתפק בסלט פֵּרות .בדחיינות ,האקרסיה באה לידי ביטוי בדחיית פעולה שאנחנו
חושבים שראוי שנעשה כעת ,גם אם אנו יודעים שבדחייתה נחמיר את מצבנו .מי שבוחר לדחות פעולה אחת
ולעשות בינתיים פעולה אחרת משום שלדעתו דרך זו טובה יותר לניצול הזמן אינו דחיין .הדחיינות מתאפיינת
בפער בין מה שאנו מבינים שעלינו לעשות לבין מה שאנחנו עושים בפועל ,ופער זה עשוי להסביר תכונה מפתיעה
שלה :אף שהדחיין נמנע ממטלות לא נעימות ,הדבר גורם לו סבל.
הסבר אחד לפער הזה מציע הכלכלן תומס שלינג במונח "האני המפוצל" .לפיו ,האדם המתכנן והאדם שאינו
מצליח להוציא את התכנית לפועל אינם בדיוק אותו אדם :אנו מורכבים מכמה "אני" ,ולעתים הם מתחרים זה ( )15
בזה על השליטה בנו .יש "אני" שהאינטרסים שלהם מכוונים לטווח הקצר ,למשל "אני" שמעוניין לצפות ( )20
בטלוויזיה ,ו"אני" שמטרותיהם מצויות בטווח הארוך ,כמו לימודים או עבודה .אלא שאם האינטרסים לטווח
הארוך מטבעם דחופים פחות ,כיצד הם מצליחים לפעמים לנצח? הפילוסוף דון רוס מנסה לפתור קושי זה
באמצעות הטענה שכל ה"אני" נוכחים תמיד ונתונים במשא ומתן כל העת .כך ,ה"אני" שרוצה לצפות בטלוויזיה
אינו רוצה רק לצפות בה עכשיו ,אלא גם להבטיח שיהיה אפשר לצפות בה בעתיד .לכן אפשר לשאת ולתת ּאתו:
אם נעבוד עכשיו ,יהיה לנו יותר זמן לצפות בטלוויזיה אחר כך .לפי הפרשנות הזו ,דחיינות היא תולדה של משא
ומתן שהשתבש.
הפתרון המתבקש לאקרסיה הוא אולי פיתוח כוח הרצון ,אבל רעיון האני המפוצל מעלה דווקא פתרון אחר :גיוס
אמצעים חיצוניים שיעזרו ל"אני" שמטרותיהם ייטיבו ִאתנו בטווח הארוך .דוגמה קלאסית לכך היא המעשה של ( )25
( )30
הגיבור היווני אודיסאוס כשעמדה ספינתו לעבור ליד אי הסירנות -נשים מיתולוגיות ששירתן המתוקה הייתה
מפתה את מלחי הספינות שעברו לידן ,עד שהללו היו קופצים מהן אל מותם .אודיסאוס ביקש מאנשיו לקשור
אותו לתורן הספינה מפני שידע שכשתתקרב הספינה לאי הסירנות ,הוא יתפתה לשירתן .הפסיכולוג דן אריאלי
מצא עדות לשימוש במנגנון כזה בהתמודדות עם דחיינות .במחקר שעשה הוצע לתלמידים בקורס אוניברסיטאי
לבחור בין הגשת שלוש העבודות הנדרשות בקורס עד סוף הסמסטר ,בכל מועד שירצו ,לבין הגשתן בשלושה
תאריכים קבועים לאורכו .לתלמידים הובהר שאם יאחרו בהגשה -לא תתקבל עבודתם .לכאורה יכלו
התלמידים רק להפסיד מהבחירה בשלושה תאריכים :גם מי שלא יבחר באפשרות זו יוכל להגיש את העבודות
במועדים אלו ,אך הוא יוכל גם להגיש אותן בסוף הסמסטר .למרות זאת בחרו רובם באפשרות המגבילה.
במקום לסמוך על עצמם ,הם הסתמכו על אמצעי חיצוני שיגרום להם לעשות את מה שחשבו שראוי לעשות.
השאלות
. 18איזו מן הטענות שלהלן אינה משתמעת מן הפסקה הראשונה?
( )1אקרלוף זכה בפרס נובל
( )2דחיית פעולות שוב ושוב היא חוויה מוכרת מאוד
( )3אקרלוף סבור שדחיינות היא הרגל לא רצוי
( )4הדחיינות היא תופעה מסתורית גם בעיני מי שאינם כלכלנים
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.