Page 8 - 0915
P. 8

‫מועד ספטמבר ‪2015‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

    ‫בארצות הברית נקבע לאחרונה בחקיקה שאין להסתמך על תוצאותיהן של בדיקות פוליגרף (גלאי שקר) אלא‬                    ‫‪.	12‬‬
‫לשם סינון לתפקידי ביטחון רגישים‪ .‬ואכן‪ ,‬כיום אסור לעסקים שם להשתמש בפוליגרף לבדיקת התאמה לעבודה‬

 ‫ואסור להם לפטר עובד ממקום עבודתו בשל סירובו להיבדק בפוליגרף‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬בעבר‪ ,‬אם בא הנאשם לידי‬
  ‫הסכם עם התביעה על בדיקה בפוליגרף של גרסתו‪ ,‬התוצאות היו קבילות בבית המשפט ביותר מעשרים מדינות‬

                           ‫בארה"ב‪ ,‬ואילו כיום בדיקת פוליגרף אינה יכולה עוד לשמש כלל כראיה בבית המשפט‪.‬‬

                  ‫איזה מהמשפטים שלהלן מתמצת את הפסקה באופן המדויק ביותר?‬                                          ‫	‬

                 ‫(‪ )1‬חוץ ממקרים חריגים‪ ,‬אסור להסתמך עוד על בדיקות פוליגרף בארצות הברית‬                                  ‫	‬
‫(‪ )2‬ביותר מעשרים מדינות בארצות הברית היה מותר עד לאחרונה לכפות על עובד בדיקת פוליגרף‬                                    ‫	‬
                                                                                                                        ‫	‬
                 ‫(‪ )3‬מערכת המשפט בארצות הברית היא הראשונה שאסרה את השימוש בפוליגרף‬                                      ‫	‬
                         ‫(‪ )4‬היום כמעט לא משתמשים בפוליגרף במערכת המשפט בארצות הברי 	ת‬

‫‪“ .	13‬הינשוף של מינרווה"‪ ,‬כתב הפילוסוף פרידריך ֵהגֶל על סמלה של אלת החוכמה הרומית‪“ ,‬מעופף רק בחשכת בין‬

         ‫הערביים"‪ ,‬ובכך התכוון לומר שאנו יכולים לתפוס את מלוא משמעותו של אירוע היסטורי רק בדיעבד‪.‬‬

                  ‫אם נרחיב את המשל של הגל‪ ,‬נוכל לומר ש"שעות היום" משולות ‪-‬‬                                        ‫	‬

                  ‫(‪ )1‬לזמן שהאירוע ההיסטורי מתרחש בו‬                                                                    ‫	‬
                                       ‫(‪ )2‬לחוכמה הרומית‬

                  ‫(‪ )3‬לבחינת משמעותו של אירוע היסטורי‬
                               ‫(‪ )4‬לאירוע ההיסטורי עצמו‬

                                                                              ‫בספר "תולדות הלומברדים" נכתב‪:‬‬       ‫‪	.14‬‬
‫כי אמנם היו הלומברדים חדורי רוח של אי‪-‬סובלנות יבואו אמרותיהם ויעידו‪" :‬מי שאינו לומברדי‪ ,‬לא יעמדו‬
                                                                                                                      ‫	‬
                                                                                               ‫לו זכויות כלשהן"‪.‬‬
                                                                                                                          ‫	‬
                     ‫איזו מן הטענות המוצעות מציגה באופן המדויק ביותר את הרעיון המובע במשפט שלעיל?‬
                                                                                                                      ‫	‬

        ‫(‪ )1‬התבטאויותיהם של הלומברדים‪ ,‬ובהן הטענה שאיש מלבדם אינו זכאי לזכויות כלשהן‪ ,‬מצביעות על‬                    ‫	‬
                                                                                          ‫אי‪-‬סובלנותם הרב 	ה‬      ‫	‬

‫(‪ )2‬האומנם לא היו הלומברדים סובלניים? מ ִאמרתם‪ ,‬ולפיה רק הלומברדים ראויים לזכויות‪ ,‬אי‪-‬אפשר להסיק‬
                                                                                                          ‫זאת‬

  ‫(‪ )3‬אי‪-‬אפשר להביא את ִאמרתם של הלומברדים‪ ,‬ולפיה מי שאינו לומברדי אינו זכאי לזכויות כלשהן‪ ,‬כראיה‬
                                                                                               ‫לאי‪-‬סובלנותם‬

       ‫(‪ )4‬הלומברדים אמרו שמי שאינו לומברדי אינו זכאי לזכויות כלשהן לא רק משום שהיו חדורים רוח של‬
                                                                                                  ‫אי‪-‬סובלנות	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13