Page 55 - 0913
P. 55
מועד אוקטובר 2013
דוגמה לחיבור שרמתו בינונית
מערכת החינוך בישראל הינה אחת המרכזיות בישראל .במסגרתה של זו, 1
לומדים אלפי תלמידים ותלמידות ברחבי הארץ אשר עתידם והשכלתם מושפעים 5
במידה רבה על ידי החינוך הניתן להם בבתי הספר .לפני שנים אחדות עלתה
הצעה לקבוע את שכרם של המורים לא רק לפי הוותק שלהם ,תפקידם והשכלתם,
כפי שנעשה עד אז ,אלא גם לפי קריטריונים המודדים את איכות ההוראה
שלהם ,בנוסף הוצע שמורים יתוגמלו על שיפור בהישגי תלמידיהם .לטעמי שינוי זה,
אינו יביא תועלת למערכת החינוך אלא עלול לפגוע בה ,ובהמשך אפרט מדוע.
ראשית ,תגמול של מורים מסוימים בשונה ממורים אחרים מהווה פגיעה באחת 10
הזכויות הבסיסיות של אזרחים במדינה דמוקרטית -הזכות לשוויון .במידה
והצעה זו תתקבל ,חלק מהמורים יתוגמלו על ידי משרד החינוך ובכך יווצר פער
בין המורים המתוגמלים על עשיתיהם לבין אלה שלא .פער שוווני שכזה בין סגל
המורים עלול להיות בעוכריה של מערכת החינוך ולכן לדעתי אין לישם הצעה זו.
שנית ,נשאלת השאלה כיצד יהיה ניתן להבדיל את המורים הזכאים לתגמול מבין 15
שאר הסגל? מה יקרה במצב בו הסגל כולו ברמה גבוהה? הרי תגמול של כולם 20
עשוי להיות בעייתי מבחינה כלכלית .יתרה מזאת ,ההחלטה על בחירת המורים
הראויים הייתה תלויה בעיני המתבונן .מחד ,מורה מסוים ואמין כי הוא זכאי
לקידום על פי ציוניים הגבוהים של תלמידיו ומאידך ,יטען מורה אחר שלו מגיע
תגמול בעקבות הערכים החשובים שמטמיע הנ"ל בתלמידיו באמצעות שיעורים
יוצאי דופן וההשקעה הרבה של המורה בתלמידיו .הקריטריונים לבחירת
המורה רחבים ביותר ועלולים לייצר התנגדויות וחילוקי דעות בקרב סגל
ההוראה.
המתנגדים לדעתי יטענו כי קביעת השכר באופן של תגמולי המורים על פי איכות 25
הוראתם תעודד מצויינות בתחום ההוראה ,תדרבן את המורים להשקיע יותר
בעבודתם ותמשוך למקצוע אנשים איכותיים .לדידי טענות אלה אינן מבוססות
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
54

