Page 55 - 0913
P. 55

‫מועד אוקטובר ‪2013‬‬                                                               ‫	‬

                   ‫דוגמה לחיבור שרמתו בינונית‬

     ‫מערכת החינוך בישראל הינה אחת המרכזיות בישראל‪ .‬במסגרתה של זו‪,‬‬           ‫‪1‬‬
 ‫לומדים אלפי תלמידים ותלמידות ברחבי הארץ אשר עתידם והשכלתם מושפעים‬          ‫‪5‬‬
  ‫במידה רבה על ידי החינוך הניתן להם בבתי הספר‪ .‬לפני שנים אחדות עלתה‬
‫הצעה לקבוע את שכרם של המורים לא רק לפי הוותק שלהם‪ ,‬תפקידם והשכלתם‪,‬‬

     ‫כפי שנעשה עד אז‪ ,‬אלא גם לפי קריטריונים המודדים את איכות ההוראה‬
 ‫שלהם‪ ,‬בנוסף הוצע שמורים יתוגמלו על שיפור בהישגי תלמידיהם‪ .‬לטעמי שינוי זה‪,‬‬

     ‫אינו יביא תועלת למערכת החינוך אלא עלול לפגוע בה‪ ,‬ובהמשך אפרט מדוע‪.‬‬

 ‫ראשית‪ ,‬תגמול של מורים מסוימים בשונה ממורים אחרים מהווה פגיעה באחת‬          ‫‪10‬‬
 ‫הזכויות הבסיסיות של אזרחים במדינה דמוקרטית ‪ -‬הזכות לשוויון‪ .‬במידה‬
‫והצעה זו תתקבל‪ ,‬חלק מהמורים יתוגמלו על ידי משרד החינוך ובכך יווצר פער‬
 ‫בין המורים המתוגמלים על עשיתיהם לבין אלה שלא‪ .‬פער שוווני שכזה בין סגל‬
 ‫המורים עלול להיות בעוכריה של מערכת החינוך ולכן לדעתי אין לישם הצעה זו‪.‬‬

‫שנית‪ ,‬נשאלת השאלה כיצד יהיה ניתן להבדיל את המורים הזכאים לתגמול מבין‬        ‫‪15‬‬
 ‫שאר הסגל? מה יקרה במצב בו הסגל כולו ברמה גבוהה? הרי תגמול של כולם‬          ‫‪20‬‬
 ‫עשוי להיות בעייתי מבחינה כלכלית‪ .‬יתרה מזאת‪ ,‬ההחלטה על בחירת המורים‬
 ‫הראויים הייתה תלויה בעיני המתבונן‪ .‬מחד‪ ,‬מורה מסוים ואמין כי הוא זכאי‬

    ‫לקידום על פי ציוניים הגבוהים של תלמידיו ומאידך‪ ,‬יטען מורה אחר שלו מגיע‬
   ‫תגמול בעקבות הערכים החשובים שמטמיע הנ"ל בתלמידיו באמצעות שיעורים‬

      ‫יוצאי דופן וההשקעה הרבה של המורה בתלמידיו‪ .‬הקריטריונים לבחירת‬
       ‫המורה רחבים ביותר ועלולים לייצר התנגדויות וחילוקי דעות בקרב סגל‬

                                                             ‫ההוראה‪.‬‬

‫המתנגדים לדעתי יטענו כי קביעת השכר באופן של תגמולי המורים על פי איכות‬       ‫‪25‬‬
‫הוראתם תעודד מצויינות בתחום ההוראה‪ ,‬תדרבן את המורים להשקיע יותר‬

  ‫בעבודתם ותמשוך למקצוע אנשים איכותיים‪ .‬לדידי טענות אלה אינן מבוססות‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬

                       ‫‪54‬‬
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60