Page 15 - index
P. 15

‫מועד קיץ ‪2024‬‬                          ‫‪- 14 -‬‬                       ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                                                                                   ‫הוראות לשאלות ‪:11-9‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫‪ ,‬חוקרים העוסקים במדע המדינה‬  ‫‪ 	.9‬רבים מהעוסקים בתקשורת מסכימים כי כלי ביטוי ‪.‬‬

                                                       ‫טוענים כי אמצעי ביטוי זה מייצג ‪.‬‬

                    ‫(‪ )	1‬ספרות תעמולה משמשת ‪ /‬לשלטון רודני ‪ /‬בדומה לכך ‪ /‬את קולם של המוני העם‬
‫(‪ )	2‬העיתונות הפופולרית חיונית כ‪ / -‬לכל שכבות הציבור ‪ /‬עם זאת ‪ /‬בפועל רק שכבות חברתיות המקורבות‬

                                                                                                     ‫לשלטון‬

                       ‫(‪ 	)3‬משאל עם אינו יעיל כ‪ / -‬להמוני העם ‪ /‬בהתאם לכך ‪ /‬את כל שכבות הציבור‬
  ‫(‪ 	)4‬בחירות חשאיות משמשות ‪ /‬לכלל התושבים במדינה ‪ /‬בניגוד אליהם ‪ /‬עקרונות דמוקרטיים אמיתיים‬

‫לבחון מחדש את השקפותיו ולשנותן‪ ,‬ואילו‬  ‫המדינאי גילון עבר שינוי מפליג במרוצת חייו‪ :‬בצעירותו‬                      ‫‪.	10‬‬

‫להתבצר בעיקשות בנוסחאות מאובנות‪ .‬אין פלא שנאמר עליו כי הוא‬  ‫‪ ,‬והוא‬  ‫בבגרותו השקפותיו‬

                                                                    ‫נהפך ‪.‬‬

               ‫(‪ 	 )1‬מיאן בתוקף ‪ /‬המוצקות כאילו ניתכו לנוזל ‪ /‬הפסיק ‪ /‬מלַ ָבּה זורמת לבזלת קשה‬
                         ‫(‪ 	 )2‬תמיד גילה נכונות ‪ /‬התקבעו ‪ /‬לא הוסיף ‪ /‬מלַ ָבּה זורמת לבזלת קשה‬
                                  ‫(‪ 	 )3‬לא חדל ‪ /‬כאילו נקרשו ‪ /‬החל ‪ /‬מבזלת קשה ללַ ָבּה זורמת‬
                       ‫(‪ 	 )4‬סירב ‪ /‬המוצקות כאילו ניתכו לנוזל ‪ /‬חדל ‪ /‬מבזלת קשה ללַ ָבּה זורמת	‬

               ‫שכל מה שציון אמר עד עתה התברר כ לחלוטין‪ ,‬דוד שלא ציון‪.‬‬                                           ‫‪	.11‬‬

                            ‫(‪ 	)1‬מכיוון ‪ /‬מדויק ‪ /‬אינו יכול ‪ /‬להטיל ספק בדבריו של‬
               ‫(‪ 	)2‬אף ‪ /‬מדויק ‪ /‬מרגיש שיש לו סיבות טובות ‪ /‬להטיל ספק בדבריו של‬

                                            ‫(‪ 	)3‬אף ‪ /‬שגוי ‪ /‬אינו יכול ‪ /‬לבטוח ב‪-‬‬
                                         ‫(‪ )	4‬מכיוון ‪ /‬שגוי ‪ /‬אינו יכול ‪ /‬לבטוח ב‪	-‬‬

‫אריאל קרא בעיתון כי בכתבי עת מדעיים פורסמו עשרות מחקרים המצביעים על קשר בין שתייה מרובה של תה‬                   ‫‪.	12‬‬
  ‫ורדים לבין הטבה בבריאות‪ ,‬ורק שני מחקרים שבהם לא נמצא קשר כזה‪ .‬הוא הסיק מכך שאם ירבה בשתיית‬
                                                                                      ‫תה ורדים‪ ,‬תשתפר בריאותו‪.‬‬

                                       ‫איזה מן הנתונים שלהלן אינו מחליש את מסקנתו?‬                              ‫	‬

                                      ‫(‪ 	)1‬חוקרים נוטים לגנוז מחקרים שלא הוכח בהם הקשר שביקשו למצוא‬
 ‫(‪ 	)2‬את רוב המחקרים שבהם נמצא קשר בין שתיית התה לבין הטבה בבריאות מימנו יצרני תה ורדים‪ ,‬והדבר‬

                                                                                 ‫מעיב על אמינות המחקרים‬
‫(‪ 	)3‬המחקרים שלא נמצא בהם קשר בין שתיית התה לבין הטבה בבריאות התפרסמו בכתבי עת מהימנים יותר‬

                                               ‫מאלה שבהם התפרסמו המחקרים שכן נמצא בהם קשר כזה‬
 ‫(‪ )	4‬המחקרים שלא נמצא בהם קשר בין שתיית התה לבין הטבה בבריאות נערכו לפני המחקרים שנמצא בהם‬

                                                                                                    ‫קשר כז 	ה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20