Page 19 - index
P. 19

‫מועד קיץ ‪2024‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

  ‫‪ .	19‬קלאודיו‪ ,‬משורר מתקופת הרנסנס‪ ,‬הרבה לשלב בשיריו דימויים ההולמים את טענתה של סולסברי המוצגת‬

             ‫בפסקה השנייה‪ .‬איזו משורות השיר הבאות היא המתאימה ביותר להיות שורה הלקוחה משיריו?‬

                                                                 ‫(‪ 	)1‬האדם יושב‪ ,‬מהרהר‪ ,‬הנמר טורף ורץ מהר‬
                                                                  ‫(‪ 	)2‬האדם בבית מסתתר‪ ,‬כי הנמר חזק יותר	‬
                                                             ‫(‪ )	3‬האדם בחרב מאס‪ ,‬כי איש הכנסייה עליו כעס‬
                                                                 ‫(‪ )	4‬האדם דוהר לארוחה‪ ,‬והיונה בשובך בוכה	‬

                    ‫‪ .	20‬איזו מן הטענות הבאות משתמעת מדבריו של ארסמוס‪ ,‬המובאים בפסקה השלישית?‬

                                                                  ‫(‪ 	)1‬האדם גורם אומללות וסבל לבעלי החיים‬
                                                                        ‫(‪ 	)2‬אין בכוחו של המדע לסייע לאדם 	‬

                                               ‫(‪ )	3‬בעלי החיים הם יצורים תבוניים‪ ,‬ואפשר שיש להם גם שפה‬
                                                              ‫(‪ )	4‬דווקא התכונות הייחודיות לאדם הן בעוכרי	ו‬

                         ‫‪ .	21‬הפרודיה של ג'לי‪ ,‬הנזכרת בפסקה השלישית‪ ,‬באה לקרוא תיגר על התפיסה ש‪-‬‬

                                                            ‫(‪ 	)1‬תבונתו של האדם היא מקור לאומללות ולסבל‬
                                                             ‫(‪ 	)2‬בין בני האדם ובין בעלי החיים יש גבול ברור	‬

                                                                  ‫(‪ 	)3‬בעלי החיים נבראו כדי לשרת את האדם‬
                                                             ‫(‪ 	)4‬האדם הוא יצור עליון ביחס ליצורים האחרי 	ם‬

                                 ‫‪ .	22‬דברי ליאונרדו דה‪-‬וינצ'י מובאים בפסקה הרביעית כדוגמה לטענה ש‪-‬‬

                                                  ‫(‪ 	)1‬בתקופת הרנסנס נעלמה הביקורת של הכנסייה על הציד‬
                            ‫(‪ 	)2‬בתקופת הרנסנס היו שחלקו על ביקורתה של הכנסייה על התנהגות האצילים	‬

                                   ‫(‪ 	)3‬לא כל אנשי הרנסנס האמינו בתפיסתו של ארסמוס בנוגע לטבע האדם‬
                               ‫(‪ )	4‬בתקופת הרנסנס הושמעה ביקורת על הציד שלא נשענה על נימוקים דתיים	‬

                            ‫‪ .	23‬איזו מן האפשרויות הבאות מתארת את מבנה הקטע בצורה הטובה ביותר?‬

‫(‪ )	1‬תיאור תופעה היסטורית והסבר לתופעה ← הסבר חדש לתופעה וממצא היסטורי המחזק אותו ← טענה‬
                                             ‫הסותרת את ההשערות הקודמות והצעת הסבר אחר לתופעה‬

 ‫(‪ )	2‬תיאור תופעה היסטורית והסבר לתופעה ← הסברים חדשים לתופעה ← ביסוס ההסברים החדשים על‬
                  ‫ממצאים היסטוריים ← טענה המבטלת את כל ההסברים והצעת הסבר אחר לתופעה	‬

  ‫(‪ )	3‬תיאור תופעה היסטורית והסבר לתופעה ← טענות הסותרות את ההסבר וממצאים המחזקים כל אחת‬
                                                                    ‫	 מהן ← הסברים אחרים לתופעה‬

‫(‪ 	)4‬תיאור תופעה היסטורית והסבר לתופעה ← טענה הסותרת את ההסבר ← טענות היסטוריות הסותרות‬
   ‫את ההסבר ואת הטענה גם יחד ← טענה בת ימינו המתיישבת עם הטענות ההיסטוריות והסבר חדש‬
                                                                                                    ‫לתופעה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24