Page 10 - index
P. 10

‫מועד קיץ ‪2024‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                           ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

               ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫כשהיה אלונזו ְקלֵמֹונְס ילד‪ ,‬הוא נפל וספג חבטה עזה בראשו‪ .‬החבטה פגעה במוחו וגרמה לו למוגבלות שכלית‬       ‫(‪	)1‬‬
‫חמורה ולקשיים בדיבור‪ .‬עם זאת הוא החל לגלות כישרון מופלא לפיסול‪ :‬כך‪ ,‬למשל‪ ,‬הוא היה מסוגל להתבונן‬          ‫(‪	)5‬‬

  ‫בתמונה של סוס ובתוך חצי שעה לפסל העתק תלת‪-‬ממדי מפורט שלו‪ .‬מצב זה ‪ -‬שבו אדם הסובל ממגבלות‬
 ‫שכליות קשות מפגין כישרון יוצא דופן בתחום צר‪ ,‬כמו יכולת מוזיקלית או יכולת חישוב מתמטי ‪ -‬ידוע בשם‬
 ‫"תסמונת ָסוואנְט"‪ .‬ברוב המקרים תסמונת נדירה זו מּולדת‪ ,‬ומקרים של "תסמונת סוואנט נרכשת"‪ ,‬הנגרמת‬

                                                ‫עקב חבלת ראש או מחלה הפוגעת במוח‪ ,‬הם נדירים שבנדירים‪.‬‬

  ‫הפסיכיאטר דרֹולְד ְטֵרפְֶרט‪ ,‬מומחה לתסמונת סוואנט‪ ,‬מצא עניין רב במקרה של קלמונס וניסה להבין מה עומד‬       ‫	‬
       ‫בבסיסו ובבסיס מקרים דומים לו‪ .‬הוא נתקל במאמר של הנוירולוג ברוס מילר המתאר את סיפוריהם של‬          ‫(‪)	10‬‬

‫שנים עשר קשישים שהחלו להפגין כישורים אומנותיים מדהימים לראשונה בחייהם לאחר שלקו ב‪ - FTD-‬מחלה‬
         ‫הגורמת להידרדרות חמורה ביכולת החשיבה‪ ,‬בזיכרון ובשליטה העצמית‪ .‬מילר הסביר כי המחלה פוגעת‬

 ‫באזורים ספציפיים במחצית השמאלית של המוח שתפקידם לווסת את עיבוד המידע החזותי המגיע מן העיניים‪.‬‬
       ‫הפגיעה בוויסות הקלט החושי גורמת ל"שחרור מעצורים" כללי במוח‪ ,‬שחרור המתבטא באובדן שליטה על‬
                             ‫ההתנהגות‪ ,‬ובמקרים נדירים גם בהתרת הרסן מן הכישורים היצירתיים החבויים בו‪.‬‬

   ‫בחיפושיו מצא טרפרט תיעוד של עוד כעשרים מקרים של תסמונת סוואנט נרכשת‪ ,‬שנגרמו מסוגים אחרים של‬              ‫	‬
‫פגיעות מוחיות‪ ,‬ולאחר שבחן אותם הציע לתופעה הסבר כללי יותר מההסבר של מילר‪ .‬לדבריו‪ ,‬תסמונת סוואנט‬          ‫(‪)	15‬‬

     ‫נרכשת נובעת מכך שהמוח מפצה על הירידה ברמת הפעילות העצבית באזורים שנפגעו בכך שהוא מגביר את‬
‫הפעילות העצבית באזורים אחרים‪ .‬במחקרים נמצא כי אצל רוב הלוקים בתסמונת סוואנט נרכשת נפגעו אזורים‬
‫במחצית השמאלית של המוח‪ ,‬האחראית‪ ,‬בין השאר‪ ,‬לעיבוד קלט חושי‪ ,‬לשפה ולזיכרון‪ ,‬וגברה הפעילות העצבית‬

                                       ‫במחצית הימנית של המוח‪ ,‬שבה טמונות היצירתיות והיכולות האומנותיות‪.‬‬

    ‫ניסוי שערכו חוקרים מאוניברסיטת סידני חיזק את ההסבר של טרפרט‪ .‬בניסוי התבקשו נבדקים לפתור בזמן‬         ‫(‪)	20‬‬
 ‫קצוב חידה מאתגרת שפתרונה דורש יצירתיות ו"חשיבה מחוץ לקופסה"‪ ,‬ואיש מהם לא הצליח בכך‪ .‬לאחר תום‬

    ‫הזמן ניתנה לנבדקים הארכה בת דקות אחדות‪ ,‬ובמהלכה קיבלו מחצית מהנבדקים גירוי חשמלי המפחית את‬
 ‫הפעילות העצבית במחצית השמאלית של המוח ומגביר את הפעילות העצבית במחציתו הימנית‪ .‬בזמן ההארכה‬
‫הצליחו כארבעים אחוזים מנבדקים אלו לפתור את החידה‪ ,‬ואילו מקרב שאר הנבדקים עדיין לא פתר אותה איש‪.‬‬

    ‫לדברי טרפרט אפשר להסביר את היצירתיות הפתאומית שגילו הנבדקים בניסוי ואת הגאונות המדהימה של‬            ‫(‪)	25‬‬
‫הלוקים בתסמונת סוואנט נרכשת אם מניחים שבבני אדם חבויים כישורים מולדים‪ ,‬והלוקים בתסמונת סוואנט‬            ‫(‪)	30‬‬
‫נבדלים מאנשים אחרים ביכולתם להביא כישורים אלו לידי ביטוי‪ .‬האם בעתיד יהיה אפשר לעורר את הגאונות‬
‫הרדומה הזאת באמצעים טכנולוגיים? בניסוי הצליחו החוקרים לגרום לכך במידת‪-‬מה‪ ,‬אך במחיר פגיעה זמנית‬
‫בפעילות העצבית במחצית השמאלית של מוח הנבדקים‪ .‬אם כן‪ ,‬האתגר הניצב לפתחם של מדענים הוא להצליח‬

                                   ‫"להדליק" את הצד הימני והיצירתי של המוח בלי "לכבות" את צידו השמאלי‪.‬‬

                                                                              ‫השאלות‬

                        ‫‪ .	18‬בפסקה הראשונה "יכולת חישוב מתמטי" (שורה ‪ )4‬מופיעה כדוגמה ל‪-‬‬

                                 ‫(‪ 	)1‬תחום שחלק מהלוקים בתסמונת סוואנט מצטיינים בו במיוחד‬
                                                  ‫(‪ 	)2‬יכולת שנפגעת אצל הלוקים בתסמונת סוואנט‬

                                            ‫(‪ )	3‬תחום שקלמונס השתפר בו מאוד לאחר שנפגע מוחו‬
‫(‪ )	4‬יכולת המופיעה לעתים קרובות יחד עם יכולת מוזיקלית גבוהה אצל הלוקים בתסמונת סוואנט	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15