Page 10 - index
P. 10
מועד קיץ 2024 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
כשהיה אלונזו ְקלֵמֹונְס ילד ,הוא נפל וספג חבטה עזה בראשו .החבטה פגעה במוחו וגרמה לו למוגבלות שכלית ( )1
חמורה ולקשיים בדיבור .עם זאת הוא החל לגלות כישרון מופלא לפיסול :כך ,למשל ,הוא היה מסוגל להתבונן ( )5
בתמונה של סוס ובתוך חצי שעה לפסל העתק תלת-ממדי מפורט שלו .מצב זה -שבו אדם הסובל ממגבלות
שכליות קשות מפגין כישרון יוצא דופן בתחום צר ,כמו יכולת מוזיקלית או יכולת חישוב מתמטי -ידוע בשם
"תסמונת ָסוואנְט" .ברוב המקרים תסמונת נדירה זו מּולדת ,ומקרים של "תסמונת סוואנט נרכשת" ,הנגרמת
עקב חבלת ראש או מחלה הפוגעת במוח ,הם נדירים שבנדירים.
הפסיכיאטר דרֹולְד ְטֵרפְֶרט ,מומחה לתסמונת סוואנט ,מצא עניין רב במקרה של קלמונס וניסה להבין מה עומד
בבסיסו ובבסיס מקרים דומים לו .הוא נתקל במאמר של הנוירולוג ברוס מילר המתאר את סיפוריהם של () 10
שנים עשר קשישים שהחלו להפגין כישורים אומנותיים מדהימים לראשונה בחייהם לאחר שלקו ב - FTD-מחלה
הגורמת להידרדרות חמורה ביכולת החשיבה ,בזיכרון ובשליטה העצמית .מילר הסביר כי המחלה פוגעת
באזורים ספציפיים במחצית השמאלית של המוח שתפקידם לווסת את עיבוד המידע החזותי המגיע מן העיניים.
הפגיעה בוויסות הקלט החושי גורמת ל"שחרור מעצורים" כללי במוח ,שחרור המתבטא באובדן שליטה על
ההתנהגות ,ובמקרים נדירים גם בהתרת הרסן מן הכישורים היצירתיים החבויים בו.
בחיפושיו מצא טרפרט תיעוד של עוד כעשרים מקרים של תסמונת סוואנט נרכשת ,שנגרמו מסוגים אחרים של
פגיעות מוחיות ,ולאחר שבחן אותם הציע לתופעה הסבר כללי יותר מההסבר של מילר .לדבריו ,תסמונת סוואנט () 15
נרכשת נובעת מכך שהמוח מפצה על הירידה ברמת הפעילות העצבית באזורים שנפגעו בכך שהוא מגביר את
הפעילות העצבית באזורים אחרים .במחקרים נמצא כי אצל רוב הלוקים בתסמונת סוואנט נרכשת נפגעו אזורים
במחצית השמאלית של המוח ,האחראית ,בין השאר ,לעיבוד קלט חושי ,לשפה ולזיכרון ,וגברה הפעילות העצבית
במחצית הימנית של המוח ,שבה טמונות היצירתיות והיכולות האומנותיות.
ניסוי שערכו חוקרים מאוניברסיטת סידני חיזק את ההסבר של טרפרט .בניסוי התבקשו נבדקים לפתור בזמן () 20
קצוב חידה מאתגרת שפתרונה דורש יצירתיות ו"חשיבה מחוץ לקופסה" ,ואיש מהם לא הצליח בכך .לאחר תום
הזמן ניתנה לנבדקים הארכה בת דקות אחדות ,ובמהלכה קיבלו מחצית מהנבדקים גירוי חשמלי המפחית את
הפעילות העצבית במחצית השמאלית של המוח ומגביר את הפעילות העצבית במחציתו הימנית .בזמן ההארכה
הצליחו כארבעים אחוזים מנבדקים אלו לפתור את החידה ,ואילו מקרב שאר הנבדקים עדיין לא פתר אותה איש.
לדברי טרפרט אפשר להסביר את היצירתיות הפתאומית שגילו הנבדקים בניסוי ואת הגאונות המדהימה של () 25
הלוקים בתסמונת סוואנט נרכשת אם מניחים שבבני אדם חבויים כישורים מולדים ,והלוקים בתסמונת סוואנט () 30
נבדלים מאנשים אחרים ביכולתם להביא כישורים אלו לידי ביטוי .האם בעתיד יהיה אפשר לעורר את הגאונות
הרדומה הזאת באמצעים טכנולוגיים? בניסוי הצליחו החוקרים לגרום לכך במידת-מה ,אך במחיר פגיעה זמנית
בפעילות העצבית במחצית השמאלית של מוח הנבדקים .אם כן ,האתגר הניצב לפתחם של מדענים הוא להצליח
"להדליק" את הצד הימני והיצירתי של המוח בלי "לכבות" את צידו השמאלי.
השאלות
. 18בפסקה הראשונה "יכולת חישוב מתמטי" (שורה )4מופיעה כדוגמה ל-
( )1תחום שחלק מהלוקים בתסמונת סוואנט מצטיינים בו במיוחד
( )2יכולת שנפגעת אצל הלוקים בתסמונת סוואנט
( ) 3תחום שקלמונס השתפר בו מאוד לאחר שנפגע מוחו
( ) 4יכולת המופיעה לעתים קרובות יחד עם יכולת מוזיקלית גבוהה אצל הלוקים בתסמונת סוואנט
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

