Page 16 - index
P. 16

‫מועד קיץ ‪2024‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                       ‫שאלות ‪ 14-13‬נוגעות לנתון הבא‪:‬‬
               ‫בקופסה שישה חרוזים ‪ -‬שלושה אדומים ושלושה צהובים‪.‬‬

               ‫שימו לב‪ :‬בהשיבכם על שאלה‪ ,‬התעלמו מנתונים המופיעים בשאלה האחרת‪.‬‬

‫‪ .	13‬בעלי הקופסה קבעו כלל‪ :‬בכל סידור של החרוזים‪ ,‬כל חרוז אדום צמוד לחרוז צהוב אחד בדיוק‪.‬‬

    ‫ששת החרוזים מסודרים בשתי שורות נפרדות‪ ,‬ובכל אחת מהן שלושה חרוזים (ראו סרטוט)‪.‬‬

‫‪123‬‬            ‫באיזה מהמקומות הבאים לא יכול להימצא חרוז אדום?	‬                                             ‫	‬

‫‪456‬‬                    ‫(‪1	 	)1‬‬
                       ‫(‪	2 	)2‬‬
                       ‫(‪3	 )	3‬‬
                       ‫(‪4 )	4‬‬

‫‪ .	14‬שינו את הכלל‪ :‬מעתה‪ ,‬בכל סידור של החרוזים‪ ,‬כל חרוז אדום יהיה בדיוק בין שני חרוזים צהובים‪.‬‬

               ‫באיזה מבנה אפשר לסדר את ששת החרוזים כעת	?‬                                                   ‫	‬

                                                              ‫(‪ 	)1‬מעגל אח 	ד‬
                                                             ‫(‪ 	)2‬שורה אחת	‬
                      ‫(‪ 	)3‬שתי שורות נפרדות בנות שלושה חרוזים כל אח 	ת‬
               ‫(‪ )	4‬אי אפשר לסדר את החרוזים במבנה העונה	על הכלל	‬

‫במאמר נכתב‪" :‬המתודה המדעית היא שיטה תיאורית בלבד‪ :‬מטרתה לצבור ידע על העולם‪ ,‬אך ִמיֶדע זה עצמו אי‬           ‫‪.	15‬‬
   ‫אפשר להסיק שום חיוב מוסרי ושום איסור מוסרי‪ .‬אם כן‪ ,‬אומנם אמת היא כי המצאות רבות‪ ,‬כמו ההנדסה‬

‫הגנטית ופצצת האטום‪ ,‬לא היו באות לעולם אלמלא הישגי המדע; ברם אין הדבר מצדיק את הטענה שיש לייחס‬
                              ‫משנה תוקף לעמדתם של מדענים בדיון המוסרי על השימוש הראוי בהמצאות אלו‪".‬‬

               ‫איזו מהטענות הבאות מסכמת את הטיעון שבפסקה באופן הטוב ביותר?‬                                 ‫	‬

  ‫(‪ 	)1‬מכיוון שמדענים עוסקים בתיאור העולם‪ ,‬ולא בתורת המוסר‪ ,‬הם נוטים שלא להקנות לשיקולים מוסריים‬
                                                                                   ‫מקום מרכזי דיו בעבודתם‬

 ‫(‪ 	)2‬לשאלה איזה שימוש יש לעשות בפיתוחים טכנולוגיים חדישים יש פנים מוסריים נוסף על הפנים המדעיים‪,‬‬
                                                                    ‫ולפיכך אין להותירה בידי המדענים בלבד‬

  ‫(‪ 	)3‬אף שאי אפשר להסיק מסקנות מוסריות ִמיֶדע מדעי‪ ,‬למדענים יש זכות להשתתף בהכרעה כיצד להשתמש‬
                                                           ‫בהמצאותיהם‪ ,‬וזאת מתוקף היותן פירות עבודתם‬

‫(‪ 	)4‬אין סיבה שלעמדתם של אנשי מדע יהיה משקל מיוחד בדיון האתי הנוגע לשימוש בהמצאותיהם‪ ,‬שכן המדע‬
                                                                           ‫והמוסר הם מערכות נפרדות זו מזו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21