Page 16 - index
P. 16
מועד קיץ 2024 - 15 - חשיבה מילולית -פרק שני
שאלות 14-13נוגעות לנתון הבא:
בקופסה שישה חרוזים -שלושה אדומים ושלושה צהובים.
שימו לב :בהשיבכם על שאלה ,התעלמו מנתונים המופיעים בשאלה האחרת.
. 13בעלי הקופסה קבעו כלל :בכל סידור של החרוזים ,כל חרוז אדום צמוד לחרוז צהוב אחד בדיוק.
ששת החרוזים מסודרים בשתי שורות נפרדות ,ובכל אחת מהן שלושה חרוזים (ראו סרטוט).
123 באיזה מהמקומות הבאים לא יכול להימצא חרוז אדום?
456 (1 )1
( 2 )2
(3 ) 3
(4 ) 4
. 14שינו את הכלל :מעתה ,בכל סידור של החרוזים ,כל חרוז אדום יהיה בדיוק בין שני חרוזים צהובים.
באיזה מבנה אפשר לסדר את ששת החרוזים כעת ?
( )1מעגל אח ד
( )2שורה אחת
( )3שתי שורות נפרדות בנות שלושה חרוזים כל אח ת
( ) 4אי אפשר לסדר את החרוזים במבנה העונה על הכלל
במאמר נכתב" :המתודה המדעית היא שיטה תיאורית בלבד :מטרתה לצבור ידע על העולם ,אך ִמיֶדע זה עצמו אי . 15
אפשר להסיק שום חיוב מוסרי ושום איסור מוסרי .אם כן ,אומנם אמת היא כי המצאות רבות ,כמו ההנדסה
הגנטית ופצצת האטום ,לא היו באות לעולם אלמלא הישגי המדע; ברם אין הדבר מצדיק את הטענה שיש לייחס
משנה תוקף לעמדתם של מדענים בדיון המוסרי על השימוש הראוי בהמצאות אלו".
איזו מהטענות הבאות מסכמת את הטיעון שבפסקה באופן הטוב ביותר?
( )1מכיוון שמדענים עוסקים בתיאור העולם ,ולא בתורת המוסר ,הם נוטים שלא להקנות לשיקולים מוסריים
מקום מרכזי דיו בעבודתם
( )2לשאלה איזה שימוש יש לעשות בפיתוחים טכנולוגיים חדישים יש פנים מוסריים נוסף על הפנים המדעיים,
ולפיכך אין להותירה בידי המדענים בלבד
( )3אף שאי אפשר להסיק מסקנות מוסריות ִמיֶדע מדעי ,למדענים יש זכות להשתתף בהכרעה כיצד להשתמש
בהמצאותיהם ,וזאת מתוקף היותן פירות עבודתם
( )4אין סיבה שלעמדתם של אנשי מדע יהיה משקל מיוחד בדיון האתי הנוגע לשימוש בהמצאותיהם ,שכן המדע
והמוסר הם מערכות נפרדות זו מזו
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

