Page 18 - index
P. 18

‫מועד קיץ ‪2023‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                   ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                       ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

  ‫פרידריך ניטשה‪ ,‬הוגה הדעות בן המאה ה‪ ,19-‬ידוע כאחד המבקרים הגדולים שקמו לדת הנוצרית‪ .‬ניטשה טען‬           ‫(‪)	1‬‬
        ‫כי אמונותיהם של בני האדם ומה שהם תופסים כאמיתות אינן אלא מכלול של פרספקטיבות‪ ,‬נקודות של‬           ‫(‪	)5‬‬
       ‫הסתכלות פרשנית על העולם‪ .‬לטענתו‪ ,‬חוסנן של אמונות מקובלות מקורו בעובדה שהן יוצרות תחושה של‬         ‫(‪)	10‬‬

   ‫יציבות וביטחון בעולם‪ .‬לדבריו‪ ,‬העובדה שהאדם תופס את שיפוטיו ואת האמונות המקובלות עליו כאילו הם‬
   ‫אובייקטיביים‪ ,‬מקורה בצורך שלו למצוא סדר‪ ,‬משען וביטחון ְבּעולם שהוא בעיקרו נטול סדר‪ .‬כלומר‪ ,‬ניטשה‬
‫מכיר בחשיבותן של אמונות אלה בכל הנוגע לקיום חיי אנוש‪ ,‬אך יחד עם זאת אין הוא מייחס להן ערך של אמת‪.‬‬

      ‫יתר על כן‪ ,‬הוא מכנה אותן “משפטים כוזבים“‪ ,‬אך זאת לא משום שהוא מנגיד אותן למשפטים לא כוזבים‬
‫כלשהם או לאמת אובייקטיבית כלשהי הקיימת בעולם‪ .‬ניטשה משתמש בשם התואר “כוזב“ מכיוון שלדעתו בני‬

      ‫האדם אינם יכולים לתאר את העולם כמות שהוא‪ ,‬וכאשר הם מנסים לעשות זאת הם בהכרח מביאים לידי‬
                                                             ‫ביטוי את דרך הסתכלותם‪ ,‬את הפרספקטיבה שלהם‪.‬‬

‫ניטשה אינו מגנה את הנצרות על שהיא משמיעה משפטי כזב‪ ,‬שהרי לטענתו כל המשפטים שהאדם משתמש בהם‪,‬‬                 ‫	‬
         ‫ובכלל זה דבריו שלו‪ ,‬הם כאלה‪ .‬הביקורת של ניטשה על הנצרות מתבססת על הבחנה בין שני סוגים של‬        ‫(‪	)15‬‬

 ‫פרספקטיבות‪ :‬פרספקטיבות המודעות לעובדה שהן פרספקטיבות בלבד‪ ,‬ופרספקטיבות הנעדרות מודעות עצמית‪,‬‬
     ‫המניחות שדרך תפיסתן מביעה את האמת האחת והיחידה‪ .‬לטענתו‪ ,‬הנצרות נמנית עם הסוג השני‪ .‬לדבריו‪,‬‬

   ‫הנצרות היא פרספקטיבה עיוורת שאינה יודעת‪ ,‬ואף אינה רוצה לדעת‪ ,‬את טיבה‪ ,‬ותחת זאת היא טוענת לכתר‬
  ‫האמת המוחלטת‪ .‬לפיכך‪ ,‬היא מגנה כל מה ששונה ממנה‪ .‬בכך הנצרות נהפכת לאויבת האומנות‪ ,‬שכן זו‪ ,‬אולי‬
  ‫יותר מכל פרספקטיבה אחרת‪ ,‬מודעת לדבר היותה פרספקטיבה בלבד‪ ,‬זווית ראייה אחת מני רבות‪ .‬לפי ניטשה‪,‬‬

    ‫האומנות נחשבת לאויבת בעיני הנצרות משום שאין היא יכולה להכיר בנורמה מחייבת באורח מוחלט‪ .‬בעיני‬
                  ‫האומנות הכול אפשרי‪ ,‬ולפיכך אי אפשר‪ ,‬לדעתה‪ ,‬לקדש פרספקטיבות מסוימות ולשלול אחרות‪.‬‬

  ‫ניטשה הכיר בעובדה שאין ביכולתו לשכנע עד תום בצדקת מאבקו בנצרות‪ .‬כדי שיעלה בידו לעשות זאת‪ ,‬הוא‬          ‫(‪	)20‬‬
‫היה חייב להניח שיש לקבל ללא עוררין את תמונת העולם שהוא מציג‪ ,‬אך לנוכח הנחתו שלו‪ ,‬קבלה כזאת תהיה‬          ‫(‪)	25‬‬
‫בה משום סתירה פנימית‪ .‬הוא הכיר אפוא בעובדה שאי אפשר למעשה להשעין את הביקורת שלו נגד הנצרות על‬
  ‫יסודות מבוססים מבחינה הגיונית‪ .‬בתמונת העולם שהוא מציג יש לראות הצעה לתפיסת המציאות‪ ,‬ולא טענה‬

  ‫על מהות המציאות‪ .‬הצעה כזאת אינה מציגה עולם בהיר ורציונלי שהסדר והתכנון שולטים בו‪ .‬עם זאת‪ ,‬היא‬
      ‫מציגה אפשרות לחיים של סובלנות‪ ,‬חיים שהם נטולי ַקנָאּות ומשום כך גילויי אלימות פחות שכיחים בהם‪.‬‬

                                                                            ‫השאלות‬

                            ‫‪“ 	.18‬יחד עם זאת“ (שורה ‪ ,)6‬כלומר אף שניטשה מכיר בעובדה ש‪-‬‬

                                                       ‫(‪ 	)1‬אמונות אלה נטולות ערך של אמת‬
               ‫(‪ 	)2‬אמונות אלה מקנות תחושות של סדר וביטחון לבני האדם שמאמינים בה	ן‬

                    ‫(‪ )	3‬מרבית בני האדם אינם רואים באמונות אלה אמיתות אובייקטיביות‬
               ‫(‪ )	4‬חשיבותן של אמונות אלה בכל הנוגע לקיום חיים אנושיים מוטלת בספ 	ק‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23