Page 18 - index
P. 18
מועד קיץ 2023 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
פרידריך ניטשה ,הוגה הדעות בן המאה ה ,19-ידוע כאחד המבקרים הגדולים שקמו לדת הנוצרית .ניטשה טען () 1
כי אמונותיהם של בני האדם ומה שהם תופסים כאמיתות אינן אלא מכלול של פרספקטיבות ,נקודות של ( )5
הסתכלות פרשנית על העולם .לטענתו ,חוסנן של אמונות מקובלות מקורו בעובדה שהן יוצרות תחושה של () 10
יציבות וביטחון בעולם .לדבריו ,העובדה שהאדם תופס את שיפוטיו ואת האמונות המקובלות עליו כאילו הם
אובייקטיביים ,מקורה בצורך שלו למצוא סדר ,משען וביטחון ְבּעולם שהוא בעיקרו נטול סדר .כלומר ,ניטשה
מכיר בחשיבותן של אמונות אלה בכל הנוגע לקיום חיי אנוש ,אך יחד עם זאת אין הוא מייחס להן ערך של אמת.
יתר על כן ,הוא מכנה אותן “משפטים כוזבים“ ,אך זאת לא משום שהוא מנגיד אותן למשפטים לא כוזבים
כלשהם או לאמת אובייקטיבית כלשהי הקיימת בעולם .ניטשה משתמש בשם התואר “כוזב“ מכיוון שלדעתו בני
האדם אינם יכולים לתאר את העולם כמות שהוא ,וכאשר הם מנסים לעשות זאת הם בהכרח מביאים לידי
ביטוי את דרך הסתכלותם ,את הפרספקטיבה שלהם.
ניטשה אינו מגנה את הנצרות על שהיא משמיעה משפטי כזב ,שהרי לטענתו כל המשפטים שהאדם משתמש בהם,
ובכלל זה דבריו שלו ,הם כאלה .הביקורת של ניטשה על הנצרות מתבססת על הבחנה בין שני סוגים של ( )15
פרספקטיבות :פרספקטיבות המודעות לעובדה שהן פרספקטיבות בלבד ,ופרספקטיבות הנעדרות מודעות עצמית,
המניחות שדרך תפיסתן מביעה את האמת האחת והיחידה .לטענתו ,הנצרות נמנית עם הסוג השני .לדבריו,
הנצרות היא פרספקטיבה עיוורת שאינה יודעת ,ואף אינה רוצה לדעת ,את טיבה ,ותחת זאת היא טוענת לכתר
האמת המוחלטת .לפיכך ,היא מגנה כל מה ששונה ממנה .בכך הנצרות נהפכת לאויבת האומנות ,שכן זו ,אולי
יותר מכל פרספקטיבה אחרת ,מודעת לדבר היותה פרספקטיבה בלבד ,זווית ראייה אחת מני רבות .לפי ניטשה,
האומנות נחשבת לאויבת בעיני הנצרות משום שאין היא יכולה להכיר בנורמה מחייבת באורח מוחלט .בעיני
האומנות הכול אפשרי ,ולפיכך אי אפשר ,לדעתה ,לקדש פרספקטיבות מסוימות ולשלול אחרות.
ניטשה הכיר בעובדה שאין ביכולתו לשכנע עד תום בצדקת מאבקו בנצרות .כדי שיעלה בידו לעשות זאת ,הוא ( )20
היה חייב להניח שיש לקבל ללא עוררין את תמונת העולם שהוא מציג ,אך לנוכח הנחתו שלו ,קבלה כזאת תהיה () 25
בה משום סתירה פנימית .הוא הכיר אפוא בעובדה שאי אפשר למעשה להשעין את הביקורת שלו נגד הנצרות על
יסודות מבוססים מבחינה הגיונית .בתמונת העולם שהוא מציג יש לראות הצעה לתפיסת המציאות ,ולא טענה
על מהות המציאות .הצעה כזאת אינה מציגה עולם בהיר ורציונלי שהסדר והתכנון שולטים בו .עם זאת ,היא
מציגה אפשרות לחיים של סובלנות ,חיים שהם נטולי ַקנָאּות ומשום כך גילויי אלימות פחות שכיחים בהם.
השאלות
“ .18יחד עם זאת“ (שורה ,)6כלומר אף שניטשה מכיר בעובדה ש-
( )1אמונות אלה נטולות ערך של אמת
( )2אמונות אלה מקנות תחושות של סדר וביטחון לבני האדם שמאמינים בה ן
( ) 3מרבית בני האדם אינם רואים באמונות אלה אמיתות אובייקטיביות
( ) 4חשיבותן של אמונות אלה בכל הנוגע לקיום חיים אנושיים מוטלת בספ ק
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

