Page 14 - index
P. 14
מועד קיץ 2023 - 13 - חשיבה מילולית -פרק שני
. 5צמח :בוטניקה -
( )1שפה :בלשנות
( ) 2הוגה :פילוסופיה
( )3ציור :אומנות
( )4מבחנה :כימי ה
. 6גֵּז :פלך -
( )1קציר :רחיים
( ) 2בציר :יקב
( ) 3מסיק :שמן
( ) 4אסיף :מטע
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
בספטמבר 1967שונו חוקי התנועה בשוודיה והנהיגה עברה מצד שמאל של הכביש אל צד ימין .מהלך זה נועד . 7
לשפר את בטיחות הנסיעה ,שכן במרבית כלי הרכב בשוודיה היה ההגה מותקן בצד שמאל ,מבנה המותאם
לנהיגה בצד ימין של הכביש .ואכן ,בחודשים הראשונים אחרי המעבר ירד שיעור תאונות הדרכים בשוודיה
במידה ניכרת .ברם ,הירידה הייתה זמנית בלבד ,ומקץ שנתיים חזר שיעור תאונות הדרכים לרמתו הקודמת.
איזו מן הטענות הבאות היא המתאימה ביותר להסביר מדוע הירידה בשיעור תאונות הדרכים בשוודיה הייתה
זמנית?
( )1בשנת 1967החל להצטמצם הייבוא לשוודיה של מכוניות שההגה בהן מותקן בצד ימין ,ובשנת 1969הוא
פסק סופית
( )2הנהיגה בצד ימין אפשרה לנהגים לשבת בצד שמאל של המכונית ,וכך לראות את הכביש טוב יותר
( ) 3בשנת 1967הוחלט להעלות את מהירות הנסיעה המותרת באוטוסטרדות בשוודיה בעשרה קמ"ש
( )4הנהגים נזהרו במיוחד בתקופה שאחרי המעבר ,מפני שעדיין לא התרגלו לנהוג בצד ימין
נהוג לסווג את כלי הנשיפה בתזמורת לשתי קבוצות :כלי נשיפה מעץ ,כמו החלילית והקלרינט ,וכלי נשיפה .8
ממתכת ,כמו החצוצרה והטרומבון .כלי נשיפה מעץ מפיקים מגוון עשיר יותר של צלילים ,אבל עוצמת צליליהם
נמוכה .לעומתם ,כלי נשיפה ממתכת מפיקים צליל חזק ומלא ,אבל מגוון הצלילים שלהם דל .אדולף סאקס
ביקש ליצור כלי חדש שימזג את הטוב שבשני העולמות ,וכך יצר את הסקסופון הראשון.
על פי הפסקה ,איזה מצמדי התכונות שלהלן מאפיין את הסקסופון שיצר סאקס?
( ) 1עוצמת צליל גבוהה מעוצמת הצליל שמפיקים כלי נשיפה מעץ ,ומגוון צלילים עשיר ממגוון הצלילים
שמפיקים כלי נשיפה ממתכת
( ) 2עוצמת צליל גבוהה מעוצמת הצליל שמפיקים כלי נשיפה ממתכת ,ומגוון צלילים דומה למגוון הצלילים
שהם מפיקים
( )3עוצמת צליל דומה לעוצמת הצליל שמפיקים כלי נשיפה מעץ ,ומגוון צלילים עשיר ממגוון הצלילים שהם
מפיקים
( ) 4עוצמת צליל דומה לעוצמת הצליל שמפיקים כלי נשיפה מעץ ,ומגוון צלילים עשיר ממגוון הצלילים
שמפיקים כלי נשיפה ממתכ ת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

