Page 15 - index
P. 15
מועד קיץ 2023 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שני
אם איה היא "ציקה" של בלה ,ובלה היא "ציקה" של גלית ,אזי לא ייתכן שגלית היא "ציקה" של איה. .9
מה יכול להיות פירושה של "ציקה"?
( ) 1שותפה לדירה
( ) 2בת דודה
( ) 3אויבת
( ) 4אחיינית
. 10איש החינוך האמריקני רלף טיילר אמר" :בדרך כלל ,תלמידי בתי הספר מושפעים בלימודיהם מהעובדה שמישהו
צפוי להעריך אותם ,ואף המורים מושפעים בהוראתם מהעובדה שהם עתידים להעריך את התלמידים".
איזו מהטענות הבאות מבטאת באופן הטוב ביותר את כוונתו של טיילר?
( )1לאחר הערכת התלמידים ,הלמידה של התלמידים וההוראה של המורים משתנות
( ) 2העובדה שהתלמידים והמורים עומדים להיות מוערכים בעתיד משפיעה עליהם בהווה
( ) 3הידיעה שהמורים עתידים להעריך את התלמידים משפיעה על התלמידים ועל המורים כאחד
( )4העובדה שהתלמידים יודעים כי יוערכו משנה את האופן שבו הם לומדים ,ושינוי זה משפיע על הוראת
המורים
מדע המדינה רואה בהיסטוריונים חוקרים העוסקים בעבר בלי קשר להווה ,פועלים ללא תשתית מתודולוגית . 11
מסודרת ופשוט כותבים כרונולוגיה של אירועים .היסטוריונים טוענים נגד אנשי מדע המדינה כי הם בונים
תאוריות ללא ביסוס עובדתי היסטורי ומתיימרים לנבא אירועים עתידיים בשיטות מדעיות .בהקשר זה ראוי
להזכיר את דבריו של ההיסטוריון האנגלי ג'ון רוברט סילי" :היסטוריה ללא מדע המדינה אין לה פרי ,מדע
המדינה ללא היסטוריה אין לו שורש".
מה משתמע מדבריו של סילי בנוגע לדעתו על הביקורת שאנשי מדע המדינה וההיסטוריונים מטיחים אלה באלה?
( )1גם אם הביקורת מוצדקת ,למעשה אין הבדל גדול בין המחקר ההיסטורי ובין מדע המדינה
( ) 2הביקורת של שני הצדדים אינה רלוונטית משום שכיום חוקרים רבים משלבים בין שני התחומים
( )3גם ההיסטוריונים וגם אנשי מדע המדינה ראויים לביקורת ,אך לא מהסיבות שהם נוהגים לציין
( ) 4לביקורת משני הכיוונים יש בסיס ,ודווקא משום כך על אנשי שני התחומים לפעול בשיתוף פעול ה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

