Page 15 - index
P. 15

‫מועד קיץ ‪2023‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫אם איה היא "ציקה" של בלה‪ ,‬ובלה היא "ציקה" של גלית‪ ,‬אזי לא ייתכן שגלית היא "ציקה" של איה‪.‬‬                   ‫‪	.9‬‬
                                                                    ‫מה יכול להיות פירושה של "ציקה"?‬
                                                                                                             ‫	‬

                       ‫(‪ )	1‬שותפה לדירה‬
                            ‫(‪ )	2‬בת דודה‬
                              ‫(‪ )	3‬אויבת‬
                             ‫(‪ )	4‬אחיינית	‬

‫‪ .	10‬איש החינוך האמריקני רלף טיילר אמר‪" :‬בדרך כלל‪ ,‬תלמידי בתי הספר מושפעים בלימודיהם מהעובדה שמישהו‬

         ‫צפוי להעריך אותם‪ ,‬ואף המורים מושפעים בהוראתם מהעובדה שהם עתידים להעריך את התלמידים"‪.‬‬

               ‫איזו מהטענות הבאות מבטאת באופן הטוב ביותר את כוונתו של טיילר?‬                               ‫	‬

                      ‫(‪ 	)1‬לאחר הערכת התלמידים‪ ,‬הלמידה של התלמידים וההוראה של המורים משתנות‬
                 ‫(‪ )	2‬העובדה שהתלמידים והמורים עומדים להיות מוערכים בעתיד משפיעה עליהם בהווה‬
          ‫(‪ )	3‬הידיעה שהמורים עתידים להעריך את התלמידים משפיעה על התלמידים ועל המורים כאחד‬
‫(‪ )4‬העובדה שהתלמידים יודעים כי יוערכו משנה את האופן שבו הם לומדים‪ ,‬ושינוי זה משפיע על הוראת		‬

                                                                                                 ‫המורים	‬

‫מדע המדינה רואה בהיסטוריונים חוקרים העוסקים בעבר בלי קשר להווה‪ ,‬פועלים ללא תשתית מתודולוגית‬                ‫‪.	11‬‬
 ‫מסודרת ופשוט כותבים כרונולוגיה של אירועים‪ .‬היסטוריונים טוענים נגד אנשי מדע המדינה כי הם בונים‬

‫תאוריות ללא ביסוס עובדתי היסטורי ומתיימרים לנבא אירועים עתידיים בשיטות מדעיות‪ .‬בהקשר זה ראוי‬
  ‫להזכיר את דבריו של ההיסטוריון האנגלי ג'ון רוברט סילי‪" :‬היסטוריה ללא מדע המדינה אין לה פרי‪ ,‬מדע‬
                                                                        ‫המדינה ללא היסטוריה אין לו שורש"‪.‬‬

‫מה משתמע מדבריו של סילי בנוגע לדעתו על הביקורת שאנשי מדע המדינה וההיסטוריונים מטיחים אלה באלה?‬                   ‫	‬

       ‫(‪ 	)1‬גם אם הביקורת מוצדקת‪ ,‬למעשה אין הבדל גדול בין המחקר ההיסטורי ובין מדע המדינה‬
‫(‪ )	2‬הביקורת של שני הצדדים אינה רלוונטית משום שכיום חוקרים רבים משלבים בין שני התחומים‬
  ‫(‪ 	)3‬גם ההיסטוריונים וגם אנשי מדע המדינה ראויים לביקורת‪ ,‬אך לא מהסיבות שהם נוהגים לציין‬
‫(‪ )	4‬לביקורת משני הכיוונים יש בסיס‪ ,‬ודווקא משום כך על אנשי שני התחומים לפעול בשיתוף פעול 	ה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20