Page 18 - index
P. 18

‫מועד קיץ ‪2018‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                    ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                       ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫היסטוריונים רבים טוענים שאל לו להיסטוריון לעסוק בשאלה "מה היה קורה אילו‪ ."?...‬ההיסטוריון ד' תומסון‬              ‫(‪	)1‬‬
    ‫אמר שמלאכת הגילוי של מה שאכן קרה קשה דיה‪ ,‬ולכן אין ההיסטוריון צריך להטריד עצמו בשאלות על מה‬
      ‫שלא היה כלל‪ .‬ההיסטוריון א' טיילור ראה בשאלות ממין זה שעשועי דמיון ותו לא‪ ,‬והמליץ להיסטוריונים‬              ‫(‪)	5‬‬
     ‫העוסקים בהן להסב את מקצועם לכתיבת רומנים‪ .‬היסטוריונים אחרים הדגישו שאין טעם לעסוק בשאלות‬                      ‫	‬
    ‫שממילא אי אפשר להשיב עליהן‪ ,‬שהרי ההיסטוריון אינו יכול לנהוג כמדען‪ ,‬החוזר על ניסוי שערך בשינוי של‬
                                                                              ‫גורם אחד ובוחן את תוצאות השינוי‪.‬‬  ‫(‪	)10‬‬

      ‫בספרו "היסטוריה ‪ -‬מיתוס או מציאות?" הפילוסוף אלעזר וינריב יוצא להגנתן של שאלות "מה היה אילו"‪.‬‬             ‫(‪)	15‬‬
      ‫וינריב מסביר שהתשובות לשאלות כאלה הן משפטים שתבניתם "אילו א אז ב"‪ ,‬למשל "אילו הפסיד הנשיא‬                    ‫	‬

        ‫בבחירות‪ ,‬היה פורש מהחיים הפוליטיים"‪ .‬משפטים בתבנית זו מניחים שאירוע א לא התרחש במציאות‪,‬‬                 ‫(‪	)20‬‬
       ‫ובדוגמה לעיל ‪ -‬שהנשיא לא הפסיד בבחירות‪ .‬לכן חיפוש תשובות לשאלות "מה היה אילו" פירושו עיסוק‬
       ‫בחשיבה המכונה "חשיבה נוגדת מציאות"‪ .‬לחשיבה נוגדת מציאות יש‪ ,‬לדברי וינריב‪ ,‬תפקיד מהותי בחקר‬               ‫(‪)	25‬‬
      ‫ההיסטוריה‪ ,‬ויעיד על כך השימוש התדיר שנעשה בה למרות ההתנגדות הרבה שהיא מעוררת‪ ,‬שימוש שאינו‬
   ‫מוגבל לאסכולה זו או אחרת‪ .‬בפילוסופיה של ההיסטוריה ניטש מאבק בין שתי אסכולות עיקריות‪ :‬האסכולה‬                    ‫	‬
                                                                                                                ‫(‪	)30‬‬
          ‫הנטורליסטית‪ ,‬שלפיה שיטות החקירה ההיסטורית אינן שונות במהותן משיטות המחקר במדעי הטבע‪,‬‬
       ‫והאסכולה ההומניסטית‪ ,‬שלפיה לחקירה ההיסטורית דרושות מתודות משלה‪ ,‬שכן מושאיה אינם אירועים‬

                                ‫טבעיים אלא מעשי אנוש‪ .‬זו גם זו‪ ,‬וינריב כותב‪ ,‬זקוקות לחשיבה נוגדת מציאות‪.‬‬

‫מנקודת ראות נטורליסטית‪ ,‬חשיבה נוגדת מציאות היא כלי לבירור נכונותן של טענות על קיום קשרים סיבתיים‪.‬‬
 ‫ההיסטוריון ה' יוז הסביר זאת כך‪" :‬הסבר סיבתי טוב מצביע על הגורם שסילוקו יביא לידי שינוי מכריע במהלך‬
  ‫אירועים נתון‪ ,‬גורם אשר אם נבטלו במחשבתנו‪ ,‬לא יהיה עוד מהלך האירועים הזה מתקבל על הדעת"‪ .‬למשל‪,‬‬

        ‫אם היסטוריון רוצה לטעון שיש קשר סיבתי בין ניצחון היוונים על הפרסים במאה החמישית לפנה"ס ובין‬
‫שגשוגה של התרבות היוונית‪ ,‬עליו לשאול אם הייתה תרבות יוון משגשגת אילו הפסידו היוונים‪ .‬כדי להדגים את‬

   ‫תרומתה של חשיבה נוגדת מציאות לבחינת קשרים סיבתיים וינריב מציג מחקר של ההיסטוריון ר' פוגל‪ .‬פוגל‬
‫בחן את הטענה שמסילות הברזל שהונחו בארצות הברית במאה ה‪ 19-‬הן הגורם להתפתחותה הכלכלית המהירה‪.‬‬

    ‫פוגל טען שכדי להכריע אם הטענה נכונה יש לבחון מה היה קורה אילולא היו קיימות מסילות ברזל בארצות‬
       ‫הברית באותה תקופה‪ .‬הוא חישב והראה שלא היה הבדל של ממש בין עלות ההובלה של תוצרת חקלאית‬
      ‫ברכבות ‪ -‬ייעודן העיקרי של מסילות הברזל בסוף המאה ה‪ - 19-‬ובין עלות הובלתה אילולא הונחו מסילות‬
      ‫הברזל‪ .‬מכך הסיק שהצמיחה הכלכלית בארצות הברית לא הייתה איטית בהרבה אילולא הונחו המסילות‪,‬‬
                                                        ‫ומכאן שהטענה שתרומתן לכלכלה הייתה מכרעת ‪ -‬שגויה‪.‬‬

     ‫לשיטתה של האסכולה ההומניסטית‪ ,‬תפקידו של ההיסטוריון להיכנס לנעליה של הדמות ההיסטורית שהוא‬
 ‫חוקר‪ ,‬לשחזר במחשבתו את חוויותיה ומחשבותיה‪ ,‬וכך להבין מדוע פעלה כפי שפעלה‪ .‬לשם כך‪ ,‬וינריב טוען‪ ,‬על‬
 ‫ההיסטוריון להשתמש בשאלות "מה היה אילו" בדרך אחרת‪ :‬לשאול מה היה הוא עצמו חושב ומרגיש אילו היה‬

           ‫במקום הדמות‪ .‬משמעות הדבר שגם הוא‪ ,‬כמו ההיסטוריון הנטורליסטי‪ ,‬נעזר בחשיבה נוגדת מציאות‪.‬‬

                       ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬על פי הפסקה הראשונה‪ ,‬מה משותף לדבריהם של ד' תומסון‪ ,‬א' טיילור ו"ההיסטוריונים האחרים" הנזכרים בה?‬

                      ‫(‪ )1‬כולם מסבירים מדוע אי אפשר להשיב על שאלות "מה היה קורה אילו"‬                           ‫	‬
               ‫(‪ )2‬כולם מסבירים מדוע מי ששואל שאלות "מה היה קורה אילו" אינו היסטוריון‬                           ‫	‬
               ‫(‪ )3‬כולם מסבירים מדוע אל לו להיסטוריון לעסוק בשאלות "מה היה קורה אילו"‬                           ‫	‬
                                                                                                                ‫	‬
                                       ‫(‪ )4‬כולם מסבירים מדוע ההיסטוריון איננו מדען של ממש‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23