Page 15 - index
P. 15
מועד קיץ 2018 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שני
החוקר מ' רינגלמן ערך ניסוי ,ובו ביקש מסטודנטים למשוך בחבל חזק ככל האפשר ,ביחידים ובקבוצות. .9
התוצאות הראו כי ככל שהקבוצות גדלו ,הכוח שהשקיע כל אחד מחבריהן היה בממוצע קטן יותר .כך למשל,
בקבוצות של שלושה השקיעו חברי הקבוצה יחד כוח הגדול פי שניים וחצי מהכוח שהשקיע היחיד ,ובקבוצות של
שמונה הושקע כוח הגדול פי ארבעה בלבד מהכוח שהשקיע היחיד.
איזו מהטענות הבאות אינה יכולה להסביר את תוצאות הניסוי של רינגלמן?
( )1ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר ,כך כל אחד מחבריה סומך יותר על מאמציהם של שאר חברי
הקבוצה
( )2ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר ,כך כל אחד מחבריה חש שתרומתו האישית תזכה להערכה קטנה
יותר
( )3ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר ,כך כל אחד מחבריה מתקשה יותר לאחוז בחבל בצורה המאפשרת
להשקיע את מרב הכוח במשיכתו
( )4ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר ,כך כל אחד מחבריה חש מחויב יותר למשימה
כאשר חזרו אילן ואביטל מטיול ,אמר אילן לחברם שהטיול היה נהדר ,ואילו אביטל אמרה שהיה נחמד .החבר . 10
ביקש להבין את פשר הפער שבין הנאתו של אילן מהטיול לבין הנאתה של אביטל ממנו ,ואביטל ענתה" :הוא
טייל איתי ,ואילו אני טיילתי איתו".
למה אביטל רומזת בדבריה?
( )1שציפיותיו של אילן מן הטיול היו נמוכות מציפיותיה שלה
( )2שחברתה נעימה מזו של אילן
( )3שאין זה סביר ששני בני אדם ייהנו מאותה חוויה באותה מידה
( )4שאילן נוטה לייפות את המציאות ,ואילו היא רואה אותה כהווייתה
" ַאְריָה" היא שיר המבוצע בתוך אופרה .תוכנה אינו אינפורמטיבי ואינו תורם להתפתחות עלילת האופרה ,והיא . 11
מאפשרת לדמות השרה אותה להביע את רגשותיה בנקודה חשובה בעלילה ותו לא .לרוב האריה נכתבת במקצב
ובחריזה .היא מאפשרת למלחין האופרה להפגין את מלוא כושרו ,ולזמר הסולן -להציג את מלוא יכולתו
הקולית.
מהי הטענה המרכזית העולה מן הפסקה?
( )1אריה מוצלחת היא אריה שהמלחין מפגין בה את מלוא כושר ההלחנה שלו
( )2אריה היא שיר המבוצע בתוך אופרה
( )3האריה תורמת לצד המוזיקלי של האופרה הרבה יותר מלצד התוכני שלה
( )4האריה נכתבת בדרך כלל במקצב ובחריזה ,שלא כמו חלקים אחרים באופרה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.