Page 15 - index
P. 15

‫מועד קיץ ‪2018‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

         ‫החוקר מ' רינגלמן ערך ניסוי‪ ,‬ובו ביקש מסטודנטים למשוך בחבל חזק ככל האפשר‪ ,‬ביחידים ובקבוצות‪.‬‬                ‫‪	.9‬‬
   ‫התוצאות הראו כי ככל שהקבוצות גדלו‪ ,‬הכוח שהשקיע כל אחד מחבריהן היה בממוצע קטן יותר‪ .‬כך למשל‪,‬‬
‫בקבוצות של שלושה השקיעו חברי הקבוצה יחד כוח הגדול פי שניים וחצי מהכוח שהשקיע היחיד‪ ,‬ובקבוצות של‬                      ‫	‬

                                                ‫שמונה הושקע כוח הגדול פי ארבעה בלבד מהכוח שהשקיע היחיד‪.‬‬

                                      ‫איזו מהטענות הבאות אינה יכולה להסביר את תוצאות הניסוי של רינגלמן?‬

     ‫(‪ )1‬ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר‪ ,‬כך כל אחד מחבריה סומך יותר על מאמציהם של שאר חברי‬                              ‫	‬
                                                                                                  ‫הקבוצה‬

 ‫(‪ )2‬ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר‪ ,‬כך כל אחד מחבריה חש שתרומתו האישית תזכה להערכה קטנה‬
                                                                                                      ‫יותר‬

‫(‪ )3‬ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר‪ ,‬כך כל אחד מחבריה מתקשה יותר לאחוז בחבל בצורה המאפשרת‬
                                                                         ‫להשקיע את מרב הכוח במשיכתו‬

                    ‫(‪ )4‬ככל שמספר חברי הקבוצה גדול יותר‪ ,‬כך כל אחד מחבריה חש מחויב יותר למשימה‬

‫כאשר חזרו אילן ואביטל מטיול‪ ,‬אמר אילן לחברם שהטיול היה נהדר‪ ,‬ואילו אביטל אמרה שהיה נחמד‪ .‬החבר‬                      ‫‪.	10‬‬
  ‫ביקש להבין את פשר הפער שבין הנאתו של אילן מהטיול לבין הנאתה של אביטל ממנו‪ ,‬ואביטל ענתה‪" :‬הוא‬
                                                                            ‫טייל איתי‪ ,‬ואילו אני טיילתי איתו‪".‬‬

                       ‫למה אביטל רומזת בדבריה?‬                                                                     ‫	‬

                         ‫(‪ )1‬שציפיותיו של אילן מן הטיול היו נמוכות מציפיותיה שלה‬                                         ‫	‬
                                                      ‫(‪ )2‬שחברתה נעימה מזו של אילן‬

                   ‫(‪ )3‬שאין זה סביר ששני בני אדם ייהנו מאותה חוויה באותה מידה‬
               ‫(‪ )4‬שאילן נוטה לייפות את המציאות‪ ,‬ואילו היא רואה אותה כהווייתה‬

‫" ַאְריָה" היא שיר המבוצע בתוך אופרה‪ .‬תוכנה אינו אינפורמטיבי ואינו תורם להתפתחות עלילת האופרה‪ ,‬והיא‬                ‫‪.	11‬‬
‫מאפשרת לדמות השרה אותה להביע את רגשותיה בנקודה חשובה בעלילה ותו לא‪ .‬לרוב האריה נכתבת במקצב‬

      ‫ובחריזה‪ .‬היא מאפשרת למלחין האופרה להפגין את מלוא כושרו‪ ,‬ולזמר הסולן ‪ -‬להציג את מלוא יכולתו‬
                                                                                                          ‫הקולית‪.‬‬

                       ‫מהי הטענה המרכזית העולה מן הפסקה?‬                                                           ‫	‬

                ‫(‪ )1‬אריה מוצלחת היא אריה שהמלחין מפגין בה את מלוא כושר ההלחנה שלו‬                                        ‫	‬
                                                       ‫(‪ )2‬אריה היא שיר המבוצע בתוך אופרה‬                                ‫	‬
                                                                                                                         ‫	‬
                  ‫(‪ )3‬האריה תורמת לצד המוזיקלי של האופרה הרבה יותר מלצד התוכני שלה‬                                       ‫	‬
               ‫(‪ )4‬האריה נכתבת בדרך כלל במקצב ובחריזה‪ ,‬שלא כמו חלקים אחרים באופרה	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20