Page 15 - 0715
P. 15
מועד יולי 2015 - 14 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
אחד המכשירים הנפוצים ביותר למדידת פעילות מוחית הוא ה .EEG-המכשיר מודד את הפעילות החשמלית על פני .9
הקרקפת ,פעילות שמקורה בתאי העצב במוח .מטבעה ,הפעילות הנמדדת באמצעות EEGאינה שיקוף מדויק של
הפעילות המוחית :רק פעילות מתואמת של המוני תאים חזקה מספיק כדי "להדהד" עד לקרקפת .זאת ועוד ,מבנה
הראש מגביל מאוד את האפשרות לזהות בדיוק היכן במוח נוצרה הפעילות שנרשמה בקרקפת.
באיזה מהמצבים שלהלן המגבלות המתוארות הן הדומות ביותר למגבלות ה?EEG-
( )1אדם צופה בסרט בלי לשמוע דבר ,ומנסה להעריך מה הדמויות אומרות לפי תנועות השפתיים שלהן ולפי
ההתרחשויות על המרקע
( )2אדם עומד מחוץ לאצטדיון כדורגל ומנסה ללמוד על המתרחש במגרש על פי הקולות של עשרות אלפי האוהדים
הממלאים את האצטדיון
( )3חוקר מנסה לאמוד את מספר החיידקים בתרבית כלשהי ,ובכל פעם שהוא שם את התרבית תחת המיקרוסקופ הוא
מקבל אומדן אחר משום שהחיידקים ממשיכים להתרבות
( )4חוקר מנסה ללמוד על אורח החיים של חפרפרות בטבע ,אך כל החדרה של אמצעי מעקב לתוך המחילה שלהן
משפיעה על התנהגותן
בספרו "תולדות היופי" טוען אומברטו אקו כי לכל תקופה בהיסטוריה האנושית יש אידאל יופי מיוחד משלה .הוא . 10
אמנם ממחיש זאת ומציג אידאלים שונים שהתפתחו לאורך ההיסטוריה האנושית ,אבל לאחר הצגת הדוגמאות
ההיסטוריות הוא אינו מנסה להסביר כיצד ומדוע מתפתחים ומשתנים מושגי היופי.
איזה חיסרון מוצא כותב הפסקה לעיל בספרו של אקו?
( )1היעדר ניסיון להתחקות אחר הסיבות לתופעה הנבחנת
( )2שימוש בדוגמאות במקום סקירה של כל האידאלים השונים
( )3הצגת טענה היסטורית בלי להביא ראיות לנכונותה
( )4התמקדות באידאלים של יופי בעבר ולא באידאל הקיים בהווה
ההוראות הבאות נוגעות לשאלות :13-11
בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים ,ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר .עליכם לבחור
בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר.
את תביעת הוועד להשיב לעבודה את הודעת ההנהלה כי היא את העיצומים במפעל .11ועד העובדים
שני חבריו שפוטרו.
( )1החריף /בשל /מקבלת
( )2הפסיק /למרות /דוחה
( )3החריף /על אף /דוחה
( )4הפסיק /למרות /מקבלת
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.