Page 15 - 0715
P. 15

‫מועד יולי ‪2015‬‬                  ‫‪- 14 -‬‬               ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

‫אחד המכשירים הנפוצים ביותר למדידת פעילות מוחית הוא ה‪ .EEG-‬המכשיר מודד את הפעילות החשמלית על פני‬                     ‫‪	.9‬‬
   ‫הקרקפת‪ ,‬פעילות שמקורה בתאי העצב במוח‪ .‬מטבעה‪ ,‬הפעילות הנמדדת באמצעות ‪ EEG‬אינה שיקוף מדויק של‬
  ‫הפעילות המוחית‪ :‬רק פעילות מתואמת של המוני תאים חזקה מספיק כדי "להדהד" עד לקרקפת‪ .‬זאת ועוד‪ ,‬מבנה‬                     ‫	‬
                       ‫הראש מגביל מאוד את האפשרות לזהות בדיוק היכן במוח נוצרה הפעילות שנרשמה בקרקפת‪.‬‬

                                  ‫באיזה מהמצבים שלהלן המגבלות המתוארות הן הדומות ביותר למגבלות ה‪?EEG-‬‬

           ‫(‪ )1‬אדם צופה בסרט בלי לשמוע דבר‪ ,‬ומנסה להעריך מה הדמויות אומרות לפי תנועות השפתיים שלהן ולפי‬
                                                                                             ‫ההתרחשויות על המרקע‬

    ‫(‪ )2‬אדם עומד מחוץ לאצטדיון כדורגל ומנסה ללמוד על המתרחש במגרש על פי הקולות של עשרות אלפי האוהדים‬
                                                                                             ‫הממלאים את האצטדיון‬

‫(‪ )3‬חוקר מנסה לאמוד את מספר החיידקים בתרבית כלשהי‪ ,‬ובכל פעם שהוא שם את התרבית תחת המיקרוסקופ הוא‬
                                                           ‫מקבל אומדן אחר משום שהחיידקים ממשיכים להתרבות‬

      ‫(‪ )4‬חוקר מנסה ללמוד על אורח החיים של חפרפרות בטבע‪ ,‬אך כל החדרה של אמצעי מעקב לתוך המחילה שלהן‬
                                                                                                ‫משפיעה על התנהגותן‬

‫בספרו "תולדות היופי" טוען אומברטו אקו כי לכל תקופה בהיסטוריה האנושית יש אידאל יופי מיוחד משלה‪ .‬הוא‬                  ‫‪.	10‬‬
    ‫אמנם ממחיש זאת ומציג אידאלים שונים שהתפתחו לאורך ההיסטוריה האנושית‪ ,‬אבל לאחר הצגת הדוגמאות‬
                                ‫ההיסטוריות הוא אינו מנסה להסביר כיצד ומדוע מתפתחים ומשתנים מושגי היופי‪.‬‬

                                ‫איזה חיסרון מוצא כותב הפסקה לעיל בספרו של אקו?‬                                      ‫	‬

                                         ‫(‪ )1‬היעדר ניסיון להתחקות אחר הסיבות לתופעה הנבחנת‬                                ‫	‬
                                   ‫(‪ )2‬שימוש בדוגמאות במקום סקירה של כל האידאלים השונים‬                                   ‫	‬
                                                                                                                          ‫	‬
                                            ‫(‪ )3‬הצגת טענה היסטורית בלי להביא ראיות לנכונותה‬                               ‫	‬
                                ‫(‪ )4‬התמקדות באידאלים של יופי בעבר ולא באידאל הקיים בהווה‬

                                                                                 ‫ההוראות הבאות נוגעות לשאלות ‪:13-11‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם לבחור‬
                                                                                  ‫בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫את תביעת הוועד להשיב לעבודה את‬  ‫הודעת ההנהלה כי היא‬  ‫את העיצומים במפעל‬  ‫‪ 	.11‬ועד העובדים‬

                                                                        ‫שני חבריו שפוטרו‪.‬‬

                                                       ‫(‪ )1‬החריף ‪ /‬בשל ‪ /‬מקבלת‬
                                                      ‫(‪ )2‬הפסיק ‪ /‬למרות ‪ /‬דוחה‬
                                                       ‫(‪ )3‬החריף ‪ /‬על אף ‪ /‬דוחה‬
                                                     ‫(‪ )4‬הפסיק ‪ /‬למרות ‪ /‬מקבלת‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20