Page 14 - 0715
P. 14

‫מועד יולי ‪2015‬‬  ‫‪- 13 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                          ‫‪ַ 	.5‬צייר ‪ :‬דיוקן ‪-‬‬

                        ‫(‪ )1‬רקדן ‪ :‬ריקוד‬
                         ‫(‪ )2‬פסל ‪ :‬אזמל‬

                           ‫(‪ )3‬נגן ‪ :‬כינור‬
                         ‫(‪ )4‬קדר ‪ :‬קדרה‬

                        ‫‪ִ .	6‬מסמר ‪ַ :‬מסמר ‪-‬‬

                        ‫(‪ )1‬סרג ‪ :‬מסרגה‬
                          ‫(‪ )2‬ארג ‪ :‬אריג‬
                          ‫(‪ָ )3‬צבע ‪ֶ :‬צבע‬

                        ‫(‪ )4‬הדביק ‪ֶ ּ :‬דבק‬

                        ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

‫המהפכה האנגלית של שנת ‪ ,1688‬שהביאה לידי עליית השושלת ההנוברית על כס המלכות באנגליה‪ ,‬השפיעה במידה‬                       ‫‪.	7‬‬
 ‫עצומה על המחשבה האירופית‪ .‬מחזה המהפכה ‪ -‬מהפכה שבוצעה בלי שפיכות דמים ולא הייתה מלווה באף אחת‬
  ‫מאותן הרעות שנחשבו בלתי‪-‬נמנעות בעת התרחשותם של שינויים מהותיים במערכי הממשל מאז פרוץ המהומות‬                           ‫	‬
‫והפורענויות של שנת ‪ ,1648‬מהפכה שהביאה עמה פירות טובים כה ממשיים כסובלנות דתית‪ ,‬חופש הדפוס וממשלה‬
                                                                   ‫פרלמנטרית ‪ -‬מחזה זה עורר תמיהה והערצה בכול‪.‬‬

                                                                      ‫איזו מן הטענות הבאות עולה מהפסקה שלעיל?‬

 ‫(‪ )1‬עד המהפכה של ‪ 1688‬היה נהוג לחשוב שסובלנות דתית‪ ,‬חופש הדפוס וממשלה פרלמנטרית הן התוצאות הרצויות‬
                                                                                                       ‫של כל מהפכה‬

                                      ‫(‪ )2‬רק בזכות מלכי השושלת ההנוברית לא הייתה המהפכה של ‪ 1688‬עקובה מדם‬
             ‫(‪ )3‬לפני שנת ‪ 1688‬האמינו באירופה כי מהפכות בהכרח מלוות בשפיכות דמים ובתופעות שליליות אחרות‬
‫(‪ )4‬עד ‪ 1688‬איש לא העלה בדעתו שסובלנות דתית‪ ,‬חופש דפוס וממשלה פרלמנטרית יכולים להיות תולדה של שפיכות‬

                                                                                                                 ‫דמים‬

‫בניסוי מסוים חולקו הנבדקים לשתי קבוצות‪ .‬הם התבקשו לקרוא סיפור על יועץ פיננסי שהונה את לקוחותיו‪ ,‬לדרג את‬                ‫‪.	8‬‬
‫חומרת מעשיו ולומר מה העונש המגיע לו‪ .‬בסיפור שקראו נבדקי הקבוצה הראשונה נכתב שהיועץ הונה שלושה אנשים‪,‬‬
                                                                                                                         ‫	‬
      ‫ואילו בסיפור שקראו נבדקי הקבוצה השנייה נכתב שהוא הונה עשרים‪ .‬חברי הקבוצה הראשונה דירגו את חומרת‬
              ‫ההונאה כגבוהה יותר מכפי שדירגו אותה חברי הקבוצה השנייה‪ ,‬והם גם הטילו על היועץ עונש כבד יותר‪.‬‬

                                           ‫איזה מההסברים שלהלן הוא המתאים ביותר להיות ההסבר לתוצאות הניסוי?‬

‫(‪ )1‬אנשים נוטים להעריך שהמשתמשים בשירותיו של יועץ פיננסי מודעים לסיכונים הטמונים בכך‪ ,‬ולכן חלק‬
                                                                     ‫מהאחריות להפסדיהם מוטלת עליהם‬

                        ‫(‪ )2‬ככל שאנשים מזדהים יותר עם עבריין‪ ,‬כך הם נוטים לחשוב שמעשהו חמור פחות‬
                ‫(‪ )3‬רוב האנשים סבורים שככל שאדם פוגע במספר רב יותר של אנשים‪ ,‬כך מעשהו חמור יותר‬

                            ‫(‪ )4‬לאנשים קל יותר להזדהות עם מספר קטן של אנשים מאשר עם קבוצה גדולה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19