Page 7 - index
P. 7

‫מועד אביב ‪2024‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

                                                                                      ‫לפניכם פסקה מרומן עלילתי‪:‬‬    ‫‪	.10‬‬
    ‫"‪...‬האישה נזכרה בברבור שקנתה לפני שנים בשוק בשנגחאי שבסין‪ ,‬מולדתה‪' .‬העוף הזה‪ ',‬הילל אותו האיכר‪,‬‬
  ‫'היה ברווז שמתח ומתח את צווארו בתקווה להיות לאווז‪ ,‬והצליח עד כדי כך שלבסוף היה לברבור ארוך צוואר‬
 ‫ויפהפה!' כשהפליגה לאמריקה‪ ,‬היא לקחה איתה את הברבור בסל‪ ,‬ובדרך דמיינה כיצד תיוולד לה שם בת והיא‬
    ‫תיתן לה את הברבור‪' .‬היא תבין מה המתנה מסמלת‪ ',‬חשבה לעצמה‪' ,‬כשאספר לה את סיפורו של האיכר על‬
‫עברו של הברבור‪ '.‬אך בהגיעה לאמריקה חטפו ממנה פקידי ההגירה את הברבור‪ ,‬והיא נותרה רק עם נוצת ברבור‬

             ‫יחידה למזכרת‪ .‬ואז נאלצה למלא טפסים רבים כל כך עד ששכחה מדוע באה ומה הותירה מאחור‪".‬‬

‫איזו מהאפשרויות הבאות היא המתאימה ביותר להיות המסר שאותו רצתה האישה להעביר ל ִבתה?‬                                       ‫	‬

                ‫(‪ 	)1‬רק מי שזוכר מאין הגיע ימצא בעצמו את הכוחות הדרושים כדי להשיג את מטרותיו‬
                       ‫(‪ 	)2‬אם יתאמץ‪ ,‬אדם יכול להגיע להישגים שאין ביכולתו אפילו להעלות על דעתו‬

                ‫(‪ )	3‬אל לאדם לזנוח את חלומותיו‪ ,‬גם אם יהיו מי שיערימו עליו קשיים בדרך להגשמתם‬
                ‫(‪ )	4‬באמריקה‪ ,‬שלא כמו בסין‪ ,‬גם אנשים שמגיעים ממעמד חברתי נמוך יכולים להצליח‬

‫חוקרים ביקשו לבחון את הפעילות המוחית בקרב אנשים המאזינים לשירים שהם אוהבים‪ .‬החוקרים ערכו ניסוי‬                     ‫‪.	11‬‬
 ‫ובו השמיעו לכל אחד מן הנבדקים שלושה שירים‪ ,‬כל אחד בסגנון מוזיקלי אחר ‪ -‬רוק‪ ,‬פופ ובלוז‪ ,‬וכן שיר רביעי‬

  ‫שהנבדק דיווח שהוא אוהב‪ .‬החוקרים בדקו אילו אזורים במוח פעילים בעת האזנה לכל שיר‪ .‬נמצא כי אותם‬
     ‫אזורים במוח פעלו בעת ההאזנה לכל אחד מן השירים‪ ,‬אך רק בעת האזנה לשיר אהוב פעלו האזורים האלה‬
                                                                                                 ‫בתיאום זה עם זה‪.‬‬

‫על פי העולה מהפסקה‪ ,‬איזה מן הממצאים הבאים הוא אחד מן הממצאים שהתקבלו בניסוי?‬                                       ‫	‬

                         ‫(‪ )	1‬בעת האזנה לשיר קצבי היה תיאום בין האזורים שהופעלו במוחם של הנבדקים‬
‫(‪ )	2‬מידת התיאום בפעילותם של אזורים במוחם של הנבדקים בעת ההאזנה לשיר האהוב הייתה זהה למידת‬

                                        ‫התיאום בפעילותם בעת ההאזנה לשיר אחר באותו סגנון מוזיקלי‬
                            ‫(‪ )	3‬אזורים מסוימים במוחם של הנבדקים הופעלו רק בעת ההאזנה לשיר האהוב‬
   ‫(‪ )	4‬ההאזנה לשיר רוק הפעילה במוחם של הנבדקים את אותם האזורים שהופעלו בעת ההאזנה לשיר פו 	פ‬

‫בספר נכתב‪" :‬כל פרט ניצב בטבורה של מערכת מעגלים בעלי מרכז משותף‪ ,‬אשר כל אחד מהם מייצג מנגנון של‬                     ‫‪.	12‬‬
‫פיקוח חברתי המפעיל על הפרט את לחציו‪ .‬כאשר היחיד מהרהר בכל האנשים אשר הוא נאלץ לשאת חן וחסד‬
‫בעיניהם ‪ -‬החל בפקיד מס ההכנסה וכלה בחותנתו ‪ -‬ונתקף תחושה כי כל החברה יושבת על ראשו ממש‪ ,‬מוטב‬

                                                             ‫לו שלא יפטור תחושה זו כמין טירוף נוירוטי חולף"‪.‬‬

                ‫מה הטענה המרכזית העולה מדברי הכותב?‬                                                                ‫	‬

  ‫(‪ 	)1‬במרכזם של המעגלים החברתיים הסובבים אותנו נמצאים אנשים המייצגים מנגנונים של פיקוח חברתי‪,‬‬
                                                                         ‫ומוטב לו לאדם שידע להבחין בהם‬

 ‫(‪ 	)2‬האנשים הסובבים אותנו והגופים שאנו משתייכים אליהם הם מנגנונים המפעילים עלינו לחץ חברתי‪ ,‬וכל‬
                                                                                   ‫אדם מוטב לו שיכיר בכך‬

    ‫(‪ 	)3‬לפעמים אדם שוקע במעין טירוף נוירוטי ומרגיש כאילו כל האנשים הסובבים אותו מפקחים על צעדיו‬
                                                                                               ‫ולוחצים עליו‬

‫(‪ 	)4‬מוטב לו ליחיד שלא ייתן דעתו למנגנוני הפיקוח החברתי המקיפים אותו וללחצים שהסביבה מפעילה עליו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12