Page 11 - index
P. 11

‫מועד אביב ‪2024‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון‬

                ‫‪ .	20‬על פי פוקו השינוי בתפיסת השיגעון במאה ה‪ 17-‬הוא תולדה של ‪-‬‬

                                     ‫(‪ 	)1‬שינויים חברתיים‪ ,‬ובהם עליית הבורגנות‬
                      ‫(‪ )	2‬שינויים באירופה בתפוצת בני אדם שהתנהגותם חריגה‬

                                           ‫(‪ 	)3‬צמצום הפער בין השפוי ללא‪-‬שפוי‬
                                                   ‫(‪ )	4‬ירידת קרנה של הרציונליו 	ת‬

                ‫‪ 	.21‬נמצא ש"הכליאה השיטתית" (שורה ‪ )10‬ננקטה גם כלפי מתנגדי משטר ‪ -‬שתויגו כמשוגעים‪.‬‬

                        ‫גילוי זה ‪-‬‬                                                               ‫	‬

                 ‫(‪ 	)1‬מחזק את עמדתו של פוקו‪ ,‬שכן הוא מדגים כיצד אינטרס של קבוצה חזקה מביא לתיוג‬
  ‫(‪ )	2‬מחליש את עמדתו של פוקו‪ ,‬שכן עולה ממנו שהשלטון הגן בכליאה על החברה כולה‪ ,‬ולא רק על עצמו‬
‫(‪ )	3‬מחזק את עמדתו של פוקו‪ ,‬שכן הוא מראה כיצד כליאה של בני אדם שפויים עשויה לגרום להם לשיגעון‬

          ‫(‪ 	)4‬מחליש את עמדתו של פוקו‪ ,‬שכן משתמע ממנו שיש קשר בין עמדות האדם ובין תיוגו בחברה	‬

                  ‫‪ 	.22‬הכינויים "משוגע" ו"נביא" (שורות ‪ )21-20‬מתייחסים ל‪-‬‬

                       ‫(‪ )	1‬התנהגויות שונות של אותו אדם בתנאים שונים‬
                                                 ‫(‪ 	)2‬שתי התנהגויות שונות‬

                                        ‫(‪ )	3‬תיוגים שונים לאותה התנהגות‬
                ‫(‪ 	)4‬דרך שבה בני אדם שחיו בקהילה נעשו ראויים לכליא 	ה‬

                         ‫‪ .	23‬איזה מהטיעונים הבאים עשוי להדגים את המנגנון השני המוצג בפסקה האחרונה?‬

     ‫(‪" )	1‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן היא סותרת את הכתוב בכל ספרי הלימוד הרציניים בתחום"‬
                                   ‫(‪" )	2‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן אין בה הבחנה בין אמת לשקר"‬
                                    ‫(‪" 	)3‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן אין בה קבלה של כללי השיח"‬

‫(‪" )	4‬אין טעם להתייחס לתאוריה של כץ‪ ,‬שכן היא עוסקת בפסיכיאטריה‪ ,‬ואילו הכשרתו של כץ היא בביולוגיה״‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16