Page 6 - index
P. 6

‫מועד אביב ‪2024‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 5 -‬‬

                        ‫כלימה ‪ :‬המיט עליו חרפה ‪-‬‬                                                                 ‫‪.	6‬‬

                     ‫(‪ )	1‬מפח נפש ‪ :‬הפיח בו תקווה‬
                    ‫(‪ )	2‬קשיות עורף ‪ :‬עמד על דעתו‬
                ‫(‪ 	)3‬אומץ לב ‪ :‬הפיל עליו את חיתתו‬
                   ‫(‪ )	4‬קורת רוח ‪ :‬השביע את רצונ	ו‬

                ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)18-7‬‬

      ‫יונתן ערך מסיבת יום הולדת בחברת רעיו וקרובי משפחתו‪ .‬בשיאה של המסיבה הוא קם והכריז באוזני‬                   ‫‪	.7‬‬
‫האורחים‪" :‬את כולכם אני מכיר‪ ,‬אבל קצת פחות ממחציתכם אני מכיר במידה מועטה משהייתי רוצה להכיר!"‬
                                                                                                                   ‫	‬
                                              ‫כמה מן האורחים הכיר יונתן לפחות במידה שהיה רוצה להכירם?‬

                ‫(‪ )	1‬הרבה יותר ממחצית מהם‬
                 ‫(‪ 	)2‬קצת יותר ממחצית מהם‬
                ‫(‪ )	3‬קצת פחות ממחצית מהם‬
                ‫(‪ 	)4‬הרבה פחות ממחצית מהם	‬

‫האם פילים מבינים את המשמעות התקשורתית של פעולת ההצבעה ‪ -‬הסבת תשומת הלב אל אובייקט כלשהו?‬                         ‫‪	.8‬‬
‫מחקר חדש טוען שאכן כך‪ .‬חוקר הציב לפני כל פיל שלושה דליים ובהם מזון‪ ,‬ובכל פעם הצביע לעבר דלי אחר‪.‬‬
                                                                                                                   ‫	‬
       ‫הוא מצא שהפילים נטו לפנות לעבר הדלי שהצביע לעברו‪ .‬החוקר טען כי היכולת של הפילים להבין את‬
    ‫משמעות ההצבעה לא נרכשה בניסוי אלא הייתה קיימת גם לפניו‪ ,‬וציין נתון שנמצא במחקר ותומך בטענתו‪.‬‬

                                        ‫איזה מהנתונים שלהלן הוא המתאים ביותר להיות הנתון שציין החוקר?‬

‫(‪ )	1‬שיעור הפניות של פיל לעבר הדלי שהצביע עליו החוקר בתחילת הניסוי לא היה נמוך משיעורן בסוף הניסוי‬
      ‫(‪ )	2‬הפילים הצעירים שהשתתפו בניסוי פנו לעבר הדלי שהצביע עליו החוקר בשיעור גבוה יותר מהפילים‬
                                                                                                   ‫המבוגרים‬
                                     ‫(‪ )	3‬בתחילת הניסוי היה שיעור הפילים שפנו לעבר כל אחד מהדליים שווה‬
                        ‫(‪ )	4‬לא כל הפילים שהשתתפו בניסוי פנו באותו שיעור לעבר הדלי שהחוקר הצביע עלי	ו‬

     ‫במאמר נכתב‪" :‬גישתו של המין האנושי כלפי העתיד דומה לזו שנקטה האימפריה הבריטית כלפי אוסטרליה‪:‬‬                 ‫‪	.9‬‬
    ‫כשהגיעו הבריטים ליבשת הם התעלמו מנוכחות העמים הילידים וראו ביבשת שטח הפקר שאינו שייך לאיש‪.‬‬
 ‫החברה שלנו כיום מתנהלת כאילו העתיד הוא 'זמן של אף אחד'‪ ,‬מעין שטח הפקר שגם הוא ריק מתושבים ולכן‬                    ‫	‬

            ‫מותר לנו לעשות בו כרצוננו ‪ -‬להשליך בו פסולת‪ ,‬לזהמו ולרוקנו ממשאבי טבע‪ .‬ממש כפי שהילידים‬
‫האוסטרלים עודם מתמודדים עם הנזקים האדירים של גישת שטח ההפקר‪ ,‬יצטרכו הדורות הבאים להתמודד עם‬

                                                                                      ‫נזקיה של גישת זמן ההפקר‪".‬‬

                                                                            ‫איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה?‬

           ‫(‪ 	)1‬מנקודת מבטנו בהווה יש הצדקה לראות בעתיד שטח הפקר‪ ,‬שכן אין לדעת אם בני אדם יחיו אז‬
                       ‫(‪ 	)2‬בואם של הבריטים מנע מהילידים באוסטרליה להתמודד עם נזקי גישת שטח ההפקר‬
                      ‫(‪ 	)3‬הבריטים לא נהגו כשורה בבואם לאוסטרליה‪ ,‬ואל לנו לחזור על טעותם ביחסנו לעתיד‬

          ‫(‪ )	4‬המקרה של הבריטים באוסטרליה הוא דוגמה מובהקת לכך שבני האדם רואים בעתיד שטח הפקר‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11