Page 18 - index
P. 18
מועד אביב 2018 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שני
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
כיצד עלינו לחיות? שאלה זו העסיקה פילוסופים והוגים רבים לאורך אלפי שנים ,ובמאה התשע עשרה ניסה גם () 1
הפילוסוף הדני ֶסְרן קיְר ֶקגֹור להשיב עליה .קירקגור הניח שכל אדם יכול לבחור כיצד לחיות את חייו ,והציג
שלוש דרכים לקיום האדם.
הדרך האסתטית מאפיינת חיים שהדגש בהם הוא על מילוי מיידי של צורכי האדם .הבחירות שאדם עושה
בדרך חיים זו נקבעות על פי שיקולים של הנאה ,סיפוק ,עניין ואושר .מושגים מוסריים כגון נאמנות ,אחריות או ( )5
חובה מוסרית אינם מנחים אותו בבחירותיו .קירקגור טען כי מי שחי חיים כאלה נידון להיקלע לתסכול ,שהרי
( )10
כל ההנאות הן בנות חלוף :במהרה יחוש האדם תחושת מיצוי מעולם החומר ,וכדי להפיג את השעמום הבלתי
נמנע יהיה עליו למצוא גירויים בתדירות גוברת ובעוצמה גדלה והולכת .לפתחו של האדם האסתטי אורבת גם
הסכנה של מודעות עצמית מתמדת :כדי לספק את צרכיו עליו לדעת מהם ,ולכן ניסיונו להשיג עוד ועוד מלווה
בבחינה מתמדת של מצבו ,בחינה שסופה תחושת חוסר תכלית וחוסר טעם בחייו ,ומכאן -תסכול ,דיכאון
וייאוש .משנקלע למצב כזה ,האדם מנסה לטעון את חייו במשמעות באמצעות פנייה לדרך חיים שונה ,גבוהה
יותר בהיררכיית דרכי הקיום.
הדרך האתית מתאפיינת בהתוויית ההתנהגות האישית לפי עקרונות תבוניים כלליים .הקו המנחה את הבוחר
לחיות בדרך זו אינו הנאתו האישית ,אלא החובה המוסרית ,כפי שהיא משתקפת מן הצו הקטגורי -מושג שטבע ( )15
הפילוסוף עמנואל קאנט במאה השמונה עשרה .הצו הקטגורי דורש מהאדם לשאול את עצמו לפני כל מעשה מה
( )20
היה קורה אילו היו כולם נוהגים באותה הדרך" :עשה מעשיך רק על פי הכלל אשר בקבלך אותו תרצה כי יהיה
לחוק כללי" ,כותב קאנט .קירקגור טוען כי למרות תחושת המשמעות הגלומה בדרך חיים זו ,טמונה בחובה גם
תחושת אשמה :הרי האדם אינו מסוגל לחיות חיים מוסריים מלאים ולפעול תמיד לפי הצו הקטגורי .כדי להקל
את תחושת האשמה ולהתמודד עם הפרות המוסר הטבועות בחיי האדם ,אומר קירקגור ,הוא צריך לחרוג מדרך
החיים האתית ולפנות לדרך חיים שלישית ,נעלה עוד יותר.
בדרך הדתית נשמר מושג החובה המוסרית ,אך הוא מקבל משמעות אחרת :במקום לפעול לפי קריטריונים של
מוסר תבוני כללי ,נדרשת חובה אחת -לקיים את מצוותיו של האל .קירקגור טוען שהבחירה בדרך החיים ( )25
( )30
הדתית יכולה להיות פתרון לקושי שבתחושת האשמה המלווה את האדם האתי ,שכן בדת גלומה גם האפשרות
לחזור בתשובה ולכפר על חטאים .אולם לצד האפשרות הזאת ,המעבר לדרך הדתית מציב לפני האדם האתי
בעיה אחרת" ,פרדוקס האמונה" :הצידוק של צווי האל נובע ממקורות שלאדם אין גישה אליהם ולכן אין הוא
יכול לשפוט אותם על פי העקרונות התבוניים המשמשים את הבוחר בדרך האתית .לא זו בלבד ,אלא שהאדם
הדתי נקרא לעיתים לפעולות שלאדם האתי ייראו בלתי מוסריות .קירקגור ממחיש את הפרדוקס באמצעות
הסיפור המקראי על אברהם ,שנצטווה להקריב את בנו .אברהם מחויב לבצע את מצוות האל ולהעלות את בנו
לקורבן ,אולם אין הוא יכול להסביר את הצו הדתי שקיבל ,שבעיניים אנושיות תבוניות נראה בלתי מוסרי
בעליל .כדי להתגבר על פרדוקס האמונה קירקגור מציע לעשות "קפיצה לאמונה" -מעבר ישיר ,לא תבוני,
מהדרך האתית לדרך הדתית ,או כדבריו של קירקגור" :האמונה מתחילה לפעול בדיוק במקום שבו החשיבה
פוסקת".
השאלות
. 18איזה מהכללים הבאים הוא המתאים ביותר להיות כלל מנחה בחייו של אדם הנוהג לפי הדרך האסתטית?
( )1שמח בחלקך תמיד
( )2עשה כל שביכולתך כדי ליהנות ולהיות מאושר
( )3עשה כל שבאפשרותך כדי שאחרים לא ייפגעו
( )4פעל כלפי האחרים בדרך מוסרית ,כל עוד הדבר אינו פוגע ב ך
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.