Page 18 - index
P. 18

‫מועד אביב ‪2018‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                        ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫כיצד עלינו לחיות? שאלה זו העסיקה פילוסופים והוגים רבים לאורך אלפי שנים‪ ,‬ובמאה התשע עשרה ניסה גם‬                   ‫(‪)	1‬‬
   ‫הפילוסוף הדני ֶסְרן קיְר ֶקגֹור להשיב עליה‪ .‬קירקגור הניח שכל אדם יכול לבחור כיצד לחיות את חייו‪ ,‬והציג‬
                                                                                      ‫שלוש דרכים לקיום האדם‪.‬‬

     ‫הדרך האסתטית מאפיינת חיים שהדגש בהם הוא על מילוי מיידי של צורכי האדם‪ .‬הבחירות שאדם עושה‬                          ‫	‬
‫בדרך חיים זו נקבעות על פי שיקולים של הנאה‪ ,‬סיפוק‪ ,‬עניין ואושר‪ .‬מושגים מוסריים כגון נאמנות‪ ,‬אחריות או‬               ‫(‪	)5‬‬
 ‫חובה מוסרית אינם מנחים אותו בבחירותיו‪ .‬קירקגור טען כי מי שחי חיים כאלה נידון להיקלע לתסכול‪ ,‬שהרי‬
                                                                                                                  ‫(‪	)10‬‬
   ‫כל ההנאות הן בנות חלוף‪ :‬במהרה יחוש האדם תחושת מיצוי מעולם החומר‪ ,‬וכדי להפיג את השעמום הבלתי‬
  ‫נמנע יהיה עליו למצוא גירויים בתדירות גוברת ובעוצמה גדלה והולכת‪ .‬לפתחו של האדם האסתטי אורבת גם‬
   ‫הסכנה של מודעות עצמית מתמדת‪ :‬כדי לספק את צרכיו עליו לדעת מהם‪ ,‬ולכן ניסיונו להשיג עוד ועוד מלווה‬

      ‫בבחינה מתמדת של מצבו‪ ,‬בחינה שסופה‪ ‬תחושת חוסר תכלית וחוסר טעם בחייו‪ ,‬ומכאן ‪ -‬תסכול‪ ,‬דיכאון‬
   ‫וייאוש‪ .‬משנקלע למצב כזה‪ ,‬האדם מנסה לטעון את חייו במשמעות באמצעות פנייה לדרך חיים שונה‪ ,‬גבוהה‬

                                                                                     ‫יותר בהיררכיית דרכי הקיום‪.‬‬

  ‫הדרך האתית מתאפיינת בהתוויית ההתנהגות האישית לפי עקרונות תבוניים כלליים‪ .‬הקו המנחה את הבוחר‬                         ‫	‬
‫לחיות בדרך זו אינו הנאתו האישית‪ ,‬אלא החובה המוסרית‪ ,‬כפי שהיא משתקפת מן הצו הקטגורי ‪ -‬מושג שטבע‬                    ‫(‪	)15‬‬
‫הפילוסוף עמנואל קאנט במאה השמונה עשרה‪ .‬הצו הקטגורי דורש מהאדם לשאול את עצמו לפני כל מעשה מה‬
                                                                                                                  ‫(‪	)20‬‬
 ‫היה קורה אילו היו כולם נוהגים באותה הדרך‪" :‬עשה מעשיך רק על פי הכלל אשר בקבלך אותו תרצה כי יהיה‬
 ‫לחוק כללי"‪ ,‬כותב קאנט‪ .‬קירקגור טוען כי למרות תחושת המשמעות הגלומה בדרך חיים זו‪ ,‬טמונה בחובה גם‬
‫תחושת אשמה‪ :‬הרי האדם אינו מסוגל לחיות חיים מוסריים מלאים ולפעול תמיד לפי הצו הקטגורי‪ .‬כדי להקל‬
‫את תחושת האשמה ולהתמודד עם הפרות המוסר הטבועות בחיי האדם‪ ,‬אומר קירקגור‪ ,‬הוא צריך לחרוג מדרך‬

                                                       ‫החיים האתית ולפנות לדרך חיים שלישית‪ ,‬נעלה עוד יותר‪.‬‬

 ‫בדרך הדתית נשמר מושג החובה המוסרית‪ ,‬אך הוא מקבל משמעות אחרת‪ :‬במקום לפעול לפי קריטריונים של‬                           ‫	‬
    ‫מוסר תבוני כללי‪ ,‬נדרשת חובה אחת ‪ -‬לקיים את מצוותיו של האל‪ .‬קירקגור טוען שהבחירה בדרך החיים‬                    ‫(‪	)25‬‬
                                                                                                                  ‫(‪	)30‬‬
‫הדתית יכולה להיות פתרון לקושי שבתחושת האשמה המלווה את האדם האתי‪ ,‬שכן בדת גלומה גם האפשרות‬
  ‫לחזור בתשובה ולכפר על חטאים‪ .‬אולם לצד האפשרות הזאת‪ ,‬המעבר לדרך הדתית מציב לפני האדם האתי‬

 ‫בעיה אחרת‪" ,‬פרדוקס האמונה"‪ :‬הצידוק של צווי האל נובע ממקורות שלאדם אין גישה אליהם ולכן אין הוא‬
‫יכול לשפוט אותם על פי העקרונות התבוניים המשמשים את הבוחר בדרך האתית‪ .‬לא זו בלבד‪ ,‬אלא שהאדם‬

  ‫הדתי נקרא לעיתים לפעולות שלאדם האתי ייראו בלתי מוסריות‪ .‬קירקגור ממחיש את הפרדוקס באמצעות‬
‫הסיפור המקראי על‪ ‬אברהם‪ ,‬שנצטווה להקריב את בנו‪ .‬אברהם מחויב לבצע את מצוות האל ולהעלות את בנו‬

     ‫לקורבן‪ ,‬אולם אין הוא יכול להסביר את הצו הדתי שקיבל‪ ,‬שבעיניים אנושיות תבוניות נראה בלתי מוסרי‬
    ‫בעליל‪ .‬כדי להתגבר על פרדוקס האמונה קירקגור מציע לעשות "קפיצה לאמונה" ‪ -‬מעבר ישיר‪ ,‬לא תבוני‪,‬‬
   ‫מהדרך האתית לדרך הדתית‪ ,‬או כדבריו של קירקגור‪" :‬האמונה מתחילה לפעול בדיוק במקום שבו החשיבה‬

                                                                                                         ‫פוסקת"‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

‫‪ .	18‬איזה מהכללים הבאים הוא המתאים ביותר להיות כלל מנחה בחייו של אדם הנוהג לפי הדרך האסתטית?‬

                                                                                    ‫(‪ )1‬שמח בחלקך תמיד‬
                                                        ‫(‪ )2‬עשה כל שביכולתך כדי ליהנות ולהיות מאושר‬
                                                         ‫(‪ )3‬עשה כל שבאפשרותך כדי שאחרים לא ייפגעו‬
                                         ‫(‪ )4‬פעל כלפי האחרים בדרך מוסרית‪ ,‬כל עוד הדבר אינו פוגע ב 	ך‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23