Page 11 - 0414
P. 11
מועד אפריל 2014 - 10 - חשיבה מילולית -פרק ראשון
. 19על פי קאנט ,הקביעה כי דבר מסוים הוא יפה -
( )1נוצרת כאשר אנו לומדים דבר חדש
( )2מאפשרת לנו לחוש סיפוק תועלתי
( )3נוצרת כתוצאה מסוג מיוחד של הנאה
( )4נוצרת משילוב של סיפוק תועלתי ,אינטלקטואלי ורגשי
.20לפי הּפִסקה השנייה ,קאנט -
( )1סבור שכל אובייקט שאינו מספק שום אינטרס הוא אובייקט יפה
( )2סבור שהאינטרס להתבונן בדבר יפה מקורו במחסור
( )3אינו סבור שההתבוננות באובייקט היא שימוש בו
( )4סבור שסיפוק אינטרסים לא בהכרח נעשה על ידי שימוש באובייקטים
. 21לפי הּפִסקה השנייה ,כשאנו חשים שפרח שהתבונַנו בו הוא יפה ,אזי -
( )1הוא מילא בעבורנו מחסור כלשהו
( )2לא נוכל לעשות בו שום שימוש
( )3הוא מילא את האינטרס שלנו לזכות בסיפוק אסתטי
( )4הוא עורר בנו הנא ה
. 22לפי המשתמע מהפסקה האחרונה ,ההתאמה בין חלקי האובייקט יוצרת רושם של תכליתיות ,משום ש-
( )1רושם זה הכרחי כדי שאובייקט ייחשב יפה
( )2הנאה אסתטית אינה המטרה שלשמה נוצרה התאמה זו
( )3אובייקט שיש התאמה בין חלקיו הוא יפה
( )4אם קיימת התאמה ,סביר להניח שהיא לא נוצרה במקרה
. 23מה ההבדל בין המאפיין השלישי של השיפוט האסתטי לבין שני המאפיינים הראשונים?
( )1מאפיין זה נוגע לאובייקט עצמו ולא לתחושות שהוא גורם
( )2רק המאפיין השלישי עוסק בתכלית ממשית של אובייקטים
( )3בעוד שני המאפיינים הראשונים מתייחסים לסיפוק הרגשי שאפשר להפיק מאובייקט ,המאפיין השלישי נוגע
לסיפוק האינטלקטואלי שאפשר להפיק ממנו
( )4מאפיין זה הוא היחיד שעולה ממנו כי אסור לראות בהנאה האסתטית מטרה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.