Page 10 - 0414
P. 10

‫מועד אפריל ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                              ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                 ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫כשאנו קובעים כי אובייקט כלשהו הוא "יפה"‪ ,‬אנו עושים שיפוט אסתטי‪ .‬הפילוסוף עמנואל קאנט ביקש לדעת‬                 ‫(‪	)1‬‬
        ‫מה טיבו של שיפוט זה‪ .‬לטענתו‪ ,‬התבוננות באובייקט יכולה לגרום לנו הנאות שונות‪ :‬אנו עשויים ליהנות‬           ‫(‪	)5‬‬

‫מהתבוננות בו לאחר שהבנו שיש בו כדי לשמש אותנו לסיפוק צרכינו‪ ,‬ללמד אותנו דבר חדש או לעורר בנו רגשות‬
        ‫נעלים‪ ,‬כלומר להביא אותנו לידי סיפוק תועלתי‪ ,‬אינטלקטואלי או רגשי‪ .‬אולם קאנט טוען שהקביעה כי‬

 ‫דבר‪-‬מה הוא יפה מקורה בסוג מיוחד של הנאה‪ .‬הוא מציג שלושה מאפיינים של השיפוט האסתטי‪ ,‬וטוען שרק‬
                                                      ‫כשכל השלושה מתקיימים‪ ,‬אנו קובעים שאובייקט הוא יפה‪.‬‬

    ‫המאפיין הראשון‪ :‬יפה הוא מה שמעורר הנאה‪ ,‬ללא סיפוק אינטרס כלשהו‪ .‬ניסוח זה מניח הגדרה מיוחדת‬                     ‫	‬
‫ומצומצמת של המונח "אינטרס"‪ .‬הרצון לזכות בהנאה אסתטית אינו אינטרס לגבי דידו של קאנט‪ ,‬שהרי אלמלא‬                  ‫(‪	)10‬‬

   ‫כן היה אפשר לומר שההנאה מביאה לידי סיפוק האינטרס שלנו או הצורך שלנו להתבונן בדבר יפה‪ .‬אינטרס‪,‬‬
  ‫בעיניו‪ ,‬בא לידי ביטוי במצב פיזי של מחסור‪ :‬האינטרס לאכול כשאנו רעבים‪ ,‬למשל‪ .‬כמו כן‪ ,‬סיפוק אינטרסים‬
  ‫באמצעות אובייקטים משמעו בדרך כלל שימוש באותם אובייקטים‪ ,‬ואין הוא מושג על ידי עצם ההתבוננות בהם‪.‬‬

‫המאפיין השני‪ :‬יפה הוא מה שמוצא חן‪ ,‬ללא ייצוג‪" .‬ייצוג" הוא הגדרה ששמורה במחשבתנו לצורך שיוכם של‬                     ‫	‬
‫אובייקטים מסוימים לקטגוריה מסוימת‪ .‬הייצוג "עץ"‪ ,‬למשל‪ ,‬הוא לגבי דידנו דבר צומח‪ ,‬ששתול באדמה וזקוק‬                ‫(‪	)15‬‬

 ‫למים כדי להתפתח‪ .‬כדי לקבוע אם אובייקט מסוים הוא עץ‪ ,‬אנו משווים בינו לבין הייצוג "עץ"‪ .‬לדעת קאנט‬
‫לא קיים במחשבה הייצוג "יפה"‪ ,‬כלומר אין קנה מידה מוגדר להיותו של דבר‪-‬מה יפה‪ ,‬ולכן הקביעה שדבר‪-‬מה‬

                                                     ‫הוא יפה נעשית ללא כל פעולה אינטלקטואלית של השוואה‪.‬‬

 ‫המאפיין השלישי‪ :‬יפה הוא מה שיש לו צורה של תכליתיות‪ ,‬אך אינו ממלא תכלית‪ .‬שלא כמו שני המאפיינים‬                     ‫	‬
    ‫הראשונים‪ ,‬שמתייחסים להנאה הנגרמת על ידי אובייקטים מסוימים‪ ,‬המאפיין השלישי מתייחס לאובייקטים‬                 ‫(‪)	 20‬‬
      ‫אלה עצמם‪ .‬קאנט טוען שבאובייקט שנחשב "יפה" האלמנטים הצורניים נראים מותאמים זה לזה‪ :‬כל חלק‬

‫נראה מותאם לחלק אחר‪ ,‬וכל החלקים נראים מותאמים לשלם‪ .‬תואם זה מעורר רושם של היעדר שרירותיות או‬
 ‫מקריות‪ ,‬ומעיד‪ ,‬לכאורה‪ ,‬על קיומה של תכליתיות‪ .‬אולם‪ ,‬אסור שצורה זו של תכליתיות תיצור רושם של תכלית‬

      ‫ממשית‪ .‬כלומר‪ ,‬אובייקט ייחשב "יפה" אם מחד גיסא נבחין בתואם שבצורתו‪ ,‬ומאידך גיסא לא נחשוב כי‬
‫התואם הזה מודרך על ידי מטרה חיצונית שהוא אמור להשיג‪ .‬יתרה מזאת‪ ,‬אפילו בהנאה האסתטית אין לראות‬

                                                                                         ‫מטרה המדריכה תואם זה‪.‬‬

                 ‫השאלות‬

                 ‫‪" 	.18‬סיפוק תועלתי" (שורה ‪ )4‬נוצר כאשר ‪-‬‬

                 ‫(‪ )1‬אנו מבינים שהאובייקט יכול לספק את צרכינו‬                                                         ‫	‬
                            ‫(‪ )2‬אנו חשים שהאובייקט מעורר הנאה‬                                                         ‫	‬
                                                                                                                      ‫	‬
                          ‫(‪ )3‬האובייקט מלמד אותנו דבר‪-‬מה חדש‬                                                          ‫	‬
                                 ‫(‪ )4‬האובייקט לא מעורר בנו הנאה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15