Page 7 - 0414
P. 7

‫מועד אפריל ‪2014‬‬                  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 6 -‬‬

‫רשות שמורות הטבע ערכה שני מבצעים לספירת היעלים בנגב‪ ,‬ובכל אחד מהם התקבלה תוצאה שונה‪ .‬עובדה זו‬            ‫‪	.9‬‬

‫שפרק הזמן שחלף בין המבצע הראשון‬  ‫את ביטחונה של הרשות במהימנות של שיטת הספירה‪ ,‬שכן‬                          ‫	‬
                                                                                                           ‫	‬
‫לשני היה למדי‪ ,‬שההבדל בין התוצאות נובע משינוי של ממש בגודלה של אוכלוסיית היעלים‪.‬‬                          ‫	‬
                                                                                                           ‫	‬
                                      ‫(‪ )	1‬ערערה ‪ /‬אף ‪ /‬ארוך ‪ /‬לא מן הנמנע‬
                                          ‫(‪ )	2‬לא ערערה ‪ /‬אף ‪ /‬קצר ‪ /‬ייתכן‬

                                 ‫(‪ )	3‬לא ערערה ‪ /‬מאחר ‪ /‬ארוך ‪ /‬אין זה סביר‬
                                       ‫(‪ )	4‬ערערה ‪ /‬אף ‪ /‬קצר ‪ /‬אין זה סביר‬

‫התנהגותו של בעל חיים במצב נתון מושפעת מגורמים שמקורם בשלושה טווחים של זמן‪ :‬אירועים שהתרחשו‬               ‫‪.	10‬‬
‫בטווח זמן מיידי ‪ -‬שניות או דקות קודם לכן; אירועים שהתרחשו בטווח זמן ארוך ‪ -‬ימים‪ ,‬חודשים או שנים‬

                 ‫קודם לכן; ותהליכים הקשורים להיסטוריה האבולוציונית של המין הביולוגי של בעל החיים‪.‬‬

                 ‫מה נטען במשפט שלעיל בנוגע ל"תהליכים הקשורים להיסטוריה האבולוציונית"?‬                    ‫	‬

                                 ‫(‪ )1‬הם מושפעים מאירועים שהתרחשו בשלושה טווחים של זמן‬                          ‫	‬
                                  ‫(‪ )2‬הם אחד הגורמים המשפיעים על התנהגותם של בעלי חיים‬

                                     ‫(‪ )3‬הם מתרחשים הן בטווח זמן מיידי והן בטווח זמן ארוך‬
                                       ‫(‪ )4‬הם משפיעים על קביעת המין הביולוגי של בעלי חיים‬

 ‫במחקר מסוים עקבו החוקרים אחר קבוצה של נמיות אפריקניות ומצאו כי בשעת חיפוש המזון‪ ,‬אחת הנמיות‬             ‫‪.	11‬‬
      ‫נעמדת בעמדה בולטת בשטח‪ ,‬וכאשר היא מבחינה בחיית טרף‪ ,‬היא מזהירה את חברי הקבוצה באמצעות‬

‫קריאות מיוחדות‪ .‬במחקר נוסף שערכו החוקרים הם סיפקו תוספת מזון לכמה מהנמיות‪ ,‬ומצאו כי נמיות אלה‬
                                                   ‫הקדישו יותר שעות לשמירה מנמיות שלא קיבלו תוספת מזון‪.‬‬

                                 ‫באיזו מהמסקנות הבאות עשויים ממצאי המחקר הנוסף לתמוך?‬                    ‫	‬

               ‫(‪ )1‬הנכונות של הפרט לתרום לקבוצה גוברת לאחר שסופקו הצרכים הפרטיים שלו‬                     ‫	‬
                                     ‫(‪ )2‬רעב מגדיל את הנכונות של הפרט לסכן את עצמו ולשמור‬                ‫	‬
                                              ‫(‪ )3‬חיפוש מזון מגדיל את הסיכוי של הפרט להיטרף‬              ‫	‬
                                                                                                         ‫	‬
‫(‪ )4‬הרצון של הפרט לשמור על חבריו לקבוצה חזק מהרצון שלו לספק צרכים אחרים‪ ,‬כגון אכיל 	ה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12